Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga dragkedja på våtdräkt?

• Laga dragkedja på våtdräkt?

Publicerad av mes på 1 september, 2007 vid 13:24

Jag har en Sola Titanium …varmaste varianten med torrdräktskedja. Nu fastnade det trådar i kedjan från tygmaterialet som kedjan sitter i utan att jag såg det och försökte dra ihop kedjan trots det. Nabbarna i kedjan “hoppade ur led” så nu funkar inte dragkedjan. Går det att laga detta och vad kan det isf kosta? Någon som haft samma problem? Det är ju en rätt dyr dräkt och roligare kan man ju ha än att köpa en ny.
    /Mes

enlight svarade 17 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • marden

Medlem
    1 september, 2007 vid 16:20

en vanlig dragkedja brukar ju gå att få att fungera ett tag till om man får nabbarna i “led” igen
    gäller man får dragkedjan böjd vid sammanförandet så den går ihop som två kugghjul
    men kan nog bli väldigt knepigt på en sån styv kedja som sitter i en dräkt blir nog att sprätta loss den först o då är det kanske bättre att sätta tillbaks en ny.

• rasmus_w

Medlem
    1 september, 2007 vid 21:54

Har varit med om ett liknande problem, dräkten började öppna sig på mitten utan förvarning. Fick då veta att torrdragkedjan står för en så stor del av dräktens totalpris att ett byte kostar minst lika mycket som att köpa en ny.

• enlight

Medlem
    1 september, 2007 vid 22:04

Min torrdragkjedja gick oxå sönder så att den inte kuggade i riktigt. Det var trådarna runt själva kugg pinnarna som gick sönder ca 5 cm långt. Jag drog ihop dragkjedjan och såg till att varja kugge låg rätt. Köpte en tub “Marine & Teknik” (Svart) på Clas Ohlsons (vilket även är ypperligt till att limma övriga hål i dräkten) och strök på den halvan av dragkjedjan som var trasig. Doppade fingret i diskmedelvatten och slätade till det. På bilden där dragkjedjan är öppen ser man att kjedjehalvan inte riktigt ligger rakt, men det är tätt och funkar perfekt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga dragkedja på våtdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.