Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kulingbräda/nybörjarvågis ?

• Kulingbräda/nybörjarvågis ?

Publicerad av sunkan_ på 27 augusti, 2003 vid 17:10

Jag funderar på att komplettera min 120l freeride bräda som jag använder med 6.7 och 8.0 segel med något som funkar bättre i kuling och uppåt.

Jag är iof. dålig på vattenstarten men vi struntar i det för jag får väl bli bättre om det behövs.

Jag vill alltså ha något att åka runt med när det är relativt grov sjö. Jag är inte någon segesnurrare nu så jag tror inte direkt freestyle passar mig så då antar jag att det är vågbrädor som gäller, eller möjligen nån våg-freestyle kombination. Jag kan tänka mig att vill hoppa lite med brädan och säkert vill man väl pröva loopar och sånt med tiden. Men i första hand är det nog mest att använda det som en freeride fram och tillbaka bara.

Vad ska jag leta efter? Jag tänker mig att 00-02 kan vara lagom gamla brädor. Jag väger 68kg och är som sagt definitivt nybörjare när det gäller hårdvinds segling.

Jag har kikat igenom dem tester som finns i mina Windsurf tidningar och då har jag kollat mest på ”ease of use” stapeln, och fanatic goya 74, 86 verkar ju vara klockrena men det är ju frågan om det är någon idé att kolla på nya tester när man ska köpa en lite äldre beggad bräda?

Sen behöver man ju mindre riggar också, men det får isåntfall bli en ny fråga.

sunkan_ svarade 21 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • heenriik

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 17:13

Jag tror att dom har en Goya 74 (04) på Skidsport för 6990, såg ut så i förrgår

• sunkan_

Medlem
    27 augusti, 2003 vid 17:24

Om man kollar på deras websida så är det en ”Fanatic Goya PM 250” men det kanske är en bra bräda, men några lappar dyrare än vad jag hade hoppats behöva lägga.

• anonym-anvandare

Medlem
    28 augusti, 2003 vid 08:33

Hm jag har en Saxo 264 på 85, som jag skulle vilja bli av med. Den går väldigt bra i hög sjö, har bara använt den några gånger. Tyvärr har jag inte blivit tillräckligt duktig för att kunna utnyttja den till fullo. smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    31 augusti, 2003 vid 22:11

Hej anonymous!
    Pris på Saxo’n? Skick å så? E den gul? Boardbag?
    Sugen…
    Mejla gärna jangunnar60@hotmail.com
    eller ring 046-149538 0703-534992
    Jan

• ola-h

Medlem
    1 september, 2003 vid 07:01

När det gäller tester så kan nya tester säga nå’t om gamla brädor, men det kan lika gärna vara tvärtom. Många shapers/teamriders har en slags röd tråd i sitt skapande, men då och då händer det att det hittas på något nytt.

När det gäller vattenstart skulle jag säga att det egentligen är lättare på en mindre bräda. Dels ligger den närmare vattnet vilket gör det lättare att komma upp och dels blir hela paketet lättare att manövrera till rätt läge. Dock, skall du redan från början ha kul på brädan är det antaglien bäst att hålla sig en bit över 80 liter i alla fall. Däremot skulle jag satsa på en bräda som går lugnt i vattnet. Tvår märken som i sotrt sett alltdi byggt lugna brädor är RRD och Starboard. De flesta, men inte alla, märjken har de senaaste åren också gjort sina vågisar lugnare. ”Ease of use” innehåller lugn gång som ett kriterium, men ocks en hel dela andra saker som man kanske inte har så stor nytta av om man inte kör i vågor.

Så, det finns ett stort antal brädor som skule funka. Det jag på rak arm tror skulle bli bra är just RRD, t.ex Wave Cult från de årgångar du nämner, Eller Starboard Surf/Acid (89/88 eller möjligen 78/77 som är större i verkligheten). Roberto Ricchi (RRD) bygger i stort sett alltid lättseglade prylar och Starboard brukar betraktas som de som har vågbrädor med mest freeridepotential.

• sunkan_

Medlem
    1 september, 2003 vid 07:41

Ok, tack för hjälpen.. det låter som att en Starboard Carve (umm, Acid ska det ju va wink.gif ) skulle vara ett bra alternativ för mig då.. eller en RRD kanske.. har ju RRD AvantRide som jag åker runt på nu.

Alltid mycket att välja på, men det är ju kul.. nu blir det lite lättare iaf.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Kulingbräda/nybörjarvågis ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.