Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Laga LE bladder
-
Laga LE bladder
Publicerad av nichlas på 5 maj, 2008 vid 16:32Jag har lyckats spräcka (ca 1 dm) LE bladdern i en Cabrinha Element 17 -05. Tror inte att det är värt att köpa en ny bladder om det ens går att få tag på. Däremot tänkte jag göra ett lagningsförsök. Det lagningskit jag har räcker inte till. Jag behöver mer klister och material att lappa med och funderade på vart jag kan få tag på sådant. Läste ett gammalt tips om 3M Blenderm Kirurgisk tejp. Är det något som fler rekommenderar? Bör man stansa ut ett hål vid sprickudden för att minska spänningskoncentrationen innan man börjar lappa? Går det över huvud taget att laga bladders på egen hand eller är det toksvårt? Allmänna tips och lagningsråd uppskattas!!:-)
/Nichlasskotten svarade 16 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
wankoui eller hur stavar de ? Skicka den trasiga bladdern så fixar de dem
-
Tror att Surfers har bladders. Dom hade det förra sommaren iaf. Kostar 500 spänn. Kan vara värt det om man vill envisas med att köra med ett monster till c-kite. Funderar på å byta min.
-
@Nichlas 463014 wrote:
Jag har lyckats spräcka (ca 1 dm) LE bladdern i en Cabrinha Element 17 -05. Tror inte att det är värt att köpa en ny bladder om det ens går att få tag på. Däremot tänkte jag göra ett lagningsförsök. Det lagningskit jag har räcker inte till. Jag behöver mer klister och material att lappa med och funderade på vart jag kan få tag på sådant. Läste ett gammalt tips om 3M Blenderm Kirurgisk tejp. Är det något som fler rekommenderar? Bör man stansa ut ett hål vid sprickudden för att minska spänningskoncentrationen innan man börjar lappa? Går det över huvud taget att laga bladders på egen hand eller är det toksvårt? Allmänna tips och lagningsråd uppskattas!!:-)
/Nichlasny bladder kan du annars med största sannolikhet finna på surfers i varberg, tror inte den kostar så många hundralappar.
-
Jag vet inte om jag är tillräckligt envis för att lägga 500 spänn på en ny bladder när jag fick kiten komplett för 500 spänn…
-
@debkåusf 463028 wrote:
ny bladder kan du annars med största sannolikhet finna på surfers i varberg, tror inte den kostar så många hundralappar.
… den la la vi samtidigt…
-
@Nichlas 463029 wrote:
Jag vet inte om jag är tillräckligt envis för att lägga 500 spänn på en ny bladder när jag fick kiten komplett för 500 spänn…
Å andra sidan e det ett jävla dyrt duschdraperi du har skaffat ifall du inte får ordning på det…
-
@Blackadder 463037 wrote:
Å andra sidan e det ett jävla dyrt duschdraperi du har skaffat ifall du inte får ordning på det…
haha snart e jag ”beroende”…
-
Du kan laga den på lite olika sätt, beroende på hur hålet ser ut.
Det billigaste alternativet är att lägga kanterna på hålet 2 mm omlott och sedan värma med ett strykjärn. för att inte limma ihop hela bladdern så måste du innan, stoppa in en bit papper inuti bladdern. Pappret ska täcka hela den delen av bladdern där strykjärnet kommer att komma åt. Använd också ett papper mellan strykjärnet och bladdern, annars kommer det kleta plast på strykjärnet.
När du är färdig ligger pappersbiten inne i bladdern. Putta pappret till ena änden av bladdern, Klipp av bladdern och ta ut pappret. limma ihop änden med strykjärnet (och ett papper mellan strykjärnet och bladdern.)
Ett bättre alternativ är att använda en bit bladder-material som laglapp, och använd samma teknik som ovan.
Jag använde vanligt papper sist, men nästa gång ska jag testa bakplåtspapper istället.
Tänk på när du tar ut bladdern från draken att binda en stark tråd i INNAN du drar ut bladdern. Annars är det svårt att få tillbaka den.
Lite svårt att förklara utan bilder… Sök på nätet, jag har sett nån instruktion med bilder.
-
De stora laglapparna de har på Surfers är bra. Bara att tejpa så många som behövs över hålet. Också bra att ha extra ”in case of”.
/DJ
-
@Blackadder 463065 wrote:
Hur får man in pappret i bladdern?
genom det hål man ska laga. Alternativt klipper man av bladdern i ena änden som man sedan ändå måste göra för att få ut pappret.
-
PM me, send it over and I fix it for free
I have the bladder machino here… Surfer Love..
Skotten
-
Tack för många bra tips och ett mycket vänligt erbjudande av Skotten!!
Logga in för att svara.