Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kult Kolbom från surf unique
-
Kult kombom needs a rescue!
Jag har en Kult, funkar finfint. Jag har ett par kilo att kånka runt på och har tidigare “gått rakt igenom” 2 alu-bommar och böjt en tredje. Den här bommen är styv, helt klart mycket styvare än en alubom, och den har klarat ett års misshandel hittills utan att klaga Så det gör inte jag heller.
Om jag skulle välja mellan en 1800 kronors alubom eller 1800 kronors kolbom… ja, ni vet väl redan vad jag har gjort för val.
/P – som int’ har någe spons från någon
-
jag har kört av både localspirit och neilpryde på det sättet, pinnen har gängat av sej men i mitt fall har gängstaven gått av rätt av så jag ahr fått simma in med grejerna. Höll på att bli av med riggen i grönis i höstas pga det här.
det enda att göra är väl att byta till kopp och kasnke streamlined. Jag ahr insett att mastfötter är en förbrukningsvara, men mer än ett par gånger ska den väll hålla iofs…som tur är så är farsan lurig och har lagat till mastfötterna nu så man ahr ett par i reserv för nästa gång den smäller av i nått som ska se ut som en tabletop..
-
Känner mig lite missförstådd. Har ingen egen erfarenhet av kultbommarna (njaä stämmer inte helt men det är ju de spektakulära fallen man lägger märke till, inte nör allt fungerar) och vill definitivt inte uttala mig om dessa vad gäller kavlite eller konstruktion. Måste säga att 1800 låter billigt oavsett eventuella skarvar och kvaliteer på laminat mm. Däremot VET jag att den fabrik som gör Kult och många andra märken, i alla möjliga prisklasser och fabrikat, gör väldigt OLIKA bommar som ser snarlika ut.
Man ska inte tro att man får en GT formulabom om man köper en “snarlik” kopia. Man ska inte tro att man får en X9 även om någon handlare påstår att en annan bom som kostar en tredjedel är lika bra.
Sedan är det en helt annan grej att man kanske inte har behov av en GT formulabom eller en X9 vågbom (bara för att ta två exempel).
Som sagt, gå inte på all marknadsföring oavsett om det är den dyraste eller billigaste produkten. För hemmasegling på viken i plattvatten behöver man inte samma bom som i höghoppsläge på Pozo eller i megasurf på Maui .
Som sagt, jag vill inte racka ner på enskilda produkter eller enskilda handlare – jag vill bara berätta vad jag vet om en Taiwanesisk fabrik som både kan göra riktigt bra grejor, betydligt sämmre och billigare grejor, och dessutom lurar handlare och kunder om man inte är väldigt noggrann och provar vad man får. Det kostar att ligga på topp.
Kör så det rycker!
Jesper B
-
Svar till:
Bäst är naturligtvis “äkta” monoque (hur stavas egentligen mono..?).
[/ QUOTE ]
Monocoque är väl den rätta benämningen? (Franska för helgjuten (“single shell”)).
http://en.wikipedia.org/wiki/MonocoqueUttrycket kommer väl ursprungligen från flygindustrin där man använt benämningen för en helt slät kaross i flygkroppar
http://www.centennialofflight.gov/essay/Dictionary/monocoque/DI89.htmI tyskan ser man oftast uttrycket monoque. Har inte fattat om det bara är en förkortning av monocoque, eller betyder något helt annat. Finns det inga flyg- eller F1-ingenjörer här som kan reda ut begreppen en gång för alla?!
/”Språkpolisen” 😉
-
Styrets historia om euro-pin är tyvärr inte ovanlig. Om ni kör pin – se till att limma fast dem med riktigt gänglim av högsta kvalitet. Om pinnen börjar gänga upp sig är det kört. Detta är väl en förklaring varför majoriteten av vågseglarna kör US-kopp. En kopp slits visserligen ut – sakta och säkert – dvs man ser hur den åldras med tiden och kan byta ut den (efter flera års använding) till en ny innan något tråkigt händer på vattnet. Själva gummileden bör man kolla ofta. Jag byter min rutinmässigt minst vart annant år. /Jesper B
-
monocoque. en gång för alla I alla fall inom bil och motorcykelindustrin.
-
Svar till:
Vad kostar en billig märkes kolbom som ändå är ok i kvalitén????
[/ QUOTE ]
I Sverige är de väl 3 lax och uppåt. Getingboet är väl just nu från 3299(Local Spirit) – ca 4000 där de flesta ligger. Sen finns ju nåra mellan 5000- dryga 6000. Men har du lust kan du bränna närmare 10 lax på en formula bom.
Hör av dej när du e i Varberg nästa gång så kan du testa en GT(Gulftech) kolbom, garanterat äkta monocoqe och förmodligen smalaste greppet på marknaden (27mm).
-
Surfslusk,
Hur gärna jag än vill låta bli att rätta dig, så måste jag:GT är utan skarva i rören, bortsett från skarvarna framme vid frambeslaget. Dessa skarvar är välbeprövade och mycket hållbarare än skarvar mitt på rören. Skarvar mitt på rören har ALLA bommar som påstås vara mono..( jag kan inte stava det!) från Taiwanfabriken detta år. Ja det har de själva skrivit i ett brev till hotsaiilsmaui när de försökte förklara bort att de försökt lura på dem skarvade rör.
GTn håller således bättre än alla oäkta mono… från Taiwanfabriken. När hotbommen är klar blir den den första äkta mono… från denna fabrik.
/Jesper B -
ANGÅENDE KULTBOM:
Håller helt med dig Jesper. Det finns olika bommar för olika behov. Oftast är det så att det finns en koppling mellan pris och kvalité. Det var bla. därför jag satsade på en kolbom av det billigare slaget. Den är styvare än en alubom i samma prisklass vilket är det som behövs i seglingen till vardags. Om den sedan klarar av Hookipa bättre eller sämre det har jag ingen aning om, för där kommer jag ändå inte att ha mod att blöta ner de 10 små tårna på många år än. Och tills dess har det nog köpt in en annan bom i vilket fall!ANGÅENDE MASTFOT:
Det är hur viktigt som helt att kleta dit lite Locktite innan man ger sig ut på vattnet första gången. Jag tycker detta gäller oavsett mastfotsmärke./P
-
Hmmm… Ok, Jesper. Det här med vad som är vad
kolbom djungeln, iaf när det kommer till mono.., ja hur det nu stavas, verkar rörigt värre. Men det kanske blir mer riktigt om man säger att GT för tillfället iaf är den “äktaste” mono…nånting bommen eller kanske “minst oäkta” eller.. ja nåt åt det hållet, iaf från den fabriken.Hmmm…. vart det nå bra de där egentligen?? Sa det nåt,finns väl minst en fabrik till?
Ähhh….GTn är grym med det avsmalnande greppet tätt bakstycke mm. Ska man tracka ner på nåt så är det grafiken på gummit, USAs flagga!! Kan man inte få den röd med gul hammare och skära istället?
Låt aldrig bli att rätta mej. Jag lyssnar på alla,
UTOM Frippe75! -
Angående mastfot: Skaffa en North RaceBase så slipper du detta problemet. Den har en northpin som är svarvad i ett stycke med delen som håller jointen. Det har två fördelar; den ena är att den inte kan skruva upp sig och den andra är att den inte böjs så lätt och går av vid skruvfästen vid pinnen.
Mvh,
Gustav -
Skaffa en North RaceBase så slipper du detta problemet. Den har en northpin som är svarvad i ett stycke med delen som håller jointen. Det har två fördelar; den ena är att den inte kan skruva upp sig och den andra är att den inte böjs så lätt och går av vid skruvfästen vid pinnen.
Mvh,
Gustav -
Jo, den ser fin ut, men är den slut i shoppen?
/Niklas
-
köp den vetja! går den sönder så har du väl garanti på den!!!!! kör hårt som faaan första året!!!!
-
har för mej att rambo hade sönder en sån med nån gång. kan ha fel.
alla mastfötter är ju som alla rörliga delar på vad man än pysslar med, dom slits så det är väl egetnligen itne mycket att bråka om. inga stora pengar jämfört med resten av kittet liksom.
Logga in för att svara.