Senaste nytt › Forums › Lackera om bräda
-
Lackera om bräda
Publicerad av don_cavalli på 14 januari, 2004 vid 08:06Har en proof bräda som jag är mycket nöjd med. Men.. den ser rätt skabbig ut, efter att ha varit med om lite segling i wc och ytterligare påfrestningar.
Så jag funderar på att själv lacka om brädan. Vore ju grymt coolt att få sätta sin egen prägel på brädans grafik!!!
Är det någon där ute som kan tipsa om hur man bör gå till väga, eller kanske helt vill avråda mig från att göra det själv?!
Finns det någon bra sajt på webben med instruktioner, etc?
Dela med er av era erfarenheter nu alla hemma shapers!!HL, Don Cavalli
canoya svarade 21 år sedan 9 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
aah ne har inga erfarenheter, men det borde väll funka??? billack är nog det bästa isof tror jag.. och sen e de bara kleta på lite sånt där lim me sand shitt lr va de e i, som de säljer på sp iaf…
-
Snacka med Beppe i Varberg. Han har lackat sina brädor med Volvos billack! Ett tag körde han utan halkskydd på däcket, en helt blank bräda bara. För att kunna vattenstarta hade han satt dit ett våtslippapper med dubbelhäftande tejp mitt på däcket 😉 Kanske inte optimalt men det fungerade ju…
HL! /Staffan
-
Billack säger du.. kan ju bli riktigt läckert!!!!!
Kan ju ta hjälp av syrran.. hon har koll på sånt!
Det stora jobbet kan jag tänka mig är slipning och spackling innan man kommer till att lacka..
CLS Uffe ville ha en 3 papp för jobbet, och då kan man ju lika gärna köpa nytt!!HL!
-
Innan du köper lack, kolla att det funkar med epoxi eller polyester, vad du nu har. tänk också på att om du har nån por eller nåt litet hål så kan färgen smälta skummet.
-
du har inga planer att åka till GC och windsurfa lite för då kan du ju göra en refinish på brädan och få den att se ny ut direkt hos proof!
Om Uffe ska ha 3k för det så kan du ju ha tur att hitta en billig sista minuten ner och refinishen för nästan samma slantar(Proof använder ju billack orginal)
-
Det vore ju riktigt ballt, tänk att anlita en motivlackerare, då skulle ju brädan kunna bli hur grym som helst. Kanske kostar lite kosing, men ändå…
-
Ja, både du och din syrra har ju talang för detta med grafisk form och färgsättning! Så den kan nog bli grym! Men som någon påpekat – lacken kanske inte går ihop med plasten. Men det är ju enkelt att testa. Kolla också hur Beppe gjort. Jag vet inte om han förseglat plastningen innan. Jag vet däremot att han la på sju (7!!) lager klarlack ovanpå färglacken! Den brädan har ett djup i färgen! Så snyggt när han lägger upp den i en tabletop! Men man kan också se fibrerna i ytan – inte så att det inte är täcklackat – utan det är så tunt med lack och plast att man kan se fiberstruturen om man kollar mot ljuset. Det är kaxigt. Brädan väger max 5kg! Jag har för mig att han har färgerna som Volvo V70R hade för ett par år sedan – racingblå under (den mörka) samt Champange på toppen. Metallic! Så snygg.
/Staffan
-
Om du får tillräcklig info för att våga prova – så meddela resultatet Gustav, låter som ett kul projekt..
Lycka till!
/Olle A
-
Brädans skal är säkert i epoxi och tål billack, men som någon skrev innan, om brädan har nån skada så se till att den är tätad så att lacken inte når in till skumkärnan. Dent kan också vara bra att tänka på att alla lacker däremot kanske inte tål epoxy om du behöver laga brädan någon gång efter lackeringen.
Logga in för att svara.