Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Kurs fråga?
-
Kurs fråga?
Publicerad av larssa på 25 februari, 2010 vid 06:46Undrar hur många kurser som inkluderar ”self rescue-pack down” här i Sverige?
Verkar inte som det e så många som får lära sig det…
chohoo svarade 15 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
I was never taught it, and I dont teach it (I am not saying I shouldnt), but I have done it myself, just by using common sense : )
-
Larssa;599663 wrote:Undrar hur många kurser som inkluderar ”self rescue-pack down” här i Sverige?
Verkar inte som det e så många som får lära sig det…
Vi lär ut det ibland om vindarna är svaga för att utnyttja kurstiden. Det är ett moment som är riskabelt om det blåser, lätt att göra fel med linor osv. Därimot lär vi ut till alla att man inte ska försätta sig i en situation där andra åkare inte kan komma till undsättning och hjälpa till om det händer något. SPeciellt inte i början av sin kitesurfingkarriär.
-
Jag har tvingats göra det en gång. I Borrby strand, 2-3 meter vågor sideshore vindar och tok strömt. Var ca 500 meter från stranden. Jag hade inte lärt mig det på någon kurs utan jag hade som tur var sett hur man gör på youtube några veckor tidigare. Håller man sig till grunt vatten så behöver man inte öva på det, men det är ju bra att kunna. Det är verkligen inte svårt, viktigast är nog DONT PANIC!
-
I hope Olands kiteschools will be taking students from me again this year so I have a place to crash when I get tired of the concrete jungle??
-
Jag har själv fått göra det några gånger och tycker att det e bra att veta. Är nog många som känner paniken komma när det skiter sig rejält ute på djupt vatten eller när det är en massa hinder i vägen. Visst, sålänge man tar det lugnt o sunt förnuft klarar man sig för det mesta bra, MEN det är förvånandsvärt många som har noll koll och för dom hade det kanske hjälpt med en visning/praktikrunda.
-
svårt att lära ut ordentligt i habo. 🙂 har gjort det några gånger när man vinden svikit. men det blir lite annat när man i lugn å ro kan gå fram till kiten. Men då vet dom iaf hur man bör göra. Går dock igenom det teoretiskt på stranden för alla.
Har aldrig själv behövt göra det på djupt vatten, än. vet inte hur många gånger jag tänkt att de borde jag göra bara för tränings skull men varit för lat. Dock har man ju gjort det ett antal gånger på grunt vatten.
Tycker vi borde börja köra med iaf 2 dagars kurser i sverige som standard. Det är mkt man inte hinner lära ut å nöta in på ett bra sätt. Å eftersom man vill att eleverna ska ha så kul å komma så långt som möjligt blir det vissa såna här grejer som endast tas teoretiskt.
-
Jag fick lära mig det när jag gick kurs och har haft nytta av det ett par ggr.
-
Vi har alltid self-rescue i våra nybörjarkurser (Twenty) men inte i de upplevelsekurserna (Seven). Vi tycker det känns essentiellt att man får lära sig self rescue om man skall vara en säker kitesurfare. Så är det med många moment som man absolut inte får plats med på sex-sju timmar.
-
I havent seen anyone teaching it in habo to be honest : /
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=fCSlN4FtCm8″]YouTube- Kiteboarding self rescue instruction video[/ame]
EDIT:
Found a nicer video of an easier method to teach than the old IKO one.. : ) Will be putting this into the course this season as opposed to just talking about it in the theory part
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=FNcnAe4RuTA”]YouTube- Kitesurfing Beginners Lessons Self Rescue[/ame]
-
Jag lär alltid ut det på mina kurser. Tycker det är viktigt att kunna och använder det lite titt som tätt. Drivkrafterna att lära sig kanske inte är lika starka om man bara kan ställa sig upp och promenera hem.
Logga in för att svara.