Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Laga lattan
-
Laga lattan
Publicerad av stoorfaen på 13 september, 2010 vid 07:11Lyckades bryta av den understa camber-bärande lattan på mitt TR-3 7,6 kvm igår. Brottet är precis där lattan lämnar cambern. Kan man laga detta eller tjacka reservdelar någonstans?
stoorfaen svarade 14 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jag har lagat ett par alttor som gått av där genom att såga av och slipa till precis vid brottet. Och sen har jag sågat av en lika lång bit av en vanligt glasfiber rundstav, och kört in den i plastflärpen som är längst ut på lattan. Fungerar iaf på dom segel som har en dylik tingest… 🙂
Solklart? Antaglgien inte.. 🙂
-
Tja, jag tror jag fattar, men grejen är att innersta delen är av fyrkantsprofil och inte rund…
-
Japp, du får slipa ned den lite för att få plats i cambern. Och den nya yttre biten får du leta upp nånstans.. Fördelen är ju att du inte behöver mer än 4-5 cm…
-
Är det en tublatta som har gått av i änden? då går det att byta sista delen. Delen brukar vara inkörd som i en hållare i tuben.
-
Mick;630896 wrote:Kolla med Per på Skidsport.
Japp, kolla med Per på Skidsport. Körde själv av en latta för ett tag sedan och Skidsport hade en massa olika reservdelar till lattor, fick bra hjälp och det kostade bara fikapengar i slutändan (och lattan håller än…)
Dom kan till och med laga den åt dig om du skulle vilja det.
-
Ja tack för tipset! Snackade med honom igår och det verkar ju vara lungt att komma in och få det fixat, eller fixa grejer därifrån! Skön lirare den där Per!
-
Limma fast lattan mot en rak kant så att fasnimgen blir fin.
-
Och så samma sak med lattmaterial i lite överdimension (slipades jämn på slutet).
-
Så limmade jag med epoxi och efter att ha slipat till och kapat till rätt längd så testriggade jag och peppar peppar, det verkar sitta ihop!
Logga in för att svara.