• Laga ding

Publicerad av sunkan_ på 14 juni, 2004 vid 19:24

Har lagat denna nos några ggr. med Gelcoat Filler. Har varit mest ytliga skador men nu har det blivigt en lite större grop.

Lägger man i sådana där microballonger (eller vad det nu heter) blandat med epoxy samt täcker med gelcoat sen eller ska jag göra på något annat sätt? Det vore ju trevligt om inte skadan går upp typ varje gång jag får kastfall på nosen, men det kanske är för mycket begärt? Det händer iaf. inte så ofta nu men en gång per säsong är ju tillräckligt jobbigt.

Om det är microballonger som gäller så undrar jag också var man inhandlar det i norra stockholms området.

Tackar som vanligt för all hjälp jag säkert kommer få wink.gif

anders_hoffman svarade 20 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    14 juni, 2004 vid 20:51

Den där repan fixar du med silvertejp!
    Kör hårt!
    /David

• sunkan_

Medlem
    15 juni, 2004 vid 07:00

Tyvärr har jag slut på silvertejp så det går nog inte tongue.gif

• sinclair

Medlem
    15 juni, 2004 vid 07:18

Microballonger och epoxi, kolla med båtaffärer i sthlms området. det kan finnas en del järnaffärer som har det också.

• adde

Medlem
    15 juni, 2004 vid 07:23

Det är ju ingen styrka i epoxi+ballonger eller i marin epoxi.

Jag tyker skadas ser såpass stor ut att du skall gå på med epoxi+glas/kol.

/adde

• surfen

Medlem
    15 juni, 2004 vid 07:41

Hallå Sunkan
    Den skadan skulle jag nog försöka fylla ut med lite nytt styroform,frigolit som jag lägger på lite epoxy runt gärna då med lite microballonger i smeten.Fyller upp ett par mm från kanten, så att du får plats med lite glasfiberduk och epoxy. Tänk på att fasa av kanterna vid skadan så att det blir lite att fästa på, till sist så blandar du ihop epoxy och microballonger till en seg smet som du har till att snygga till ytan med, i det läget kan du om du vill ha i lite färgpigment så att färgen stämmer överens med din bräda eller måla efteråt om du nu föredrar det. Färgpigment köper du i en välsorterad färgaffär. Skadan är för stor för att köra in ren epoxy i för att fylla ut, för om du gör det så kommer epoxyn när den härdar att smälta ner den gamla kärnan och skada blir nog värre än innan. I Uppsala finns det en affär som jag köper mina saker TB Sjösport heter dom.

• adde

Medlem
    15 juni, 2004 vid 07:47

Genom Eniro (gula sidorna) hittade jag detta…

Complast
    Gärdesv. 17, 19145 SOLLENTUNA 08-96 17 11

/adde

• sunkan_

Medlem
    15 juni, 2004 vid 08:06

Ok, det låter klokt att fylla ut det med frigolit/styroform. När jag tittar så ser det väldigt torrt ut där i, och det var en ganska liten spricka innan jag bända upp det totalt. Hur ska jag kunna gissa om den är tillräckligt torr för att kunna lagas?

• sunkan_

Medlem
    15 juni, 2004 vid 08:07

Tack, ska kolla med dem.. Om jag inte åker till Uppsala.. tänkte ändå gå på biltema någon dag.

• anders_hoffman

Medlem
    15 juni, 2004 vid 09:03

Jag avråder dig från att använda styrofoam, svårt att få rätt passform på det. Använd istället fogskum, bara att spruta dit, låta det härda och sen skära bort det överflödiga.

[img]http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/jplasd.JPG[/img]

[img]http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload5/sdfoig.JPG[/img]

Den burk jag köpte kostade 66 kronor och innehållare 300 ml skulle ja tro, det blir dock väldigt mycket kvar.

Det räcker med en liten klick för det expanderar rejält. Men det är ingen fara med brädan eftersom det är ett öppet utrymme, det är värre om det är instängt, då kan det börja spricka.

Låt det härda över natten och sen skär du bort det överflödiga. Där kan du sen välja att bara lägga på gelcoat eller om du vill använda epoxy och glas/kolfiber beroende på hur starkt du vill ha det..

• basse

Medlem
    15 juni, 2004 vid 09:44

Fungerar det där verkligen? Jag kollade på sådant där expanderande skum när jag handlade kolfiber för att laga masten med. Det bir ju onekligen hårt och lätt. Tänker du lägga glasfiber lager och kanske lite kol uppe på det sedan eller?

• anders_hoffman

Medlem
    15 juni, 2004 vid 11:25

Svar till:

Fungerar det där verkligen? Jag kollade på sådant där expanderande skum när jag handlade kolfiber för att laga masten med. Det bir ju onekligen hårt och lätt. Tänker du lägga glasfiber lager och kanske lite kol uppe på det sedan eller?

[/ QUOTE ]

Det där fungerade super.. Det blev inte riktigt lika hårt som frigoliten, men det blir onekligen lätt och framförallt väldigt lätt att shapea till som man vill ha det. Se till att använda en vass kniv och skär bort små bitar i taget, så att du inte skär bort för mycket.

Jag la ett lager glasfiberspackel och ett lager gelcoat ovanpå skummet, för att få en jämn yta att lägga glasfiber och epoxy på. Jag vet inte hur väl skummet klarar epoxy? Testa innan, så att det inte smälter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.