Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Laga fronttuben?

• Laga fronttuben?

Publicerad av telekiter på 30 augusti, 2009 vid 17:53

Tjena, jag har fått en 6 cm lång reva på huvudtuben (på tvärsen dvs inte längs med tuben) nu har ju detta säkert avhandlats massor av gånger men tänkte ändå ställa frågan om det går att laga huvudtuben med liquisole (limma+dacronlapp på både insida och utsida). ”Kondomen” är hel så det är själva yttertuben som fått en reva. Har faktiskt ingen aning hur detta gått till då den definitivt var hel när jag satte ner kiten i bagen efter sista körningen 🙁

Kan det där ”kitefix” användas även fåör huvudblåsan och inte enbart för canopy rep? Kanske Liquisole funkar lika bra?!?!

/Urban.

telekiter svarade 15 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • skotten

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 18:14

take photos for us man, there is a chance I can fix it for ya

• cosmo

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 19:05

Kommer du åt att sätta en lapp på insidan så limma dit en. Själv körde jag med några bitar silvertejp på en liknande reva (~5cm på tvärsen på LE). Tejpade på insidan, inget på utsidan.

Björn på Björns segelvård utvärderade lagningen när han skulle sy en annan lagning: Bättre än att sy. Stygnen bara försvagar materialet

• telekiter

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 21:16

Ska kolla lite närmare på revan imorrn så får jag se hur jag ska gå till väga. Vilket lim är att rekommendera, finns det nått bättre än liquisole?

/Urban.

• langens_kite

Medlem
    30 augusti, 2009 vid 21:46
    Telekiter;571674 wrote:
    Ska kolla lite närmare på revan imorrn så får jag se hur jag ska gå till väga. Vilket lim är att rekommendera, finns det nått bättre än liquisole?

/Urban.

Nej, och det funkar på nästan alla material även att laga blåsan om du har materil att lappa med.

• telekiter

Medlem
    31 augusti, 2009 vid 08:32

Låter bra. Då ska jag försöka peta in en bit duk på insidan och få den att ligga an slät. Sen försöka försiktigt peta in lim mellan lappen och insidan av tuben, sen även lim på utsidan revan kanske 1-2 cm på var sida revan och till sist lägga på en rejäl lapp på utsidan (spinnakertejp, eller om det finns med ”riktig” extra duk i lagningssatsen som brukar följa med kiten).

PS Hur stark är spinnakertejp jmf med den duk som huvudtuben är gjord av? Ds

Den bit duk som ska på insidan kanske är lättast att få på plats på rätt sätt om man pumpar upp kiten. Jag får förståss anpassa trycket så det inte bubblar ut på nått sätt. Då får jag ju rätt form och bra mothåll från baksidan. Eller är det enklast att ha tuben platt på backen. Vad tror ni?

/Urban.

• cosmo

Medlem
    31 augusti, 2009 vid 09:02

Enklast att ha tuben platt. Pumpar du den så vill ju materialet streta utåt och ”glipa”. Viktigaste är att få kanterna ordentligt ”alignade”. Formen på tuben kommer inte påverkas

• milkman

Medlem
    31 augusti, 2009 vid 14:41

Annars kan vi skicka en bit lagningslapp för LE som det redan är klister på.. pula in på insidan så den hamnar rätt.. gnugga och sen pumpa. Klart, inge klistrande å trassel. Bara skicka adressen så har vi nog någon överbliven bit.

• milkman

Medlem
    31 augusti, 2009 vid 14:42

Just ja.. Tear aid funkar också om du kör dubbelt in och utsida

• telekiter

Medlem
    31 augusti, 2009 vid 16:48

ja, ja, ja där har vi ju lösningen, tack Jens
    det mottages med STOR tacksammhet.

Jag skickar ett private message.

/Urban.

Milkman;571854 wrote:
    Annars kan vi skicka en bit lagningslapp för LE som det redan är klister på.. pula in på insidan så den hamnar rätt.. gnugga och sen pumpa. Klart, inge klistrande å trassel. Bara skicka adressen så har vi nog någon överbliven bit.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Laga fronttuben?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.