Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › laga segel
-
laga segel
Publicerad av roy på 1 augusti, 2001 vid 12:58tjena, flög rakt igenom min 7,5:a idag. mitt i seglet från kant till kant har monofilmen spruckit, vem kan laga? går det att göra själv? vad kostar det?
ROY
anonym-anvandare svarade 23 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Så länge skadan i huvudsak sitter i monofilmen och allt material finns kvar brukar det gå att laga själv. Jag tycker att märkduk (segelnummerduk) fungerar bäst. Den är väldigt stark och håller garanterat för de påfrestningar som en stor skada ger. Det snyggaste är annars givetvis att laga med självhäftande monofilm, men det brukar kosta betydligt mer än man tror och blir därmed oftast orimligt dyrt om man behöver en rejäl bit. Sitter revan längs en söm mellan monofilm och nylon, eller ännu värre längs en latta, blir det mycket svårare att få det att hålla. Då är nog ändå silvertejp det bästa alternativet. Den har lite mer kladdigt klister och fäster bättre på nylon. Det kan vara läge att komplettera med en rejäl bit märkduk över silvertejpen om det uppstår problem med hållbarheten. En stor reva i bomrutan håller däremot sällan om man lagar med silvertejp. Det blir inte tillräckligt stumt och tejpen glider när det blir drag i seglet.
-
PE-tejp från TESA har samma hållfasthet som silvertejp(eller bättre!) och är dessutom är genomskinlig – så slipper du visa din lagning för hela stranden!
-
Jag vet exakt vilken tejp du menar och har kört drygt 10 mil idag på jakt efter den men har ändå inte lyckats hitta den, så det slutade med att jag köpte ”vanlig” vit segel tejp (jäkligt dyrt åxå!!)…och det blir ju inte lika snyggt…men men….
Jonte
-
http://www.boxon.se/sortiment/visaartikel.asp?artnr=890,302
kanske nån klubb kan köpa ett gäng rullar….ROY
-
Jag har den (PE-tejpen alltså) på min lokala bygghandel, Woody(i Huddinge,Sthlm).
Lycka till med letandet!
MVH -
Om du inte vill fixa det själv, kan Björns Segelvård hjälpa dig. Han har fixat ett par segel med lite värre skador till mig tidigare med helt ok resultat. Glöm alla vanliga segelmakerier, de har ingen koll på surfsegel och tar hutlöst betalt. Har inte Björns nummer, men tror han håller till på Söder numer. Du hittar det säkert, Skidsport Bromma hade nåt anslag senast jag var där, så kolla med dem om du inte hittar det på 118118.
-
Hej, det är jag som är Björns Segelvård och fixar alla trasig segel. Har varit med sedan 1978. Se min profil. Välkommen att höra av er på 08-641 01 88 och jag finns på Södermalm, Östgötagatan 33.
Björns Segelvård
Östgötagatan 33
Södermalm, Stockholm
08 641 01 88, 070 641 50 88 -
Björn kan sin sak. Har lagat hos honom 2 ggr. Då i hans ombyggda garage. Fick akut hjälp direkt eft skadan. Mkt snabb. Snyggt och perfekt gjort. Har i övrigt inget med Björn att göra. Mvh Stefan V
Logga in för att svara.