Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Laga Pyro
-
skotten;444639 wrote:: ) I agree with loads that you say actually… The mystic is breathable but definately not as robust as the OR…
Cred till dig Scotten för seriöst svar:smile: .
Jag vill då bjuda på följande resonemang:
– Man kan nästan köpa två Mystic-dräkter för samma pris som OR Pyro PRO (i alla fall om man köper dom via nätet)! Så då kanske man kan kosta på sig en helt ny dräkt om den skulle gå sönder eller börjar läcka?!
– Mystic har paneler som ska andas, men det har även Pyro PRO (inte den vanliga). Dock kan jag ju meddela att det bildas en hel del kondens/svett på insidan ändå. Jag tycker inte det är något problem så länge som man använder underställ i olika lager som värmer även om de är lite fuktiga och som transporterar fukt från kroppen (Houdini, Craft mfl).
– Mystic är verkar lite smidigare i materialet (comfort).Skulle jag köpa en idag så skulle det nog bli en Mystic, för jag är fattigare än vanligt och behöver nya kiter först och främst:wink: .
-
yeah well all of the guys that have ben around a while dont pay full price, you should know that… Mail me what you need (kites, Suits) and I will give ya a 1000sek for beer.
-
I don’t need a new kite but could still use those 1000 SEK for beer. Take it with you and come see me, I can buy you a few brewskis when I get the money. I’m kinder than Santa you know…
-
Jag fick bytt halsmudden på Pyron i helgen med hjälp av följande hjälpmedel:
1 Sax/kniv
ca 1 kvm wellpapp (3mm tjock ungefär) – farsans förråd
1 liten tub kontaktlim – biltema
Aceton (utan olja) – coop forum
Barnpuder (talk och nåt mer i, utan olja) – coop forum
Silvertejp – coop forum
1 kakburk i aluminium, 19 cm diameter, 7 cm hög (lite högre funkar med helst inte lägre) [bild,4]
1 st assisterande pappa (går lika bra med annan relativt händig person).
2-3 st timmar över (går kanske på 30-60 min när man gjort det en gång).Kort hur man gör:
Läser (förslagsvis) hela nedanstående innan man börjar.
Säg till pappan att skära remsor av wellpapp som är lika breda som kakburkens höjd och räcker ett varv eller mer kakburken.
Se till att du inte har något vasst på dig (naglar, klocka…).
Tejpa fast kakburkslocket ordentligt.
Förböj wellpappen så att den inte skapar för mycket (långa) kanter, utan ligger jämnare när du sedan rullar den runt kakburken.
Lägg på varv för varv [bild,5] (iaf när du börjar närma dig rätt diameter) och säkra med silvertejp [bild,3]. Skarva inte på samma ställe hela tiden. Hur många cm du behöver bygga på beror på dräktens storlek. För min Pyro medium behövdes ca 7 (+19=26)cm. Du har rätt storlek när halstätningen blir så uttöjd (jämn kant istället för vågig) som möjligt, men du fortfarande får in burken genom kragen (inifrån) på dräkten.
När du har rätt storlek: Lägg silvertejp runt hela cylindern över kanterna (ena halvan på utsidan och andra halva på botten resp. toppen) [bild,1]. Lägg ett helt varv med silvertejp runt om på mitten också [bild,2].
Följ manualen så gott det går. Istället för limremsan den pratar om så sitter det lim längs kanten på den nya mudden.
Tryck i den tillverkade cylindern i kragen på dräkten. Placera kanten vid mitten på cylinderns höjd ungefär. Trä över nya mudden och överlappa ca 2 cm (typ så brett som limmet på mudden).
Vik tillbaka överlappet så att limmet och limytan på dräkten exponeras.
Gör rent limytorn med aceton och en bit tyg. Ta inte föör mycket aceton på limmet som sitter på mudden för det verkar lösa upp det).
Lägg på kontaktlim på båda ytorna. Limma inte på cylindern! Det blir svårt att få ut den igen och svårt att testa limningens styrka på slutet.
Låt torka 10 min (eller vad som nu står på limtuben).
Vik mudden så som den ska sitta igen. Försök vika så stor del som möjligt i taget – det blir jämnare då.
Värm på enligt manual. Tryck fast med en träkloss eller nåt (det blir rätt varmt för fingrarna annars. Fuska inte med uppvärmningen för då kommer limmet som satt på mudden lossna från gummit och bara fästa i kontaktlimmet = läcka.
Låt kallna och stelna i 15-20 min.
Dra i mudden för att se att den sitter fast ordentligt.
Häll i barnpuder i mudden och kleta runt så får du lättare ut cylindern genom mudden.
Spara cylindern till nån annan eller nästa gång 🙂Beklagar att jag inte dokumenterade med mer bilder…
På bilden:
1) Silvertejp över kanterna.
2) “ett helt varv med silvertejp runt om på mitten”
3) säkra med silvertejp efter varje varv
4) the kakburk
5) lager på lager med wellpapp (skymtas genom mellan tejpen)
Logga in för att svara.