Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Laga mast
-
Laga mast
Publicerad av staffomania på 2 december, 2015 vid 15:37Går det laga detta tror ni? Skadan är högst upp på nederdelen, alltså vid delningen på masten.
Har läst mig till att man ska blanda kolfiber med epoxy och linda runt masten för att sen ta packtejp/vävtejp och linda riktigt hård. Är det värt att försöka med? Hur mycket kolfiber ska man ta och vad köper man detta?
johanvm svarade 8 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Det där är nog inga som helst problem att fixa med kolfiber/epoxi. Det finns ju proffs i forumet så jag nöjer mig med att nämna att jag lagat en ungefär motsvarande skada med ett par lager kolfiber och epoxi – niemas problemas!
-
Nej, det är slöseri med tid att laga detta.
Det ligger i ett område med rejäl last, skadan går ju genom hela strukturen, så risken är stor att masten går av där när du som mest behöver den, som jag ser på saken. Dessutom innebär ju ett brott att det blir skador på seglet.Frid!
-
Isf kanske såga av den skadade delen och slipa hanen, om det nu passar. Att lappa över kan funka men antagligen inte och blir således en riskabel affär för både segel och din egen säkerhet tror jag
-
Hej,
Lagade liknande men mycket mindre spricka:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?64779-F%C3%B6rst%C3%A4rka-kolmast
Epoxi och dynemafiber (tamp som jag slitsade och tog kardelerna av), har även lagat en kolbom – denna fixade jag med att linda kolfiber runt (Biltema). Sedan eltejp med fel sida mot epoxin.
Masten har jag knäckt – och den gick inte av där jag lagat den utan ett par decimeter längre upp, så det var välinvesterad tid och pengar.
Kolbommen håller fortfarande 5år senare…
Går ju alltid att prova att laga, eller kanske är jag den evige optimisten 🙂 -
@erree 737341 wrote:
Isf kanske såga av den skadade delen och slipa hanen, om det nu passar. Att lappa över kan funka men antagligen inte och blir således en riskabel affär för både segel och din egen säkerhet tror jag
Blir inte böjkurvan en annan om man sågar av den på mitten?
-
Ofta blir ju lagningar starkare än det runt omkring men jag skulle nog betrakta det som ett riskprojekt. Vad är det för mast, är det värt kostnaden och tiden? Men skicka ett mail till Svenne på Primenta så kan han säker råda dig.
Tips: Istället för tejp använd peelplyremsa när man lindar runt saker så får man ur mer epoxi ur väven och då komprimeras fiberna bättre. Tänk även på att man kan deformera rör om man lindar hårt så det kan vara på sin plats med ett mothåll (gäller bara att inte limma fast mothållet bara 🙂 om det det går -
@staffomania 737344 wrote:
Blir inte böjkurvan en annan om man sågar av den på mitten?
Av dina bilder att döma så hade det räckt med att såga ca 3-4 cm, det kanske blir en försumbar förändring av böjkurvan (spekulation – aldrig gjort något liknande själv). Kan väl jämföras t ex med att köra in hela förlängaren i masten kontra bara 15 cm, folk gör det hela tiden Men rent spontant så känns det som en mycket sundare lösning att såga, då som Björn och andra säger, lagningen blir starkare än det runtom. I något som flexar är detta inte bra. Finns folk som bara försökt förstärka masten med fiber där bommen sitter med mindre trevliga resultat – av samma anledningar.
-
@erree 737346 wrote:
Av dina bilder att döma så hade det räckt med att såga ca 3-4 cm, det kanske blir en försumbar förändring av böjkurvan (spekulation – aldrig gjort något liknande själv). Kan väl jämföras t ex med att köra in hela förlängaren i masten kontra bara 15 cm, folk gör det hela tiden Men rent spontant så känns det som en mycket sundare lösning att såga, då som Björn och andra säger, lagningen blir starkare än det runtom. I något som flexar är detta inte bra. Finns folk som bara försökt förstärka masten med fiber där bommen sitter med mindre trevliga resultat – av samma anledningar.
Problemet med om man sågar av den är att honan blir lite större. Den kanske man iofs kan lösa på något sätt genom att öka hanens storlek genom att lägga på tunn kolfiber och slipa ner. Men som du säger kanske man inte behöver såga av hela skadan utan att det räcker med det värsta. Känns som den bästa lösningen.
Tror inte förstärkningen behöver göra så mycket för böjkurvan eller öka risken att masten går av på ett annat ställe. Just vid delningen är ju masten redan styvare. En del master har ju tom metall vid delningen.
-
@Bjorn Daniels 737345 wrote:
Ofta blir ju lagningar starkare än det runt omkring men jag skulle nog betrakta det som ett riskprojekt. Vad är det för mast, är det värt kostnaden och tiden? Men skicka ett mail till Svenne på Primenta så kan han säker råda dig.
Tips: Istället för tejp använd peelplyremsa när man lindar runt saker så får man ur mer epoxi ur väven och då komprimeras fiberna bättre. Tänk även på att man kan deformera rör om man lindar hårt så det kan vara på sin plats med ett mothåll (gäller bara att inte limma fast mothållet bara 🙂 om det det gårDet är en np x9. Hade det varit någon av mina budgetmaster hade jag bara köpt en ny men känner att denna är värd att försöka laga.
-
Ah jag tänkte omvänt att hanen satt på bottendelen – då hade slipning varit nödvändig för att få in den i en avsmalnad hona. Men tvärtom borde vara enklare genom att- som du säger- lågga på lite extra kol o slipa till en bra fit. Men det kanske inte ens behövs med tanke på hur lite man kapar. 🙂
-
Det är väl klart att Du ska göra ett försök om det är en så pass dyr mast! Om Du kör mothåll så kan Du ju bara plocka bort det innan allt härdat. (Det gäller att mastdelarna verkligen är ihop när man drar åt nedhalet men det var väl inte vad som hände i Ditt fall, eller…?)
-
@Herr Pelegrin 737354 wrote:
Det är väl klart att Du ska göra ett försök om det är en så pass dyr mast! Om Du kör mothåll så kan Du ju bara plocka bort det innan allt härdat. (Det gäller att mastdelarna verkligen är ihop när man drar åt nedhalet men det var väl inte vad som hände i Ditt fall, eller…?)
Det var tyvärr precis det som hände. Satte ihop dom noga först som jag alltid gör och dubbelkollade till och med genom att känna genom seglet men missade att kolla toppen så masten gick förbi toppluggen när jag drog nerhal och i den vevan så måste halvorna åkt isär. Blir så ibland när man är stressad och egentligen ska man väl sätta en tejpbit där så man vet att dom inte åker isär och man också slipper sand.
-
Mängden misstag som görs under svår surfstress är i sig värda en egen bok. Eller film.
Själv har jag tappat grejor från taket ett flertal gånger, backat in i en stor sten, glömt diverse prylar och kompletterat med lite annat. Senast fick väskan med alla våtdräkter, längare och fenor åka egen paniktaxi till Arlanda. Har blivit en smula bättre med åren, men blir väl snart värre (bättre?) igen.
-
@staffomania 737359 wrote:
Det var tyvärr precis det som hände. Satte ihop dom noga först som jag alltid gör och dubbelkollade till och med genom att känna genom seglet men missade att kolla toppen så masten gick förbi toppluggen när jag drog nerhal och i den vevan så måste halvorna åkt isär. Blir så ibland när man är stressad och egentligen ska man väl sätta en tejpbit där så man vet att dom inte åker isär och man också slipper sand.
Det är inte läge för mig att komma med någon spydig kommentar! Du kan ju gissa hur jag knäckte min!
-
Hej, hade jag varit i din sits så hade jag gjort ett försök med carbon roving. Linda hårt över den skadade delen och en bit utanför. Roving specificeras efter hur många trådar den har. 24k betyder 24000. Ju högre värde, desto kortare totallängd behövs.
MVH!
/J
Logga in för att svara.