Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Läcker era DaKine CWM?
-
Läcker era DaKine CWM?
Publicerad av fastforward på 29 april, 2007 vid 08:55Testade nya handskarna igår och märkte att det läckte in ganska mycket vatten om man hade de under vattenytan – man kunde se bubblorna precis som för ett cykeldäck med punka. Det verkar som om det inte är tätt vid sömmen mellan neoprenet och det tunnare ”skinnet” i handflatan. Ska det vara såhär eller bör man reklamera dem?
Jag kan iofs förstå att det är svårt att få det tätt mellan de två materialen men det kanske går att laga med neoprenlim?
bananen svarade 17 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Det är nog inte själva idén att dom ska vara täta. Om du har dem till dykning eller vanlig surfing finns helt andra produkter.
-
Di läcker som såll!
Därför tätade jag mina med Liqvisole.
1. Maskera området vid sidan av sömmarna med maskeringstejp
2. Smeta ut gummilimmet
3. Släta ut limmet med tummen som först doppats i diskmedelsmättat vatten
4. Ta bort tejpen
5. Se punkt tre
6. Låt torkaVoilá!
-
De ska inte läcka! Har ett par äldre CWM och ett par från iår. Personligen tycker jag att kvaliteten på det äldre paret känns bättre än på det nya paret. Om handsken läcker skulle jag reklamera den.
-
Läcker som såll.
PL vantarna är täta och varmare, men CWM är ju aningens skönare att segla med.
-
Dom läcker + att dom går sönder efter en halv säsong… men dom är fortfarande bäst 🙂
-
Limmar man sömmarna så blir de täta och håller betydligt längre. Rekommenderas!
-
Mina brukar gå sönder i handflatan där belastningen är som störst eller så går neoprenet sönder precis på ovansidan av fingerspetsarna av någon anledning.
Jag ser det som en förbrukningsvara och brukar alltid beställa en par åt gången… 🙂
-
@El_Duderino 380055 wrote:
Dom läcker + att dom går sönder efter en halv säsong… men dom är fortfarande bäst 🙂
Halv säsong ? För mig efter 2 gånger ! Dessa har jag reklamerat idag
//Björn
-
@usel 380050 wrote:
De ska inte läcka! Har ett par äldre CWM och ett par från iår. Personligen tycker jag att kvaliteten på det äldre paret känns bättre än på det nya paret. Om handsken läcker skulle jag reklamera den.
Om sömmarna är genomsydda, som på DK CWM, är det knappast en reklamation. Däremot kan man tycka att sömmarna borde vara tejpade och limmade redan från början.
-
Stabil lagning/förbättring Oåxen! Det måste jag testa – är Liquisole som neoprenlim eller? Jag har ett neoprenlim vid namn Seal Cement, skulle det funka? De lagningarna blir iofs ganska hårda, det är möjligt att Liquisole är mjukare…
-
ok, nu när vi ändå håller på att jämföra… 😉
Bjornen: Det ser ju ut som dina inte ens är sydda, dom skulle jag också reklamera!
Mina kanske blir svårare.. ??? 😉
-
@El_Duderino 380073 wrote:
ok, nu när vi ändå håller på att jämföra… 😉
Bjornen: Det ser ju ut som dina inte ens är sydda, dom skulle jag också reklamera!
Mina kanske blir svårare.. ??? 😉
Cheeeesus! Skönt att se att man köpt kvalitetsprylar iaf 😀
-
bakfull
Gäst29 april, 2007 vid 15:04Fattar inte denna tråd rörande att de läcker?! De är inga torrvantar, täta hur mycket ni vill, neoprenet på ovansidan är inte vattentätt!!
Meningen är inte heller att de ska vara vattentäta! Mina våtdräkter är inte heller vattentäta, inte heller min torrvåtdräkt är helt torr…
Hela tanken är väl att värma vattnet i neoprenet och i handsken, jag använder min dakine cwm året runt, bara det är över typ 1-2 grader i luften, fryser aldrig i dem…
Ni då som av någon underlig anledning tätar era handskar, hur får ni tätt i handleden? Stramar ni åt allt vad ni orkar(krampvarning?)? Vatten kommer att komma in hur ni än gör, är de sedan tätade så blir det väl jobbigt med vatten som inte kommer ut…
Oåxen, målar/rollar du alla dina våtdräkter i Liqvisole;)… Aldrig mer en torrdräkt:)
-
Neopren är slutna celler, så det är tätt. Däremot är inte alla sömmar täta. Att få det helt tätt i en cwm tycker jag också verkar onödigt, lite vatten kommer ju in ändå.
Min vinterdräkt är dock nästintill tät, jag brukar ha ett par blöta fläckar där det runnit in i halsen. Men i övrigt är den tät.
Logga in för att svara.