Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Laga din kite
-
Laga din kite
Publicerad av johanneslarsson på 23 januari, 2008 vid 14:50Utför syarbeten på kites
Lagar revor i duk och LE
Inga bladderlagningar dock/Johannes
Halmstad
0737-329335
johanneslarsson@spray.segrodanboll svarade 8 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
vart får man tag på tyg tejp o tråd (gärna svart)?. så man kan sy ihop det man har sabbat själv.
-
@ä-holm 440543 wrote:
vart får man tag på tyg tejp o tråd (gärna svart)?. så man kan sy ihop det man har sabbat själv.
Tejpen köper du på en båt/segelbutik.
Tråden är en stark syntettråd.
Om du syr med maskin tänk på att köpa en nål som är tjockare än tråden, tex 80 nål och 60 tråd.
Du kommer också att behöva aceton för att rengöra nålen från klistret på tejpen.
Tänk på att klippa tejpen med rundade hörn. -
Nån som vet om det finns några “universal” bladders? Har en Monkeykites Tribe 9kvm med en lång reva på LE.
-
Jag är helt säker på att jag har en sompassar.. Mät följande:
Hela struttens längd.
Bredden på strutten vid ventilen när den är “platt”.
längd från LE till ventilen.
Diametern på Ventilhålet.
Skicka måtten till mig så tar jag fram rätt bladder och skickar. Kostar 300 kr + postens kostnader. -
man behöver inte alltid tråd, bara man har bra tejp så funkar det fint och blir snyggare utan tråd!!
vid lagning mitt på duken.
-
man behöver inte alltid tråd, bara man har bra tejp så funkar det fint och blir snyggare utan tråd!!
vid lagning mitt på duken
-
@jonaish 440564 wrote:
vid lagning mitt på duken
Stämmer
Köpte sifferduk på ark av segelmakare,gnider man fast den sitter den som bara den
Lagade en 30 cm reva på min 13 edge och det håller hur bra som helst -
Ozones…Jag försöker alltid ha Ozone bladders på lager så de få kunder som lyckas pajja dom inte tappar åktid innan det kommer en ny.
Det visar sig att Instinct 06 bladders passar i nästan alla kiters struttar som inte kör onepump. 🙂
Gäller bara att välja en som passar dimentionerna ovan. -
Problemet är om revan korsar en söm eller om en söm har spruckit, då måste man sy. Polyestertråd är de är de enda som håller. Vanlig tråd utsätts för nötning mot duken och är inte lika väderbeständig.
-
Bättre att lämna den till nån som verkligen kan laga drakar, Har lämnat två drakar som verkligen vart skadade på Surfers i varberg som blivit riktigt bra lagade!
-
Vi lagar vanliga revor själva, men så fort dom behöver sprättas så lämnar vi till http://www.segel.nu som är ett bra tipps för Stockholmare. (Han får dessutom gratis duk för att laga ozonekiter med exakt färgmatchning)
Logga in för att svara.