Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Laga knäckt bräda
-
Laga knäckt bräda
Publicerad av algen på 1 maj, 2012 vid 10:04Tjipp!
Vad säger ni? Skall jag ta bort divinycellen också eller räcker det att plasta över i nuläget? Om någon har erfarenhet får denne gärna uttala sig? Är ute efter att få brädan till funktionell standard. Utseende å sån skit struntar jag i på denna brädan. Skall bara användas till att öva freestyletrick på plattvatten så som den var tänkt till från början. Klarade uppenbarligen inte några högre hopp – vilket jag fick bevisat för mig själv med överdriven tydlighet 🙂
algen svarade 12 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Ja, den där har garanterat ett trasigt lager under också. Slipa ut sprickan tills du når fibrerna under, men slipa _inte_ genom det lagret. Slipa upp minst 4 cm åt båda håll och en lång avfasning. Laminera botten, på med ny D-cell eller vad du nu väljer att fylla upp med och sen ny fiber ovanpå.
Du kommer dessutom få lära dig en av anledningarna till att aramidfiber är totalt värdelöst i en surfbräda. Notera att railen bara består av en massa fransig gull väv? Just det, aramid går inte att slipa ner. Det enda sättet du kan laga railen på är att laminera över aramiden. Ju mer du slipar desto fluffigare kommer det att bli.
-
Mmm inte alltid bra med kevlar la en gång på en blandväv kol och kevlar slipa försiktigt
för kunna lacka å då tittar dom gula fibrerna fram och förstör allting. -
Gött, misstänkte det! Tack för svaret svenne! Hur försiktigt måste man vara när man slipar ner mot det undre lagret? Blev ju klart förvånad över hur tunt det yttersta lagret var, är det undre lika tunt?!
Ja, alltså den dära aramiden känns ju jävligt tveksam! Dessutom hade den fyllt ngn mer funktion om den syntes och inte var vitmålad som nu…
Men det blir väl till vaccumbagga det där om det skall lyckas, eller?
-
Ja, det undre lagret är inte tjockare. Möjligtvis att det ligger en extraväv på mitten. Annars ligger den mesta väven på ovansidan. Kanske inte så svårt att räkna ut varför den gick rätt av på bottensidan. BTW, du ser inga tendenser på ovansidan?
Du kan laga utan vakuum, om du inte bryr dig om att det blir lite tyngre.
-
Finns ett alternativt sätt att laga, blir inte lika bra som at byta ut divinycellen (sandwichlagret) men kommer hålla helt ok:
Fräs fyra stycken 20 cm långa, och 4-5cm djupa spår tvärs över sprickorna i botten. Spårenska inte vara bredare än vad de träfanerbitarna är som du ska trycka ner i spåren. Trä från en appelsinlåda är optimalt. Blanda epoxy och lite mikroballonger/Q-cell och häll ner i spåren. Innan du blandar i ballongern kan du dessutom hälla epoxy i sprickorna så kommer det lime ihop lite av det trasiga skummet. Tryck ner träbitarna, gör inget om de sticker upp lite. Sedan slipar du ner trät i höjd med ytterlaminatet och lägger tre lager glas över alltiohopa, tvärs över brädan och upp över . Det undre lagret ska vara minst 5 cm utanför träbitarna (dvs 30 cm brett) och sedan gör du de två övre lagren lite smalare. Slipa in, spackla och lacka över.
Efter ett tag kommer träbitarna böja igenom lite, dvs hur jämt du än gjort jobbet kommer brädans svikt göra att man ser spåren och trät sticka ut lite. Men laddar du inte på en massa höga hopp och hårda plattlandingar så håller det helt ok.
I stället för trä på högkant finns de de som fräser ner vanliga runda lattor (ta bort plasthöljet), de böjer mer med brädans tvist men förankrar sämre i skummet runt sprickan.
Denna lagning gör din bräda seglingsklar efter två handjagade lammineringar – snabbt och enkelt men som sagt inte lika hållbart som en riktig lagning med utbytt sandwisch!
/JB
-
Jesper B;687416 wrote:Finns ett alternativt sätt att laga, blir inte lika bra som at byta ut divinycellen (sandwichlagret) men kommer hålla helt ok:
Fräs fyra stycken 20 cm långa, och 4-5cm djupa spår tvärs över sprickorna i botten. Spårenska inte vara bredare än vad de träfanerbitarna är som du ska trycka ner i spåren. Trä från en appelsinlåda är optimalt. Blanda epoxy och lite mikroballonger/Q-cell och häll ner i spåren. Innan du blandar i ballongern kan du dessutom hälla epoxy i sprickorna så kommer det lime ihop lite av det trasiga skummet. Tryck ner träbitarna, gör inget om de sticker upp lite. Sedan slipar du ner trät i höjd med ytterlaminatet och lägger tre lager glas över alltiohopa, tvärs över brädan och upp över . Det undre lagret ska vara minst 5 cm utanför träbitarna (dvs 30 cm brett) och sedan gör du de två övre lagren lite smalare. Slipa in, spackla och lacka över.
Efter ett tag kommer träbitarna böja igenom lite, dvs hur jämt du än gjort jobbet kommer brädans svikt göra att man ser spåren och trät sticka ut lite. Men laddar du inte på en massa höga hopp och hårda plattlandingar så håller det helt ok.
I stället för trä på högkant finns de de som fräser ner vanliga runda lattor (ta bort plasthöljet), de böjer mer med brädans tvist men förankrar sämre i skummet runt sprickan.
Denna lagning gör din bräda seglingsklar efter två handjagade lammineringar – snabbt och enkelt men som sagt inte lika hållbart som en riktig lagning med utbytt sandwisch!
/JB
Och min fru kallar MIG McGyver?…
-
Hmm lite lockande är det ju. Skulle man kunna göra med sänksågen. Klingan är väl 2.2 mm om jag minns rätt. Det är ju höjden man vill åt å inte så mycket bredden tänker jag. Hyvla till en bräda i rätt dimension efter det… Å gör man den varianter kan man ta och injicera epoxy längs sprickan med en grov kanyl så man fyller upp det från botten…
Skall fundera på det! Tackar för tipset!
Logga in för att svara.