Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kulingvarning – Hjälp! Redigeringfrågor och tips
-
Kulingvarning – Hjälp! Redigeringfrågor och tips
Publicerad av oaxen på 12 februari, 2010 vid 20:04Hej hej!
Gurra & Fredrik, ni har ju levererat ett antal sköna filmer genom åren. Tack för det.
Har nu införskaffat en HD-kamera, en Sanyo VPC-FH1, och ska komplettera med en GoPro HD i sommar.
Sitter på en fyra år gammal dator så den räcker ju inte riktigt till.
Filmerna kommer jag lägga på Vimeo/YouTube.
Jag kommer satsa mer på att få till bra klipp med dolly, kran och jättetrefot än en massa digitala effekter. Raka enkla klipp.
Vad rekommenderar ni för redigeringsprogram och vad ska man köra för hårdvara?
emil_h svarade 14 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
En skapligt ny Mac och Final Cut Pro! Absolut det bästa.
-
Kör Mac och Final Cut Studio (http://www.apple.com/finalcutstudio/). Troligtvis den mest använda lösningen inom professionell filmproduktion. Det är väldigt lätt att hoppa mellan programmen och möjligheterna är oändliga. Just AVCHD är dock inget professionellt format och stöds inte av FCP. Det funkar dock utmärkt att redigera ändå om man har lite koll.
Annars kan man ju använda sig av Adobes motsvarighet Premiere, After Effects och Soundbooth. Premiere tror jag har plugin för AVCHD men jag har ingen aning om hur pass bra det fungerar.
Lycka till med filmskapandet!
/ Filip
-
7000 kr för ett redigeringsprogram känns lite styvt när man inte har några professionella ambitioner.
Jag vill ha något enkelt, billigt och lättjobbat. -
Hej där! Jag håller med föregående kollega och talare, Filip. FCP och mac är det som gör jobbet, Mac är grymt – upp ur kartongen, nätanslut varefter allt bara rockar. Jag skulle dessutom vilja framhålla att det busenkla och intuitiva basprogrammet Imovie funkar kanon, om du inte vill kasta dig på lull-lullet i FCP eller för den delen kommer åt mjukvaran. Det du beskriver att du vill göra kan likaväl, eller till och med fördel, göras i Imovie. Du har inte samma klipprecision men det du beskriver kan mkt enkelt åstadkommas i Imovie. Framhållas skall att du inte behöver något bildredigeringsprogram heller vid sidan om Iphoto – jag använder inget annat, trots tillgång till CS3. Iphoto är grymt bra, skitenkelt, kraftfullt och alla basfunktioner i ett lättmanövrerat format. Verktygslinan från tankning, redigering till publicering är oslagbar. Mac. Mac.
Hälsningar
Fredrik
-
Ja nu såg jag inte ditt mellankommande svar Patrik, men du kan nog ta till dig nåt ändå?
Fredrik
-
Oåxen;598354 wrote:7000 kr för ett redigeringsprogram känns lite styvt när man inte har några professionella ambitioner.
Jag vill ha något enkelt, billigt och lättjobbat.Pinnacle Studio = enkelt billig lättjobbat.
-
Tack för alla svar.
@ FJ
Eventuellt kan jag få tag på en billig Mac med Imovie. Hur klarar den att importera MPEG4/AVCHD?@ BQ
Är Pinnacle stabilt nuförtiden? Tidigare har det ju varit ganska ostadigt. -
Oåxen;598362 wrote:Tack för alla svar.
@ FJ
Eventuellt kan jag få tag på en billig Mac med Imovie. Hur klarar den att importera MPEG4/AVCHD?@ BQ
Är Pinnacle stabilt nuförtiden? Tidigare har det ju varit ganska ostadigt.Helt annan bransch med en bra burk och Studio 11.
EN brasklapp eller rättare sagt ett trick, om man gör långfilmer (över 30 minuter) så är det bra att rendera ut filmen råklippt och sedan ta in den igen och lägga in effekter och övergångar. Min dotter gör långa Chroma Key filmer och måste man göra så. Hon har aldrig problem med instabilitet. -
Jag har inga problem med importen av AVCHD, här finns en länk för imoviefrågor om format; http://support.apple.com/kb/HT3290?viewlocale=sv_SE#2
//F
-
iMovie ’08 och ’09 stödjer AVCHD fullt ut. Bara att koppla in och tanka över. Personligen tycker jag dock att “nya” iMovie (Version 7.0 och framåt, [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/IMovie[/ame]) tyvärr har blivit skapligt tungrott och onödigt komplext. Tror att det lämpar sig bäst för väldigt små amatörproduktioner. Något som medfört att steget mellan iMovie och FCP har gått från en överlappning till ett relativt stort glapp. Tips kan vara att ta med din kamera och be att få testa iMovie hos en auktoriserade återförsäljare.
/ Filip
-
en sak har jag blivit varse – oavsett mjukvara så krävs en hel del datorkraft för hd-redigering…
macbook pro eller imac (av de senare modellerna) om man föredrar äpplen.
allra helst quadcore.program: jag testar just nu sony vegas pro 9, det köper både AVCHD och GoPro HD-formaten. – mitt problem är nu brist på datorkraft!
-
http://www.blocket.se/skaraborg/Imac_24__25829560.htm?ca=14&w=3
och kan troligen uppgraderas till 3GB internminne.eller första generationen alu:
http://www.blocket.se/stockholm/IMac_24__alu__Core_2_Duo_2_8GHz__4GB_Ram_25324558.htm?ca=14&w=3 -
fastlandsguten – även fast de dära mac ska vara otrooliga, har du testat med just dessa prestanda till hd-editing? mycket tveksam till att det skulle flyta på acceptabelt.
tror nog snarare på 3ghz cpu, 4GB ram och ett bra grafikkort…
-
Jag kör med den gamla vita imac 20″ med 3GB internminne, C2D 2.16 och ett ATI grafikkort med 128MB. Det funkar men det beror på vad du själv anser acceptabelt.
Helt ok för mig.
Hittar du en med 256MB grafik och 4GB interminne funkar det ännu bättre.
Men Gurra, Fredrik, Calle, Danneman mfl kan säkert speca ner mer exakt vad som är lägsta spec för att det ska vara drägligt. -
alright, jag har ingen koll – märker bara att det är en hel del meck att komma igång med hd:andet! verkar tyvärr dessutom vara sju resor värre med pc än mac…
Logga in för att svara.