Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lack o lägga halksskydd i

• lack o lägga halksskydd i

Publicerad av anonym-anvandare på 20 mars, 2003 vid 12:15

Ska fixa halksskyddet. Det har talats mkt om epoxy men jag tycker det verkar vanskligt, lätt att blanda fel, lätt att det går åt helvete. Finns det ingen annan klarlack man bara kan stryka på? De hade lack i en affär här, men den var till trä, men det går kanske ändå? Eller ska man beställa spray fr SP? Är den bra?
    tacksam för svar, måste fixa detta nu.

anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • safesurfer

Medlem
    20 mars, 2003 vid 12:23

Jag har provat sprayen fråns SP och på min bräda fungerade den inte bra. Den bet dåligt och räckte inte till, dessutom löste den upp plastskinnet på brädan.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 mars, 2003 vid 12:26

Ring CLS-Uffe i Varberg och fråga om råd (se länk). Han lägger halkskydd som andra byter kalsonger…

http://home.swipnet.se/~w-66464/

/C

• martin

Medlem
    20 mars, 2003 vid 19:58

Uffe tar runt 500 för att lägga nytt halkskydd. Då blir det riktigt bra och ser jämnt och fint ut.

Ska du göra det själv tycker jag att du ska testa Biltemas polyester. Det kostar under en hundring för en rejäl burk inkl härdare och är lätt att blanda. Det spelar inte så stor roll om man missar lite i mängden härdare.

Det är bara att blanda, rolla/pensla på rätt tunt och sedan salta. Har du en tunn bräda är det inte speciellt svårt, men har brädan mer boxiga kanter kan det lätt rinna lite ner längs kanterna på brädan. Är du noga med resultatet bör du då därför dela upp jobbet i tre delar. Måla och salta först den platta delen av brädan och låt det härda över natten.

Spola sedan bort saltet med vatten och upprepa proceduren på brädans ena “sidokant” och sedan nästa dag på den andra sidokanten. Se till att få bort allt salt bara innan du målar andra och tredje gången. Det salt som eventuellt kapslas in i “överlappen” bildar fula vita fläckar och kan ev gulna lite efter ett tag annars.

Greppet blir suveränt och plasten blir så gott som transparent när den har härdat (är blåaktig vid målning). Jag fixade till greppet på en vit JP-bräda för ca ett och ett halvt år sedan med den här polyestern och det syns fortfarande inga tendenser på gulnande och halkskyddet är fortfarande klart bättre än det var när brädan var ny. Målar du epoxy på en bräda som inte är gul i orginal får du räkna med att brädan nästan helt tappar sin estetiska lyster i takt med att den gulnar mer och mer.

• rip

Medlem
    21 mars, 2003 vid 07:08

De flesta 2K klarlacker fungerar bra och det används ofta epoxi. Det finns många olika kvaliteer av epoxi och problemet med alla epoxi är att de gulnar när de åldras i solljus. Jag föreslår andra klarlacker som tex polyester. International har en klarlack som heter Crystal som fungerar fint men den är ganska dyr. Jag gick till en lackeringsfirma som själva gjorde halkskydd och köpte en klarlack som var gjord för detta. Kostade ca 100:-.
    Använd en lite dyrare mjuk pensel och använd finkornigt salt. Det är viktigt att du använder något kar för att sprida ut saltet jämnt. Jag använde ett sockerkar som hade brett, stort lock med många lite större hål och strödde på från hög höjd. Det blev väldigt bra resultat.
    Se till att lacken ligger i ett jämnt lager och kasta inte bara på saltet för det drar åt sig lacken och blir det mycket på ett ställe så får du en saltkaka där.
    Följ detta och du får ett perfekt resultat! smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    21 mars, 2003 vid 08:25

Då kör jag med polyester. Då får jag bara också fråga var man hittar det förutom biltema. Tack för tipsen

• anonym-anvandare

Medlem
    21 mars, 2003 vid 12:18

Har också använt Internationals Crystal + salt. Det vart jättebra. Har inte gulnat nåt heller.

/Pelle

• anonym-anvandare

Medlem
    25 mars, 2003 vid 17:10

Försvinner verkligen saltet när det torkat o man försöker spola bort det? Har gjort prov på en plastbit. Det ser bra ut, men saltkornen verkar sitta där…

• racso

Medlem
    25 mars, 2003 vid 19:30

MEN se till att ta det piano med saltkaret för simsalabim så har du saltet i små högar. Jag har en bräda som saltet “högade” sig på och dum som man var då så skulle jag sprida ut det, vilket resulterade i att brädan såg ut som en saltrandig tiger. Så se upp med saltkaret annars kanske saltet hoppar upp och biter dig.

Vive la skåne

Ha det/Oscar

• mons

Medlem
    25 mars, 2003 vid 19:46

saltet bör försvinna, efterosm det löser sig enkelt i vatten… bara spola på.

• zehlertz

Medlem
    26 mars, 2003 vid 09:44

Tittar du noga så är det inte saltet du ser.
    Om du på en sandstrand gör små gropar med en boll…gör ett 10 tal små gropar…om du sen tittar över ytan så är det ju väldigt ojämt… du har inte 10 toppar utan 10 gropar som ger dig väldigt mkt mer ytor som på brädan ger dig grepp.

Sen kanske ett o annat salkkorn stannar kvar…dom kornen som du råkat kappsla in i smeten…

• anonym-anvandare

Medlem
    26 mars, 2003 vid 12:20

mmm, ska spola på brädan ikväll. Fast nu är jag orolig att jag la på för tunt med lack, så det inte blir några gropar….

• anonym-anvandare

Medlem
    27 mars, 2003 vid 14:51

Det verkar fanimej ha blivit rätt bra på de fixade ytorna! Ska fixa kanterna med nu bara..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lack o lägga halksskydd i

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.