• Laga bräda

Publicerad av danneman på 13 december, 2004 vid 22:24

Vet att det finns många trådar om det här men frågar ändå!
    Har fått en litet jack bak på brädan som är i kolfiber..
    Jag lade märket till när jag skulle ut förra veckan tack vare att det runnigt ut salt som torkat ur jacket + att det var lite mjukt precis på jacket.
    Frågan e´om jag ska borra med typ ett 12-15mm borr och låta brädan torka ett tag för att sedan laga med epoxy?

funderar också på att lacka om brädan på under sidan för den år ganska solblekt, tips och ideér på det tack

ola_p svarade 19 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • mag

Medlem
    13 december, 2004 vid 22:33

Du ska i alla fall lägga brädan inomhus i 20 grader med hålet på lägsta stället så att det fortsätter att rinna ur hålet. Öppna sprickan på ytan lite med en kniv så att vattnet hittar ut. Surfa inte på ett tag och laga sedan med epoxi.

Kolla om hålet är djupt. Om inte så är det är troligen endast sandwichskummet som tagit in vatten så du ska INTE borra ett hål genom sandwichvävarna och in till frigoliten.täta hålet från utsidan med epoxi (eventuellt en liten bit glasfiberväv) men slipa ytan så att platsen fäster på den salta ytan.

Det ser inte ut att vara något större problem att fixa.
    /Magnus

• anonym-anvandare

Medlem
    14 december, 2004 vid 06:23

Tja

Om undersidan har gulnat något kan man rengöra den med citronsaft. Syran tar bort det gula. Borde inte behövas lackas om.

Kelso

• xavier

Medlem
    14 december, 2004 vid 09:37

oxalsyra använder man på plastbåtar. funkar finfint. citronsyra i pulverform låter iofs enklare att införskaffa i små mängder (vilken matbutik som helst)

/P

• jonasp

Medlem
    14 december, 2004 vid 11:22

den färdigpressade som köps i en “plastcitron” funkar också. blir ny och fin och sen kan man dra på et tunt lager bilvax om man vill, o polera upp den till det mest beryktade skicken: pappkassenytt alt. nytt i pappkasse.. wink.gif

• stinger

Medlem
    14 december, 2004 vid 11:29

Hur gör du med citronsaften? Häller på lite och torkar med en trasa?

• jonasp

Medlem
    14 december, 2004 vid 12:35

jag tog och spädde lite med vatten första gången och lät det var på ett tag och sen tvättade jag av den med vatten.
    prövade med outspädd också och det gick bra det med.
    Tillsammans med suddgummi (för att ta bort smuts på halkskyddet) och autosol (för de värsta svarta strecken efter krok mm så tar det inte lång tid att få upp brädan i närmast nyskick, så länge du inte dingat den eller liknande.

• herodude

Medlem
    14 december, 2004 vid 13:19

ah fan va gött, synd bara att jps pads suger gorill tarm så de solbleks lätt som fan. .:S

• jonasp

Medlem
    14 december, 2004 vid 13:25

padsen blir ju inte blekta. Det enda som blir gult är undersidan och lite på railsen. Allt annat håller sig mint cond.!

Däremot såg jag förut att något test gillade JP-stropparna, vilket är helt obegripligt när man byter ut dom mot dakine primo som e stört grymma, lite sugen på contour men jag vet inte om de blir så mycket bättre när man har skor.

• herodude

Medlem
    14 december, 2004 vid 13:28

jooooo padsen blir blekta…. min freestylewave, va orange från början är verkligen inte lika oranga…

jp stropparna gjorde fan ont på mig i början av sommarn när jag börja köra barfota tog nåra åk innan jag vande mig, eller det gjorde ont efter iaf.. men sen blir de stört sköna.. fast iofs inte lika goa som dakines… fast iofs rätt nyfiken på neilprydes till nästa år… laugh.gif

• jonasp

Medlem
    14 december, 2004 vid 13:40

aha, jag har ju vita och svarta pads o det e ju lite skillnad. nps kan bli riktigt intresant.
    är det förresten någon som hört vad priset på en x6 bomm blir? kan ju inte bli för dyrt för då köper man ju hellre en vindsurfing.se i helkol eftersom de tvivel som fanns på den nu e borta med ledat fäste och monoque även på fronten.

• ola_p

Medlem
    14 december, 2004 vid 21:32

Personligen så tycker jag att contour stropparna är värda varenda krona, trots att jag nästan bara seglar skor. Testat (men inte så länge) dakines supremo stroppar, men tycker helt klart contour är bäst… De är ju nästan helt ok pris om man köper från nån annan än sp, surfbutiken exempelvis… grin.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.