Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen kylarvätska, VWt3….

  • kylarvätska, VWt3….

    Publicerad av anonym-anvandare på 1 juni, 2003 vid 19:19

    hmm har lite trubbel med folkan. någon som kan hjälpa?? det är så att kylarvätskan har plötsligt förflyttat sig från påfyllningskärlet till expansionskärlet så att det är fullt, och påfyllningskärlet som har en max min nivå är tomt… jag tror inte det är en läcka då kvattnet som var i påf.kärlet är lika mkt som hamnat i exp.kärlet. Men jag fylde på exp.kärlet lite, förut då “låg nivå” lampan började blinka, och kanske skärpte sig givaren plötsligt och mata över allt kvatten till exp.kärlet?? eller borde det ha funnits en läcka nånstans?? jag har även kö.kört den två ggr så den blivit lite halvvarm sådär lite över halvvägs… kanske hamna allt kvatten då i exp.kärlet för att tillgodose den höga cirkulationen?? frågan är om jag bara borde fylla på påf.kärlet eller om jag borde börja leta läcka eller kansek byta givaren… tacksam för svar!!! mvh… jeppe

    why drink and drive when you can surf and fly…

    semivaken svarade 21 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 juni, 2003 vid 23:03

    prova att lufta systemet = hissa upp den ca 50 cm fram osv. o se sen till att exp. kärlet alltid e fullt. funkar den inte efter det kanske du har en läcka

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2003 vid 09:11

    Låter väldigt konstigt det där, stod o köade med min VW i söndags i ca 2 timmar och kylvätske nivån i påfyllningsbehållaren var ganska konstant. Så förmodligen är det något fel som inte beror på att bilen varit varm…
    Däremot har jag hört något om att man ska akta sig för att köra med den vanliga blå kylvätskan, kan tydligen paja Al-toppen.

  • judo-freddan

    Medlem
    3 juni, 2003 vid 10:32

    Har just köpt ny surfbuss p g a att min Syncro -92a fick blåsta topplockspackningar. Allt började med att kylarslangen hoppade av framme vid kylaren och motorn överhettades. Efter det här så blinkade nivålampan i stort sett jämt. Inne på verkstaden luftade de den ordentligt efter ett byte av vattenpump men det blev snart låg nivå igen. Precis samma sak som händer med din buss nu hände med min, d v s att expansionstanken fylldes med vatten. Tror detta händer när det är för mycket luft i systemet. Det bildas ånga med högt tryck som trycker ut vattnet i expansionskärlet.

    Jag tycker du ska lämna in den för det här kan vara ett tecken på seriösa problem och du ska veta att blåsta topplockspackningar till följd av problem med kylsystemet är mycket vanligt fel på 112hk-motorn som är direkt relaterat till konstruktionen. Det är ett problem som VW aldrig löste på grund av att den vattenkylda motorn inte byggdes upp från “scratch” utan byggde på den luftkylda. Därav “ormboet” av slangar och rör.. Nu vill jag inte låta som nån domedagsprofet eller nåt. Det kan vara så enkelt som en läcka någonstans men jag rekommenderar hellre att du tänker “varför är det för lite vatten i systemet” än att du tänker “problemet beror på att det är för lite vatten så lösningen blir att fylla på vatten och lufta” Det finns gott om teknisk info om detta på http://www.syncro.org och [url=”http://www.vanagon.com.”]www.vanagon.com.[/url] Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 juni, 2003 vid 15:36

    Låter som om det är topplockspackningen som är trasig. Har samma problem själv. Du kan kolla genom att skruva av exp.kärlslocket när bilen är KALL och starta, ser det ut som om det bubblar då så tyvärr. Det som händer är att du får luft i kylsystemet, ser du bara till att ha rätt mängd vätska i så att alla givare fungerar typ till fläkt så kan du köra som vanligt. Det funkar inte i en evighet men jag har kört så här i 3 år nu. Jag får lufta som kylsystemet var 40-50 mil. Honken

  • semivaken

    Medlem
    3 juni, 2003 vid 20:09

    hmm, tack för upplysande svar… ja det vore otrevligt om de vore topplockpackningarna, tur att man har en polare som är mekaniker. (nybliven sådan iförsig…) hrm hrm… ska ju till hultsfred vore ju trist om den stanna innan jag kommit halvägs ner… men tror ni att det är akut eller kan jag köra den dit… 45 mil c:a… förresten är det automaten.. 94 hk… fast den kanske är likvärdig med 112:an… mvh Jeppe

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen kylarvätska, VWt3….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.