Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Kvaliteten på Neil Prydes bommar??????
Tagged: freestyle, våg, våg freestyle
-
Kvaliteten på Neil Prydes bommar??????
Posted by jlhp on 17 juni, 2007 at 17:46Köpte en ny Neil Pryde X3bom -05 (nya typen med monocoquekonstruktion), är helnöjd med funktionen men plasten runt röret under frontbeslaget håller på att spricka sönder alldeles. Undrar om det finns fler som har råkat ut för kvalitetsproblem med NPs bommar från -05 och framåt??
Vad skall man satsa på i bomväg tycker ni?
Johnpoppo replied 17 years, 5 months ago 15 Members · 24 Replies -
24 Replies
-
Samma sak har hänt på min bom, har ju mindre praktisk betydelse om plasten inte trillar av. X3 bommen känns väl billig (och var det iofs också) jmf med mina andra X5 från 02. Mina X5 är beydligt styvare än X3, även det bakre beslaget är av lägre kvalite…
-
Tyvärr har det hänt även på min X6:a, alu-kol-hybriden, (2005:a tror jag). Plasten har ingen strukturell funktion, men det är trist. Tror de har åtgärdat det på den nyare bommarna. Min gamla X7:a är världens bästa bom, den kommer jag aldrig göra mig av med!
-
Tack för svaren henryk o poppo. Precis vad jag var nyfiken på eftersom de på Surfers Paradise påstod att något liknande aldrig hade hänt! De sa också att Neil Pryde hävdade att det var rent slitage-mao mitt eget fel… Dels väger jag bara 70 kg och dels som ni säger får plasten knappast ngn större belastning så jag hade svårt att tro på det men måndagsex finns ju tyvärr så det var intressant att få reda på att det inte är ngt unikt för NP bommarna. Att bakbeslaget håller taskig kvalite är jag den förste att hålla med om eftersom mina rör krökte sig illa redan efter några sessions, och som sagt, jag väger bara 70kg!!! 🙁 Men för övrigt gillar jag faktiskt bommen så jag har lurat lite på att eventuellt skaffa en X6, då skall ju inte förlängarrören kröka sig iaf… men jag får nog se, känns inte så kul att lägga så mycket pengar för att få samma problem med plasten även om de ev. har gjort ngt åt det. Kommer dock att köra med bommen så länge det går, för som sagt sprickorna i sig spelar ju ingen roll, dock misstänker jag att det på sikt blir så illa att plasten ramlar av och den tjänar ju som styrning till själva clamp-on delen så då är nog gåsen kokt.
John -
Hmmm, det var inte min mening att stänga tråden, vill gärna ta del av fler erfarenheter av i första hand NP bommarna. Har förresten följt en tråd på racingavdelningen här på forumet som heter va lack man blir och där handlar det om (NP) mastfötter istället. Det är inte utan att jag börjar undra så smått var NPs goda rykte kommer ifrån?
John -
Tyvärr har jag också rätt dåliga erfarenheter av NP (har haft segel, mastfötter, bommar och våtdräkter från NP). Pga flera besvikelser, köper jag nu för tiden inte NP längre utan har hittat andra alternativ som ger bättre kvalité till samma eller oftare lägre pris (NP är oftast bland de dyraste).
Gällande alu-bommar finns det flera bra alternativ till NP X3 ex North Sails, Aeron eller Tecno Limits som jag nu seglar med och som jag hittils är mkt nöjd med.
-
En sak jag gillar med NPs bommar är det ledade frontbeslaget, har saknats på de Northbommar jag tittat på, tror det saknas på Tecno limits också men ej säker. Vad är Aeron, har jag inte hört innan, var hittar man dem?
John -
Är det värt pengarna att ha en kolbom för segel mellan 3.7-5.3?
-
jupp, tecno har ledat frontbeslag. Har deras Carbon XTR, grymt skön! Bra dimension på rören och mycket skön böjkurva på bommen. Italienarna är lite slöa men har man inte panik så tar http://www.locs.se hem tecno till Sverige. Varit grymt nöjd med den, rekommenderas varmt!
Håller annars inte alls med ang NP. Min X7:a var bland de skönaste bommar jag haft, två ordentliga spolningar över stora Torö-stenarna tog dock livet av den… Haft 4-5 dräkter som alla varit grymt sköna, alla mina puckar/jointar har alltid fungerat klockrent, segel lika så! Enda jag möjligen kan anmärka på är att de historiskt varit lite mer känsliga på att ha rätt kombination av mast och segel.
-
Efter fyra år med kolbom testade jag en Aeron när jag hyrde grejer och kunde då konstatera att samma segel och mast kändes betydligt tyngre och gav inte samma direkta response så det märks helt klart skillnad även i små storlekar. Vande mig dock väldigt fort så det är väl samvetet och plånboken som får avgöra om man tycker att det är värt pengarna… 🙂
-
Jag tycker kolbommen är berättigad även på småsegel, dock inte för att den är så mycket styvare.
Aluminium går förr eller senare av pga. materialutmattning, är utsatt för korrosion (börjar kärva i justeringen förr eller senare), är inte lika stark, är oskönare att hålla när greppen blir slitet (det verkar också sitta bättre på kolbommar)…
Men det finns absolut saker som är viktigare än kolbom i utrsutningen (bra master, segel, ett par fenor etc.), men är man redan hyggligt välutrustad så är kolbommen nått man kan räkna med att behålla ganska länge…
Jag är svag för min chinookbom. Utan att ha testat kol-aeron så tror jag att chinook och aeron-kol är de enda kolbommar till rimliga pengar som är riktigt bra. Av dessa två så är ju chinook defenitivt det beprövade alternativet.
-
Min x6 a har också gått sönder på samma ställe, tror att det är en 05 el 06.
-
Tror ni man kan byta ut frontbeslaget på x6? Någon som testat?
Johan
-
Oregistrerad
Guest23 juni, 2007 at 18:04Köpte x6 förra året, har bytt ut den två ggr på garanti hos SP pga. sprucket frontbeslag.
/rty
Log in to reply.