Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Läckande ventil

• Läckande ventil

Publicerad av Andre’ på 16 april, 2010 vid 06:47

Har en Cult 2009 med läckande påfyllningsventil.

Den den läcker mot proppen så det är väl att köra med ”kattstrypare” eller byta ventilen som gäller?

Hur har ni andra gjort?

Mvh Andre’

fred_adern svarade 12 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • pontusande

Medlem
    16 april, 2010 vid 07:57

Jag fick tips om att utvidga propparna när jag hade samma problem. Det fungerade hur bra som helst! Stoppa in en penna, träplugg eller någonting annat som är lagom stort för att töja ut hålet på insidan av proppen. Lägg det sedan i en skål med varmt vatten som får svalna i rumstemperatur.

På det här sättet blir proppen något större och kan kompensera för uttöjning av ventilen som sker när man pumpar etc. Jag försökte även utvidga med olika typer av tejper men det kan jag inte rekommendera.

Hoppas jag förstått ditt problem rätt…

[ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=71566″]Tråden där jag fick hjälp[/ame]

• Andre’

Gäst
    16 april, 2010 vid 09:48

Okaj! Tack! Här ska töjas! ;D

• sourra

Medlem
    16 april, 2010 vid 10:43

Se även till att använda det stora pumpmunstycket i framtiden och sätt det utanpå ventilen istället för att ta det smala och knöla in det i ventilen. Det här gäller alla kites som har en sån vanlig gummiventil med ventilhatt. Genom att göra på detta sätt så:

* Riskerar man inte att töja ventilen och därigenom få läckage
    * Blir det lättare att pumpa kiten

Jag fick lära mig det här tipset av min instruktör då det begav sig och har tack vare det inte haft ett enda ventilbekymmer.

• farbrorfraz

Medlem
    16 april, 2010 vid 11:33
    sourra;606763 wrote:
    Se även till att använda det stora pumpmunstycket i framtiden och sätt det utanpå ventilen istället för att ta det smala och knöla in det i ventilen. Det här gäller alla kites som har en sån vanlig gummiventil med ventilhatt.

Det blir dock lite krångligare om man har kardborre infäst i proppen för att hålla nere den… då måste man isf ta bort detta varje gång.

om man använder ”vanliga” metoden, var försiktig med att trycka in munstycket, den måste inte sitta stenhårt i ventilen.

• sourra

Medlem
    16 april, 2010 vid 20:11

Nej det går bra. Det enda som ställer till problem är om man har en gummistropp på sidan av ventilen som håller fast ventilhatten men det är rätt ovanligt.

• gadget

Medlem
    16 april, 2010 vid 21:15
    Andre’;606758 wrote:
    Okaj! Tack! Här ska töjas! ;D

Hehe…

• _sofia_

Medlem
    16 april, 2010 vid 23:44

Byt ventil…

• majoon

Medlem
    17 april, 2010 vid 01:48

ventiler finns på handmade.de …. u-stick heter de… har inte testat men hört de ska funka 🙂

• Andre’

Gäst
    17 april, 2010 vid 11:43

Proppen var ganska mjuk så det kändes inte som att den skulle behålla formen efter utvidgningen. Som gammal rörläggare drog jag på några varv med gängtape och då blev det perfa!
    Det stora munstycket är ju så mycket bättre! Varför har du inte sagt det tidigare Sourra? 😉

• sourra

Medlem
    17 april, 2010 vid 18:56

Jag brukar säga det till alla som lyssnar =)

Man kan sätta in en kortad träplugg av lämplig dimension i ventilhatten och därmed vidga den permanent. Hattfan gjorde det på en av sina kites och det blev kanonbra.

• skotten

Medlem
    17 april, 2010 vid 23:21

you sure its the ventil? all my naish kites had leaky one-pumps..

• sourra

Medlem
    18 april, 2010 vid 09:29

They sometimes let some air back from the struts into the LE bladder when LE was deflated and the others not, especially if you leave it like that over night (as the manual states you shouldn’t do). It’s like having a onepump system with hoses without closing the hoses with the clips. However, it’s very rare that they let air out of a inflated kite with all valves closed. I’ve had something like 16 Naish kites up until this day and not one have been letting air out when all the valves have been closed.

• Andre’

Gäst
    18 april, 2010 vid 09:29

Yepp! Den håller luften nu 🙂

skotten;607132 wrote:
    you sure its the ventil? all my naish kites had leaky one-pumps..
  • skotten

Medlem
    18 april, 2010 vid 12:07
    sourra;607174 wrote:
    They sometimes let some air back from the struts into the LE bladder when LE was deflated and the others not, especially if you leave it like that over night (as the manual states you shouldn’t do). It’s like having a onepump system with hoses without closing the hoses with the clips. However, it’s very rare that they let air out of a inflated kite with all valves closed. I’ve had something like 16 Naish kites up until this day and not one have been letting air out when all the valves have been closed.

haha nah it wasnt that.. I am talking about pumping the kite once an hour at the beach…

killer stuff that you got it fixed though man!!! : )

• sourra

Medlem
    18 april, 2010 vid 12:48

Nackdelen med ett helt internt system är att det är lite svårare att felsöka än ett externt men fördelen är att man inte riskerar att ha av slangar eller få duken sönderslagen av externa detaljer. En otät skarv på ett internt system uppstår som regel bara om man demonterar en strutblåsa och har lite bråttom då man sätter tillbaka den.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Läckande ventil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.