Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kungen av brädor, vilken är den?
-
Kungen av brädor, vilken är den?
anonym-anvandare replied 22 years, 4 months ago 11 Members · 39 Replies
-
nästa gång kanske dina fotstroppar åker av på din Bic så köp en annan bräda.
dem kan istället ägna sig åt penn tillverkning. -
Fotstropps-upplevelsen har jag märkt, så ett noll till dej;)
Däremot så berodde det i mitt fall på mej själv. Taskigt skruvade helt enkelt. Ingen rolig upplevelse….
Om du nu hatar Bic så mycket så tycker jag du ska hålla det för dej själv, och ägna dej åt att logga in dej här på konfen istället eller till och med ge blanka faan i o va här.
Stämningen blir utan tvekan bättre om du registrar dej eller försvinner, för dina hyfsat inkompetenta inlägg har iaf jag ingen nytta av att se. Så är det. -
Så sant, herr/fru anonym, man vet aldrig vad man får. Tyvärr inte med seriebrädor heller. Med den järnkoll du verkar ha kan du väl historerna om både första årets Goya och JP 2002. I båda fallen överenstämde inte det som kom från Cobrafabriken med den förlaga/prototyp som skickades dit. Dock har du rätt i att man t.ex. kan kolla på tester och sedan köpa mer eller mindre exakt det som testats. Custom har dock blivit lite “bättre” med hjälp av shapingmaskiner mm. Å andra sidan, shapern förbehåller sig fortfarande rätten till “full artistisk frihet” när det gäller riktiga custombeställningar, så det kan ju mycket riktigt bli lite hur som helst.
Alltså, skall man beställa en “riktig” custom gäller det att känna och lite på sin shaper. Plockar man en från hyllan är man nog minst lika säker på att få nå’t hyfsat som vid serieköp. Glöm inte att seriebrädorna också börjar som prototyper shapade av samma killar som även gör custombrädor.
Angående hållbarhet, ja, seriebrädorna håller ganska bra. Ett argument varför en seriebräda skulle hålla bättre än en custom, säg en med samma vikt, skulle vara intressant att höra. Varsågod.
-
jag säger inte att en seriebräda skulle hålla bättre än en custom,MEN den är tillräkligt stark(vissa undantag finns dock).
-
Angående ett av de anonyma inläggen nedan vill jag förtydliga lite. Inlägget ovan rör brädans konstruktion, hållbarhet etc. Inte shapen och hur bra brädan funkar på vattnet. Den anonyme personen har givetvis rätt att det kan vara svårt att veta vad man får med custom (se mitt svarsinlägg nedan). Två Keith Teboul 7’10” kan se rätt lika ut med funka oerhört olika. Det är t.ex. väldigt långt mellan en av Keiths egna 7’10″or och den som jag själv har (shapad till Levi Siver) trots att måtten är de samma. För att hitta rätt i customjungeln måste man ha koll, och helst lite tur. Köper du en begagnad Quatro på fabriken får du å andra sidan gärna prova den innan. Keith kan också ganska bra beskriva hur brädan funkar.
Själv är jag i praktiken inte så noga med vad jag kör. Jag gillar att testa många olika typer av vågbrädor för att lära mig mer. Det gör chanserna att hitta något som verkligen funkar superbra större den dagen man inte vill offra nå’n surfkänsla till förmån för experiminterande.
-
En Proof våg och en Hypersonic Wood oj oj oj!!!!!!!!!!!1
-
Att testa olika custombrädor verkar vara en dyr hobby.
-
Att testa olika custombrädor verkar vara en dyr hobby.
-
Hej Ola och alla andra fanatiker!
Du kan väl berätta historien om JP-02 som inte blev som förlagan…
Jag har läst på NPs Mauikonf att JP hade hållbarhetsproblem på tidiga -02or. På Cobrafabriken kan man som tillverkare välja olika kvalitetsstandards och materialval såklart detta gör att alla brädmodeller/märken prodocerade där inte går att jämföra direkt bara för att de är tillverkade på samma ställe.
Jag har fått intrycket av att “produktionsbrädorna” tog ett stort steg framåt för några år sedan kvalitetsmässigt. Var på Maui i vintras (nov/dec)och såg vad proffsen/duktiga seglare använde det såg ut att vara seriebrädor i mycket stor utsträckning. Tex Pio (Maui Fin C) standard RRD, Robby Swift- stdJP, även J Stone, Goya o Baker hade custom.
Custom idag är väl lackade i flera lager tvåkompfärg och tål lite mer men äldre tiders var ju extermt känsliga för dings. Kexiga kanter med mycket spackel var det på Alphabrädor från mitten av 80-talet som jag har egen erfarenhet av.
Att kunna få en testad och genomtänkt bra shape är ju mycket viktigt det är väl den stora fördelen med en seriebräda. Det finns ju många mer eller mindre bra prototyper till dessa serie brädor till salu som jag har en känsla av att många kommer hem med efter en resa. Tror du verkligen att killaren på shoparna på Maui bara kränger det mest högst vinstmarginal? Jag är tveksam.
Den vanligaste produktionsbrädan på Hookipa sägs ju vara RRD 254, vinnare i årets Aloha Classic standard RRD Wave One S…
(ok, jag gillar RRD…)
Det är väldigt svårt att få tid att testa så många olika märken och segla in sig.
Det svåra är väl att hitta en bräda som passar sin egen seglingsstil och de förhållanden man seglar i här hemma kan ju skifta enormt.
Ps Såg Anders segla sina AB+ på Hookipa och de är ju extremt feta/breda iaf, Airbrushdesign kan man ju ha olika uppfattning om. På vilket sätt är dessa brädor närmare en custom produktionsmässigt?
(Ge lite förhandsreklam från din sponsor…)
//Magnus
-
Jo, visserligen kan man hos Cobra välja olika kvaliteter, men alla top-of-the-line-brädor hos alla stora tillverkare kör med den högsta kvaliteten. Sedanär det förståss så att varje tillverkare beställer brädan bygg efter sina ideer. Kommer man på något nytt finns det en “karenstid” på ett par år innan någon annan tillverkare får kopiera. Detta är Cobras principer och det är nog smart eftersom informationen i princip är fri inom fabriken. Till 2002 kör till exemple flera tillverare med däck helt belagda med trä. Starboard har gjort detta i flera år. Detta verkar vara ett klockrent exempel på “karensen”.
Å andra sidan, alla brädor som byggs hos Cobra byggs principiellt på samma sätt. De problem som finns med metoden finns hos alla. De som jag tycker är det allvarligaste är att passningen mellan däck- och botten-sandwich inte är lika bra som på custom och att det ofta blir en hel del spackel här. Inte bra för hållbarheten alls. Mindre felmarginaler är orsaken till att custom är starka. Finare väv och är anledningen till att de kan vara lätta också.
Tro inte att jag är emot seriebrädorna. Om inte Cobra fanns skulle de flesta av oss fortfarande åka omkring på en skit. Cobra är givetvis ett jättesteg framåt jämfört med vad som fanns innan och de bli bättre för varje år. Perssonligen tycker jag dock att det blir lite konstigt är man börjar hävda att de konstruktions eller byggmässigt är bättre en bra custombrädor.
Visst finns det proffs som kör på serieprylar. Det är dock väldigt många som inte gör det. På senare år verkar dock tillverkarna ha styrt upp det lite hårdare för proffsen så att de åtminstonde kör på respektive brädmärkes shapers prylar och alltså deltar i produktutvecklingen. Detta är enligt min mening en av de viktigaste anledningarna till att ha ett dyrt profs i sitt stall. Produktutveckling. Om alla proffs skulle köra brädor från fabriken, vem skulle då sköta tetning och utveckling? Att även idag proffsen då och då får ett fix från en utomstående shaper (min F2/Quatro från Teboul till Levi är ett exempel) är inte heler så dumt. Proffset kan testa lite andra ideer och om han gillar det tar han med sig det till sin husshaper. Lite industrispionage kan man säga.
När det gäller hur uttestade brädaorna är så får man hoppas du har rätt. Dock är det inte bara seglare och shapers som betsämmer utan diverse “managers” säger också sitt. Nån måste ju se till det blir en säljbar produkt. För extremt kan det helt enkelt inte vara och dessutm måste ju en och annan marknadsgimmick in så att reklamgubbarna har något att bita i.
Givetvis kränger shoparna helt det med högst vinstmarginal. SOm jag skrivit på annan plats mistror jag inte shopägarna att vara slavar under mammo, men för att få det att gå ihop kanske man kan töja lite på sin egen personliga övertygelse för att få inte deg till lönen.
Jag håler med om att det är svårt att hitta en bräda som passar en stil. Dessutom är det ju rätt svårt att hitta sin stil. Lätt är det däremot att fastna i en bräda eller brädstil när ibland något annorlunda skulle vara bättre. T.ex. har jag i tio år kört 41cm mellan stropparna och skulle beställt det utan att tänke om jag skulle köpt en ny custom. Jag var rejält tveksam till min Quatro framför allt på grund av att den hade monstruösa 44 mellan stroparna. Det visade sig dock att det passade mig mycket bättre. På många standardbrädor kan man inte ens sätta stropparna så långt isär. För övrigt gillar jag rent shapemässigt min Starboard srebräda bättre än min Quatro custom. Paradoxalt nog är å andra sidan min Quatro mer mainstream än Starboarden.
AB+ är nära custom eftersom de byggs precis som en custombräda. Shapas för hand efter mallar och lamineras med fina lätta material inifrån och ut. Det finns tre vågisar och endast det stora är riktigt bred (60) de andra är knappast spektakulära med avseende på¨bred och fethet (51.5 och 54 ca). Tyvärr är jag knappast sponsrad av AB+. Att bli sponsrad är inte ens någon riktig dröm, i alla fall inte lika mycket dröm som att få var med i produktutveckling…
PS
Om jag inte minns fel sa Keith Teboul till mig att Pio var en av Quatros (rätt få) seglare som deltog i deras produktutveckling. Då vore det konstigt om ha körde standard RRD)
DS -
Efter ännu en dyster DMI-pronos så får man väl nöja sig med lite teori…
Avståndet mellan stropparna har ökat några cm precis som du nämner på mina nya brädor och det känns faktiskt väldigt bra! Lite mer balans på nåt sätt.
Jag seglade på Sprecks bredvid Pio i minst en vecka och det var vad jag kunde se stdRRD.
//Magnus
-
Det går inte att se om en bräda är serie eller ej om man bara seglar bredvid. Alla sponsrade killar och tjejer har givetvis brädor som ser ut som seriebrädor, med originalgrafiken och så. Enda tecknen som visar att det i verkligheten är en custom är kanske lite blyerstext om serienummer, storlek mm någonstans på brädan, eller om man har tur, själva shaperns lilla logga i tailen. Den senare brukar dock skrapas bort ibland för att inte nyfikna för lätt skall avslöja det hela, i alla fall om det inte är en custom från hus-shapern.
Jag körde för övrigt lite på en RRD MPE 258 på Maui. Fast egentligen var det förståss en 248 Keith Teboul byggd till Bringdal, helt utan likheter med standardbrädan. Min Proof jag hade förra året såg exakt ut som en Drops eftersom den var bygg åt Vidar Jensen. Min nuvarande Quatro bygg åt Levi Siver har F2 Maui Project loggor och Keith Tebouls shaperlogga bortskrapad (och den lilla kuriositeten att det är grafiken från Style-serien trots att det är en liten vågis. Antagligen hade de slut på wave-grafiken den dan de lackade brädan). På fabriken där de bland annat bygger Hitech, Sean Ordonez custom, Karl Hill mm berättade de att de haft en sponsrad kille som lackat om sin favoritbräda två gånger och alltså haft produktionsgrafik från tre olika brädmärken på samma bräda.
Det körs en hel del seriebrädor på Hookipa. Inte minst för att många “turister” hyr seriebrädor. Det körs dock också en hel del custom som ser ut som serie. Dels huvuddelen av alla proffs, sedan alla som köpt begagnade brädor av dessa proffs.
-
Självklart finns grafiken på custombrädor för att de ska se ut som serie/marknadsföra en viss produkt men det brukar alltid avvika något i shape eller detaljer. Jag tittade ganska ingående på brädorna när dom låg uppradade på stranden för att vara exakt, men jag klämde inte på dom, jag är mao mycket säker på detta faktum . Pio seglade mest på Wave One XS (249×51,5) och Simmer Onshore vilket också är lite förvånande då det har så mycket tryck och bottendrag o Pio är ganska liten samt bättre sideshore o vågor får man leta efter. Varför inte ett rent Sideshore-orienterat segel? Det är väl inte så stor skillnad kanske eller så vill man ha max tryck.
//Magnus
Log in to reply.