Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Laga bräda – med vad?
-
Laga bräda – med vad?
Publicerad av stellan på 2 mars, 2004 vid 21:06Jag ska fixa till lite skavanker på en bräda. Vad gör man det bäst med. Såg någon som använt något vitt ”joxx” som var jävligt bra format och hårt. Som stenhårt tuggumi… Tips?
anonym-anvandare svarade 21 år sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
2 komponents epoxi lim funkar om du ska göra det själv, annars snacka med mr Tablas.
-
Men blir inte det lite svårt att forma. Limmet är ju rätt lättflytande eller vad man säger..
Föresten. Blev det en Påg eller tös?
-
Det blev en påg, Emil 🙂
Har bara använt det till att limma och fylla i revor bara att kladda ut med en tops eller nått.
-
Grattis!!!! Jo til repor och dyl fungerar det nog. Men jag jag har en annan bräda där den förre ägaren lagat en skada i kanten med en slags vitt massa. Stenhårt och fint. helt utan ”kant”´mellan lagning och själva bräda….
-
Dr ding?
Gelcoat, lite olik afärg iofs, ser det ut såhär?
Fast jämnt då -
”Slags vit massa”… låter onekligen som marin Gelcoat. Den funkar perfekt att fylla repor o dyl med, är stenhårt, men spricker därför också ganska lätt.
Som parentes kan jag nämna att jag för många herrans år sen när jag gick i gymnasiet använde Gelcoat till 2 mindre bra ’applikationer’. Läs och lär:1) Gädd-wobbler–sprack som spegelglas i en stor gäddkäft
2) Nyckel (gipsavtryck) till gymnasiets hiss för lärare och skadade. Den gick av i nyckelhålet och hissen var avstängd i en vecka… -
Haj! en kompis och nu även jag köpte genomskinligt epoxy lim på shell macken och på hans bräda satt det kanon och jag byggde nästan upp halva fenan igen med det. Fördelen är att lagningen knappt syns. 60:= kostade härligheten. Finns kanske andra limsorter oxå men det blev djkl mycket snyggare med genomskinligt lim än med vitt poröst skit.
-
Har gjutit lite i epoxi och om man vill ha en lite tjockare massa så kan man blanda epoxin med micro ballonger. Man kan få smeten som tuggummi om man vill men desto mer micro ballonger desto sprödare lagning så man bör inte överdriva. Micro ballonger kan köpas hos hobbyhandlare och liknande affärer.
”Micro ballonger=
Extrem lätt fyllnadsmedel som kan blandas med polyester eller epoxyplast. Blir mycket starkt….”/Markus
-
microbalonger som du blandar med epoxy till den consistens du vill ha e bäst. sen för o inte få något kladd på rästen av brädan brukar ja tejpa runt skadan så begränsar du efterarbetet ha de gött
-
Svar till:
1) Gädd-wobbler–sprack som spegelglas i en stor gäddkäft
/ZEB[/ QUOTE ]
mmm…va e de för smågäddor! gäddorna på Rådmansö utanför Norrtälje däremot, dom vet hur man tuggar sönder wobblers! en smäll sen e rappala-magnum:en ett minne blott. Det går ett rykte att gubben Östermans akterspegel blev till spintved när gammelgäddan skulle skydda reviret… kan dock inte bekräfta detta… -
Det funkar annars mycket bra att klippa glasfiber så att det blir rätt korta strån sedan är det bra att blanda i glasfiber efter behov ju mer glasfiber desto tjockare konsistens, detta funkar bra till påde epoxi & pollyester
se först till att blanda bas & härdare innan man lägger i glasfibern detta blir dessutom en stark typ av lagning
därför som glasfibern armerar plasten. Lycka till.!!**** Bronco rider ****
– The Vänern keatöörs – -
Jag har använt epoxikitt med bra resultat. Bas och härdare är färdigdoserat i massan, bara att skära av en bit och knåda ihop. Konsistensen är som modellera.
Logga in för att svara.