Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Laga Dacron
-
Laga Dacron
Publicerad av gadget på 7 november, 2009 vid 12:54Hur fan lagar man det.
Har en liten repa i LE på typ 2 cm, provade med spinnakertejp men det lossnade. :confused2:
(den ska helst vara svart)gadget svarade 15 år sedan 6 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Starkast:
LiquiSole (samma som kitefix-glue) som stryks under och över glasfibertape. Efter att det fått torka i 48 h kan inget slita sönder den fogen. Snarare att LE går sönder någon annan stans i s f.Snyggast:
Lämna in till Anna Kettisen via http://www.robsport.se. Hon är fd segelmakare, kitar och är snygg dessutom:-). Vet i o f s att hon har en massa kiter att laga, så fråga om tid hon behöver.Ps. Dina fenor är verkligen ett lyft! Kanske lite mjukt material, men påverkar säkert inte egenskaperna negativt (tvärt om). När man ska köra extremt stora vågor på guns inom vågsurf så är det ju flexiga fenor som gäller för att behålla greppet t ex. Ds.
-
Tack för infon! Märktejp tipsade någon om också…
above_the_law;587260 wrote:Ps. Dina fenor är verkligen ett lyft! Kanske lite mjukt material…Hur menar du med mjukt.
Jag kör själv med dem och tycker de är ap-hårda.
Har t.o.m kört på en och annan sten men det klarar de bättre än jag hoppats på men självklart får man inte samma hårdhet som epoxy. -
Ta ut blåsan på den sidan som du har revan och laga med Liquisole från insidan.
Tejpa med silvertejp på utsidan och vräng den utåin genom öppningen,klipp en bit av kraftg duk (liknande den som är i tuben)som täcker skadan med några cm å fixcera den med silver tejp.
Att ta ut blåsan och stoppa tillbaka den är inte så svårt.
Med detta sätt kan det vara svårt att komma åt ute vid tipparna men det brukar gå.
Du får en nästan osynlig lagning. -
Skicka din adress så skickar jag över en snutt klistrad dacron. Bara tejpa på, om det ska hålla bra så tejpa från insidan om du kommer åt
-
Milkman;587357 wrote:Skicka din adress så skickar jag över en snutt klistrad dacron. Bara tejpa på, om det ska hålla bra så tejpa från insidan om du kommer åt
Kanon… Jag har redan provat vända den och skadan är bara några decimeter från dragkedjan så det var inga problem.
Tack för hjälpen och Milkman, du har pm… -
Gadget;587293 wrote:Tack för infon! Märktejp tipsade någon om också…
Hur menar du med mjukt.
Jag kör själv med dem och tycker de är ap-hårda.
Har t.o.m kört på en och annan sten men det klarar de bättre än jag hoppats på men självklart får man inte samma hårdhet som epoxy.Menar bara att det blir mer skador från påkörda stenar och annan skit, just eftersom det inte är epoxy. Dock lätt att ta en rasp och fixa till.
Det jag var lite orolig för i början var om jängorna skulle hålla, eftersom det ju som sagt inte är lika hårt som epoxy, men har inte haft några problem alls ännu.
Cheers och tack ännu en gång:-)! -
LANGENS_KITE;587318 wrote:Ta ut blåsan på den sidan som du har revan och laga med Liquisole från insidan.
Tejpa med silvertejp på utsidan och vräng den utåin genom öppningen,klipp en bit av kraftg duk (liknande den som är i tuben)som täcker skadan med några cm å fixcera den med silver tejp.
Att ta ut blåsan och stoppa tillbaka den är inte så svårt.
Med detta sätt kan det vara svårt att komma åt ute vid tipparna men det brukar gå.
Du får en nästan osynlig lagning.Bra tips, fast frågan är ju om det inte är bäst att göra det på både in- och utsida ändå? Om man gör lagningen på utsidan också så blir det ju dessutom ett extra slitskydd för LE just där. Inte ok att mörka en skada heller för ev 2:a-handsköpare…
Om stor skada kanske man dessutom borde göra ett liknande ingrepp på motsatt sida för att få perfekt balans i kiten.
Lycka till med lagningen! -
gadget, we have kitefix in the office!! : ) cant believe you ripped your new baby dude 🙁
-
Vad har hänt med dina nya babies? Var det Lå beachen som gick för hårt åt dem eller? Vi får snart ut och leka igen…
-
Jag vet faktiskt inte när det hände men det är bara ett litet snitt på 1-2 cm så det är lunch.
Alla vet ju att Fuelen är fetast så det är ju aldrig problem att sälja ändå… 😀 -
sorry I couldnt get past your house today man.. it was a bit late when I had the shot… I will get some tearaid tomorrow.. you wanna come down?
-
skotten;587446 wrote:sorry I couldnt get past your house today man.. it was a bit late when I had the shot… I will get some tearaid tomorrow.. you wanna come down?
Your words won´t dry my tears…
-
Milkman;587459 wrote:Har fått adressen. Går med posten idag.
Fint… Jag tackar och bockar…
Logga in för att svara.