Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Lååång reva i duken
-
Lååång reva i duken
Publicerad av pixo på 25 juli, 2006 vid 11:51Jag kraschade ner draken i vattnet efter ett missat trick, då en reva från LE och till andra sidan, alltså ett meterlångt hål uppenbarade sig i min fina contra. En kortare reva på ca 30 cm dök också upp vinkelrätt mot den stora revan och bildade på så vis ett L.
Jag blev lite besviken och undrar nu hur man bäst lagar den. Vill inte att det ska kosta skjortan, men det vore kul om man kunde få det att hålla. Spinackertape på båda sidor? Lämna in den till segelmakare?
langens_kite svarade 18 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Revor smärtar i själen. Inte sant?
Den här killen är verkligen bra! Och helt OK i pris.
Adress:
Drakakuten
c/o Anders Jacobsson
De Geersgatan 7A
416 57 GöteborgTelefon: 031-189158
Mobil: 0709-876012
Mail: anders@drakakuten.se -
Tejpa och sy
Du fixa det själv med en vanlig symaskin
Kostar 150-300 sek i material
Ring om du har frågor ?
Peter
070-3993027 -
Tack för tipsen! Det smärtar i själen, och det är verkligen skönt att det finns folk som förstår.. Jag ska lägga upp ett par foton så ni ser hur det ser ut.
-
Jäckligt surt… men du gör mig orolig… har sj en Contra 16,5kvm 05a som jag har krachat typ ett x antal gånger… i och med jag är nybörjare. Visste fan inte dom var så jävla ömtåliga… Hoppas det går att fixa bara…
Ha det godis
-
Krillan82 wrote:Jäckligt surt… men du gör mig orolig… har sj en Contra 16,5kvm 05a som jag har krachat typ ett x antal gånger… i och med jag är nybörjare. Visste fan inte dom var så jävla ömtåliga… Hoppas det går att fixa bara…
Ha det godis
Ja, man kan tycka att den ska tåla lite vatten.. Här kommer lite otäcka bilder, känsliga personer rekomenderas att inte titta.Det här var nog mer ett undantag än en regel, det är en grymt skön drake.
Välkommen in i sporten kamrat! -
SamHansson wrote:kan va pilles katt
Katter ska hålla sig utanför en så avancerad och ädel sport! -
LANGENS_KITE wrote:Tejpa och sy
Ring om du har frågor ?
Peter
070-3993027
OK, nu har jag segelduk och lim! Vad använder jag för tråd i maskinen? -
Pixo wrote:LANGENS_KITE wrote:Tejpa och sy
Ring om du har frågor ?
Peter
070-3993027
OK, nu har jag segelduk och lim! Vad använder jag för tråd i maskinen?Jag lämnar själv in det till segelmakaren om det är större lagningar.
Du skall inte använda spinnakertejp.
Segelmakaren har rätt sorts tejp jag fick mycket tejp till många lagningar för en väldigt liten peng.
Man använder en ”Jeansnål” (liksom lite tillplattad nål).
Tråden får du av segelmakaren den med.
Lycka till men jag hade lämnat in den stora lagningen till en segelmakare kostar inte många kronor.
Jag fick betala 300:- för en liknande lagning så jag tyckte inte det var lönt att mecka själv när ett proffs kunde göra det.
Men visst kommer det att funka även om du gör det själv.
Lycka till med lagningen.
Mvh Patrik -
Vad ska du ha limmet till?
Sträkupp skadade biten av kiten genom att tejpa den på ett plant golv tex parket.
Börja med att passa ihop revan med små bitar av spinn tejp.
Passa sedan in spinntejpen med rund klippta hörn över revan med skydds filmen kvar, fixera med några tejpar.
Börja från ena änden och lossa skyds filmen eftersom då kommer spinn tejpen att hamna rakt och fint utan bubblor och veck.
Vulka fast den genom att gnida med en trasa
Sy med syntettråd !
Du ska ha en nål som är större än tråden är tjock. Använd en 80 tråd och 100 nål finns på de flesta tygafärer. Viktigt med syntettråd.
Pga att det är klister på tejpen kommer det att bli kladdigt på nålen, torka då av den med en aceton tuss.
Sy efter kanten och över revan med sick-sack.Komihåg att köra fram och tillbaka vid avsluten och låsa tråden.
Prova på en bit tyg så att du får samma storlek på stygnen som kiten är sydd med.
Varför en jensnål är platt är för att den ska skära i tjocka tyger som tex jens,
Ska inte användas på en kite!
Vist finns det andra material men spinntejp funkar perfekt vid lagning i dukan
Bor du nära en segelmakare kan du lämmna den dit med ska du börja skicka den har du några hundra i frakter.
Garanterar att denna typ av lagning håller.
Lycka till Peter
Logga in för att svara.