Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Laga bräda?
-
Laga bräda?
Publicerad av egget_ på 9 september, 2007 vid 14:04Knäckte brädan när jag landade efter en bakrulle (misslyckad alltså) idag.
Är det överhuvudtaget möjligt att laga?Vad behövs? Hur gör man?
/Egg
gonzo svarade 17 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Men asså, e det ingen som har lagat sin bräda nån gång? Eller ni e täta som troll allehop o köper nytt?
-
beror lite på vad det är som är sönder. är den helt av eller bara en spricka.
-
rätt mycket av, men inte helt, precis vid ena bindningen.
Undersidan är intakt i alla fall och sprickan är på ovansidan och igenom.Kan man lägga i epoxy eller nåt sånt och få det att hålla?
-
Det är inga problem att få det att hålla. Det är bara att ta bort skadat material, ersätta med nytt skum/kärna om det behövs och sen laminera med ett stort antal lager glasfiber. Svårigheten är att göra det så att det blir skapligt snyggt och så att det inte tillför för mycket vikt.
-
jopp, ska göra det när jag kommer him från jubbet idag.
Måndagar suger……jag vill hem!! Det borde vara helg och vind varje dag (och sol gärna också). -
Tråd på foilzone.com i veckan med samma ämne. Han lyckades laga sin efter att ha fått några tips… Lycka till!
//Joel
-
Har du länken till tråden på foilzone?
Ska ner till trelle nu o köpa på mig lite kitt…..bilder kommer på försöket.
-
Kunde inte hitta en direkt länk.
men kika in på foilzone.com och sök efter tråden :
“Can I fix this? (Broken Spleene Session)”
Fanns lite länkar som kanske kan vara till nytta.Ska bli intressant att se hur resultatet blir.
//Joel -
@egget_ 412995 wrote:
Knäckte brädan när jag landade efter en bakrulle (misslyckad alltså) idag.
Är det överhuvudtaget möjligt att laga?Vad behövs? Hur gör man?
/Egg
Om brädan är trasig som jag tror skulle jag inte lägga tid och pengar på den.
Allt går att laga men det kommer säkert att bli olika flex i tipparna. -
Med tanke på att glasfiber och 2-komponents polyesterlim (epoxy) kostade mig 200 pix är det väl värt att testa.
Nu har jag börjat slipa ner brädan lite i alla fall (som synes på bilden). Ingen aning hur djupt jag ska gå eftersom det handlar om en djup spricka egentligen men lite till får jag nog köra. Tanken är att få ner epoxy i sprickan så att det fäster sig i det som är där inne och sen lägga flera lager med glasfiber väv ovanpå och epoxy som satan på varje lager….håller det så har jag sparat mig några tusenlappar som jag kan lägga på några schyssta bira för att fira.
-
Funkar inte med lim!
Du behöver laminerings epoxi och riktig rowingväv av något slag. -
du ska inte dränka väven! den ska bara precis bli mättad av epoxy-resinen. då blir den som starkast. lägg på ett tunt lager epoxy på brädan, och sen på med väven. dutta med pensel eller roller om du har, så att väven blir dränkt. lägg bara på mer epoxy om väven fortfarande inte är helt mättad, men det ska inte rinna om den.
men som sagt, det ska inte vara epoxylimi dubbelspruta eller i tub från Beijers, det ska vara riktig båtepoxy från en färg eller båtaffär.
-
Var inne i Trelleborgs skeppshandel och fick nedanstående som killen sa var det jag behövde (hade med brädan och visade sprickan):
http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=35533&groupID=4&subGroupID=500&ccode=01A0C6Så det är båtgrejor jag har, inte nån Biltema-tub.
Tack för tipset om att inte lägga på för mycket…..ska jag tänka på ikväll när jag pular med det. Tror ni att det är lagom nerslipat eller ska man gå ner ännu längre?
/Egg -
@egget_ 414115 wrote:
Var inne i Trelleborgs skeppshandel och fick nedanstående som killen sa var det jag behövde (hade med brädan och visade sprickan):
http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=35533&groupID=4&subGroupID=500&ccode=01A0C6Så det är båtgrejor jag har, inte nån Biltema-tub.
Tack för tipset om att inte lägga på för mycket…..ska jag tänka på ikväll när jag pular med det. Tror ni att det är lagom nerslipat eller ska man gå ner ännu längre?
/EggNEJ NEJ !!!!!
Du har fått helt fel material
Du ska ha Epoxi och inte polyester, det har inte samma limmande egenskaper.
Du måste även knäcka isär brädan och fylla sprickan så att du limmar ihopp skummet.
Ring mig i kväll på så kan jag förklara
Logga in för att svara.