Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kungen av brädor, vilken är den?
-
Kungen av brädor, vilken är den?
anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 39 Svar
-
Då har du säkert rätt i detta fall. Angående Simmer OS är det inte så utpräglat onshoreorienterat längre. Kolla t.ex. på vad som sägs om det i tester. Tyska SURF tyckte t.ex. att det var ett av de mest utpräglade sideshoreorienterade seglen av alla testade. Överhuvudtaget är det mindre side- eller onshore över seglen nu och mer olika typer av känsla i kombination med olika segel för olika seglarvikt. Med lätta och schyssta brädor oich en bra teknik klarar man sig, speciell om man inte är tung, med förvånansvärt lite bottendrag. De segel som fortfarande kategoriseras som sideshore och är plana och kanske rätt dämpade har ändå ofta ett bra drag i mellanregistret. Med rätt teknik planar man snabbt upp även med dåligt bottendrag och klarar sig sedan på det schyssta mellan och övre registret. Mycket bottendrag ger ofta ett segel med lite tung eller styv känsla. Mackan i Varberg (som är inblandad i OS) gillar t.ex. inte detta alls och verkar vilja ha segel som ligger lätt i händerna och inte har för mycket drag i toppen eller på bakhanden. Detta verkar vara de preferenser som implementerats i OS, liksom i t.ex. NP Zone och Hot SO m.fl. Har dock inte kört OS själv på länge, så det är som vanligt lite på det teoretiska planet…
Mvh,
-
Annars kan man kolla luftskruven, den sitter ofta längre bak(mellan) på customs… Kollla brädan goya kör på tex… eller Olas quatro…
Nu har väl exempelvis mistrla ändrat på detta i sina razor och twistar men ändå. -
javisst, har själv en gammal bic astro rock som jag håller på att lär mej på o den får fan ta en del stryk. Nu ska den torka sen lagas sen ska jag på det igen, du har ingen våtdräkt till salu förresten?
-
En skruv som oftast sitter framför mastskenan och används vid ex. flygresor, för att jämna trycket inuti och utanför brädan så att den inte delaminerar…
typ…På customs sitter denna dock ofta mittemellan främre och bakre fotstropp.
-
Custom rules, i alla lägen (utom att tappa på stenar).
-
Utan tvekan min svarta PLAYBOY Club från jag vet inte när. Den går inte att segla på men cool det är den. Brädan är helt svart med en stor bunny på nosen och sen står det med stora guldbokstäver playboy Club. Jag fick den efter många års trogen prenumeration, nej skoja bara, vete fasen vart den kommer ifrån urspungligen.
Pray4Wind P4W!
Logga in för att svara.