-
Laga fotstroppsplugg m.m.
Har två likartade problem:
(i) Gängorna är slut på en Tectonics-fena. (De har ingen genomgående mässingsplugg utan skruven fäster bara direkt i fenmaterialet.)
(ii) En fotstroppsplugg är utsliten. (Även här fäster skruven direkt i materialet – som det väl gör för alla fotstroppsskruvar.)För att laga fenan oljade jag in fenskruven och la på glasfiberspackel på den. Sedan skruvade jag i och lät härda. Dagen efter skruvade jag loss skruven (efter viss svettning; den satt oroväckande hårt – trodde ett tag att den fastnat). Gängorna så superfina ut. För fotstroppspluggen gjorde jag en liknande procedur fast med ding-stick. Där lät jag dock skruven sitta kvar och tänkte att den skulle vara lagom hårt limmad så att den skulle sitta bra, men om jag skulle vilja skruva ur den så skulle det gå.
När jag var ute igår hoppade fotstroppskruven dock ut igen. Gängorna i fenan blev mjöl redan när jag skruvade i skruven redan före surf.
Antar att jag måste ta till hårdare saker. Känner att brädan är det svårare projektet. Fenan får kanske angripas med samma metod senare. Funderar på två huvudalternativ. Att använda epoxi med microballonger och kanske lite fiber och sedan:
(i) fylla hålet helt och sedan borra upp rätt dimension.
(ii) lägga något på skruven så att den inte fastnar och sedan låta den sitta i när det härdar.Båda alternativen känns riskabla. (i) Det gäller verkligen att borra rätt. Extra svårt eftersom det är ytteplugg på framstropp och det inte är trivialt med vinkeln. Är orolig för att expoxin jag fuller med är hårdare än plasten i pluggen och att om borren kommer till kanten så vill den verkligen ut i brädan. (ii) Om skruven fastnar är det inte kul. Rent allmännt gillar jag inte heller att arbeta med epoxi med all risker det innebär. Har också uppenbart svårt att få blandningen precis rätt. Haft problem med härdning mer än en gång.
Råd och idéer? Några andra förslag?
Funderar på om det kunde finnas något tunnt rör att limma i, om man t.ex. skulle sätt i en trästan i samma dimension som skruven för att göra borrningen lättare etc., men kommer inte på något bra.
Logga in för att svara.