Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga bräda!

• Laga bräda!

Publicerad av warolin på 28 augusti, 2008 vid 19:36

Jag köpte ett paket häromdagen där denna bräda ingick, den behövde en liten lagning som man kan se på bilden, killen jag köpte den av var osäker på årsmodell av brädan och jag har ingen aning. Någon som vet? Jag skulle också vilja ha lite tips på hur jag kan laga brädan där i nosen, det är ett ganska stort köttsår som behövs sys :crazy:
    Allt jag vet om brädan är att det är en F2 102L…..

warolin svarade 16 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • svenne

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 20:54

Börja med att läsa trådarna här.

• beni

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 20:58

Ser inte allt för roligt ut detdär, men det finns brädor som sett värre ut 🙂
    Först och främst måste den vara riktigt torr, sen är det bara och slipa ner och spackla med microballonger, lägga på ny glasfiber med epoxy/polyester beroende på vad du har (luktar det plasticpudding när du slipar den så är det epoxy), sen gelcoat utanpå alltihop..

Det finns en massa guider på nätet, och även en hel del gamla inlägg här på forumet!
    Lycka till 🙂

• svenne

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 21:20
    beni;494877 wrote:
    Ser inte allt för roligt ut detdär, men det finns brädor som sett värre ut 🙂
    Först och främst måste den vara riktigt torr, sen är det bara och slipa ner och spackla med microballonger, lägga på ny glasfiber med epoxy/polyester beroende på vad du har (luktar det plasticpudding när du slipar den så är det epoxy), sen gelcoat utanpå alltihop..

Det finns en massa guider på nätet, och även en hel del gamla inlägg här på forumet!
    Lycka till 🙂

Nej, nu opponerar jag. Luktar det spackel är det inte epoxi. Lukten från PP är styrén och epoxi innehåller inte lösningsmedel.
    Och så återigen – inget gelcoatande!

• challq

Medlem
    28 augusti, 2008 vid 23:09

Jävlaer! Det var ett litet sår det där. 🙂

• svenne

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:33
    challq;494919 wrote:
    Jävlaer! Det var ett litet sår det där. 🙂

Äsch då.
    juni-okt07%20018.jpg

• slim_jim

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 06:47

@svenne

hehe

va fan har hänt?

har någon krockat med Viking Line eller?

• svenne

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 08:15

En transporttruck backade på den någonstans på en flygplats i södra Frankrike. Stjärtens vänstersida såg likadan ut. Men den lappades ihop och rockade vidare. 🙂

juni-okt07%20066.jpg

• holma44

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 11:15

Undra om inte det var du som jag såg i stan idag med brädan under armen vid kvantums grusparkering. Slipa runt skadan spackla upp med microballonger+epoxyblandning. Sen glasfiber laminering. Sen är det bara tuta och kör……

• warolin

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 16:40

Jo det stämmer! Jag åkte ner till Ulf i apelviken med brädan så han fick kolla på den. Han rekomenderade inte att jag skulle göra det själv utan att han skulle fixa det för 1500:-. Eftersom jag aldrig har gjort ett sånt arbete och det verkar ganska omfattande som han beskrev det så vet jag inte om jag vågar ge mig på det själv….man skulle ju byta ut en del av materialet inne i brädan som jag förstod det, sen lägga på massa nytt material utanpå o så, jag vet inte. E du haj på att fixa brädor holma? då kanske du vill hjälpa mig? 🙂 e lite kärvt med ekonomin nu. Fixar jag det själv så kanske det blir helt ogjort arbete alltihop, allt material jag köper och sätter dit kanske inte blir rätt och då måste ulf ändå göra om det sen….

• challq

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 19:16

Köp Watski’s epoxi-kit om du ska laga det själv.
    De har kittet på Getterön i den där båtaffären.. Eller vad det nu är..
    Ligger nere vid småbåtshamnen i alla fall.
    Sedan vet jag inte om du behöver lägga ny divinycell eller inte, men detta kanske knatte eller någon annan kunnig kan svara på.
    Om så är fallet kan du få lite av mej om du vill. Var precis nere hos Carbon Composites och köpte 0.35 kvm. Behöver nog inte allt till min bräda.
    Behövs det några större mängder däremot får du köpa det själv, det kostade ändå ganska mycket. 😉

Edit:
    Du behöver nog inte PVC-skum ändå. 🙂
    Gör som holma44 tipsade om. Allt du behöver finns i watski’s epoxikit.

• beni

Medlem
    29 augusti, 2008 vid 19:26
    Svenne;494888 wrote:
    Nej, nu opponerar jag. Luktar det spackel är det inte epoxi. Lukten från PP är styrén och epoxi innehåller inte lösningsmedel.
    Och så återigen – inget gelcoatande!

jag menade inte att det var PP utan att lukten var dylik, men jag kanske fortfarande blandade ihop dom? 🙂

• warolin

Medlem
    3 september, 2008 vid 14:00

Projektet är nu i full gång, så här har det gått än så länge…..fyllt upp hålet med mikroballonger och epoxi, sen slipat detta. Nästa steg blir epoxi och glasfiberväv.

• safesurfer

Medlem
    3 september, 2008 vid 14:08

Ser att det är en lite äldre f2, de har ett skyddande skickt av lite mjukare plast. Är det bara att lägga på glasfiber som vanligt eller måste man ta hänsyn till att man byter material?

• warolin

Medlem
    3 september, 2008 vid 15:26
    SafeSurfer;496452 wrote:
    Ser att det är en lite äldre f2, de har ett skyddande skickt av lite mjukare plast. Är det bara att lägga på glasfiber som vanligt eller måste man ta hänsyn till att man byter material?

Det vet jag faktiskt inte….jag har lagt på epoxi och glasfiberväv nu iaf, 3 lager på ovansidan och 2 undertill.

• warolin

Medlem
    3 september, 2008 vid 16:03

Brädan e från -01 har jag tagit reda på nu 🙂 detta är min första lagning ever, hoppas de håller! 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.