Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing läcka runt ventil

• läcka runt ventil

Publicerad av neven på 18 april, 2007 vid 07:12

Hej!
    Blåste på bra i Björlanda igår och skulle pumpa upp sjuan, men märkte att mittbladdern läckte så att den blev paff efter bara några sekunder…

Nu har jag tagit ut den och märker att det är små luftkanaler vid ventilen där det läcker. Hittade en annan post med en bild av hur det ser ut:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=40702&highlight=laga+bladder

Jag läste också att det kan hända när man flyger med grejjorna och det har jag gjort. Innan flyget var det ingen problem med läckage.

Så frågorna är:
    *Är det LiquiSole kring kanten som gäller för att laga? Andra tips?
    *Hur förhindrar man att det blir nya läckor när man flyger flygplan igen? Varför händer det ibland men inte alltid?

birk svarade 17 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • martin

Medlem
    18 april, 2007 vid 07:24

Smörpapper och strykjärn kanske kan ordna saken?

Annars är det en enkel sak att täta med plastlim om skadan ser ut som den h här. Just inte det här fallet är det bättre att välja ett som inte påverkar bladdermaterialet (dvs inte som exempelvis Pattex kontaktlimsliknande lim som ”vulkar” gummit, eller vad det nu heter).

• neven

Medlem
    18 april, 2007 vid 09:15

Hur tänkte du med strykjärn? Man kommer ju inte åt insdidan på bladdern för att värma kontakten mellan bladdermaterial och ventil? Eller får man öppna upp en sida så att man kommer åt? Känns riskabelt…

Japp, man vill inte ta ett lim som typ smälter bladdermaterial. Undrar om silikon kan funka?

• neven

Medlem
    23 april, 2007 vid 06:58

Kan meddela att jag experimenterade lite på extramaterial för att se vilka lim som funkar och vilka som smälter/deformerar bladdermaterialet. Kom fram till att Plastlim INTE fungerar men att Silikon (köpt på biltema) verkar fungera bra. Bladdern är tät kring ventilen (satte silikonen in i sprickan och runt hela ventilen) och fogen är elastisk och känns gedigen.

• birk

Medlem
    23 april, 2007 vid 20:13

Liquisole is the shit. Finns på Clas Ohlsson. Jag hade samma problem med och använde detta med stor framgång. Tänk på att det är kladdigt som faan och att det är lång härdningstid. Men resultatet blir bra. Det verkar nästan som att det bildar någon kemisk förening med plasten så att den smälter ihop.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing läcka runt ventil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.