Senaste nytt › Forums › Övriga › Gör det själv. › Laga trissjolle
-
Laga trissjolle
Publicerad av glader på 26 maj, 2008 vid 12:10Har köpt en äldre trissjolle med renovieringsbehov. Har två frågor:
1) Fått plasta om ganska mycket. Speciellt ett lite större ställe har fått någon hård smäll så det blivit spricka och mjukt runt omkring. Slipat ned och plastat med ordentligt med fibrer etc. Hårt, jämnt och fint nu. Nu är det dags att snygga till. Har fixat lite småsaker med tvåkomponents gelcoat filler, men vad gör man med ett område på typ 30 x 15 cm? Är det småtuber och spackling som gäller här också eller finns det andra sätt för större ytor?
2) Plasten invändigt (orange) ser väldigt torr och matt ut. Har tvättat med olika rengöringsmedel och rubbing, men även om smutsen försvann ser den alltjämnt trist ut. När den är blöt vid tvättning är den snygg och där jag fyllt en liten spricka med transparent plast blir det varaktigt mycket snyggt runt om. Känns väldigt lockande att lacka den. Går det? Vad skulle man i så fall ha för lack? Andra tips för att få den från torr och matt till fet och glansig? (Det är ruggad yta (halkskydd) på flera ställen och där är det väldigt svårt att putsa. Rätt skeptisk till att t.ex. vaxning och polering skulle vara en metod.)
glader svarade 16 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
1) Antingen spacklar upp skadan så att den är slät och kör järnet, eller om det ska vara seriöslagning spacklar du och antingen 2K-lackar eller köper Topcoat (gelcoat med vax i) och målar med. Gel/topcoat bygger mer än lack och slipas ner till jämn snygg yta. Är du duktig på underarbetet så kör med filler eller glasfiberspackel och sen lack. Jag föredrar fiberspackel, ska man ändå tynga ner området med något kan det lika gärna vara med något som hjälper till istället för att bara fylla ut.
2) Om den invändiga gelcoaten ser bra ut, slipa upp med maskin och lacka med 2K-lack. Eftersom det inte behöver vara superfinish så kan du göra mycket av förarbetet själv och sen be en billackerare lägga ett lager klarlack.
Eller så lackar du själv med en billig spruta från Fultema. -
Tack Svenne, du är bäst!
Edit: Lacka med pensel inget alternativ? Det är en rätt sliten båt som jag inte skall segla till Marstrand med i smoking.
-
Bäst och bäst, det vet jag inte.
Pensel funkar hur bra som helst. Måla, slipa, måla, slipa, polera – en metod som ger bättre resultat än du anar (Jag har gjort det med Mekanlack).
http://carpainting.wetpaint.com/page/Roller+Method
-
Svenne;469429 wrote:Bäst och bäst, det vet jag inte.
Om du målat bilen på bilden med pensel är bäst det enda rimliga epitetet.
-
Jollen blev så löjligt mycket finare av lackeringen! Allt matt och alla vita smårepor som borttrollade. Helt lycklig. Skall nog segla den till Marstrand i smoking i alla fall. Tack igen Svenne
-
Trevligt, kul att det blev bra. 🙂
För egen del har jag lagt ner åtskilliga timmar på att renovera en Smuggler i vår. Bryggskador och kantstötningar ta mig tusan överallt, plus en lång spricka i skrovet. Men det som syns mest är att grabbräcken och en ful kantlist är borttrollade. -
Åter i att laga jollen (tyvärr!). Varit ute och seglat och allt var super sånär som på att den tog in vatten :mad2:
Det verkar vara en spricka vid centerbordskassett och jag kommer att behöva öppna dolt utrymme och renovera. Får dock erkänna att det är lite kul projekt och att det känns bra att kunna träna på ett så här billigt och okänsligt objekt för att bli bättre på materialen och våga mig på brädlagningar så småningom. Har köpt på mig epoxi och mikroballonger eftersom det verkar vara standardlösning för alla lagningar med hårda påfrestningar. När jag öppnade bruksanvisning för epoxin stod det om en rad alternativ att blanda i, t.ex. Limpulver om man behövde ha extra stark yta, men det stod inget om mikroballonger. Sökt runt på forumet men hittar bara info om mikroballonger och har aldrig förr hört talas om limpulver. På mikroballongerna stod det att användningsområde var t.ex. laga hårt utsatta delar i båtar eller mast- och fenkassetter för windusrfingbrädor (!). Det stod att de kunde blandas med polyesterplast eller epoxi.
När det gäller fibrer har jag två typer:
(i) en “filt” av glasfiber som man river av bitar från. Super för större lagningar då den ger en diffus kant som är lätt att slipa snygg. Svår för små då den faller isär då.
(ii) en “väv” som man klipper bitar av. Enkelt för smålagningar, men svårare med gradvis övergång i kanterna.Det finns uppenbarligen massor av möjligheter att blanda och laga. Kunde man få en liten basic guide till vad som behövs när? Eftersom epoxy är ca 5 ggr dyrare än plasten undrar jag när jag verkligen behöver den. Polyestern känns ju stenhård redan den. Trodde jag skulle kunna sandpappra bort överflöd, men det blev vinkelslip efter ett litet tag. Kolfiber har jag inte ens övervägt till båten p.g.a. priset.
Till de konkreta frågorna:
Vad är för- och nackdelar med limpulver vs mikroballonger?
Hur stor skillnad i styrka är det med polyester och glasfiber vs epoxi och glasfiber?
Skall man ha mikroballonger i epoxi även om man lagar med fibrer, eller är det bara när man fyller?
Hur stor skillnad är det i styrka med epoxi och glasfiber vs epoxi och kolfiber? När man lagar antar jag att det normalt blir mer material i lagningen än det var från början av praktiska skäl. Kan jag nöja mig med epoxi/glas eller kanske t.o.m. polyester/glas om jag lagar surfbräda?
När ni talar om fibrer i brädlagning, talar ni om “filt” eller “väv”? -
Trissen är sannolikt byggd i polyester + glasfibermatta (“filt”varianten alltså).
Epoxi+microballonger bildar typ ett mycket hårt spackel.
Väv är starkare än matta, och funkar bättre till laminering när man lagar brädor. Epoxi är starkare än polyester (exakt hur mycket kan du nog googla fram), men är också kraftigt allergiframkallande och vissa sorter är cancerogena. Ordentligt med skydd skall du ha när du kladdar med och slipar epoxi. Det kan räcka med en exponering för att man skall utveckla rätt obehagliga allergier. Själv har jag en rätt mild variant av epoxiallergi, börjar klia överallt om jag kommer i närheten av slipdammet, och då har jag inte kladdat speciellt mycket med epoxi.
När du laminerar så har du inga microballonger.
Undvik polyester till brädlagningar. Epoxi blir bättre av flera skäl.
Kolfiber är överkurs till allt utom större surfbrädeslagningar där det behövs mycket fiber (läs: helt avhoppade brädor, nosar som är så krossade att de behöver byggas upp från grunden, delaminationer under fotstroppar, runt mast/fenkassetter etc.)
-
Limmar gör man när man sätter ihop två ytor, vilket du inte ska göra nu. Ibland kan man använda mikroballonger till limning för att fylla ut bättre.
Mikroballonger ska du BARA använda när du använder resinet som spackel eller fyllnadsmassa, det försämrar hållfastheten och skall inte användas vid laminering.Ok, nu blir det en kort kompositteori här. till att börja med – Komposit betyder att det är två eller fler material som samarbetar. Tex glasfiber och epoxi, men betong är också en komposit (cement, grus och stål). Poängen är att försöka använda de positiva egenskaperna hos respektive material för att få bort de mindre bra. I en betongplatta står själva betongen för tryckbelastningarna och stålet för dragbelastningen. Precis likadant fungerar en fiberkomposit – resinet tar upp tryck och fibern drag. För att en fiberkompositkonstruktion ska vara så stark som möjligt designas den alltid för att ta upp belastningarna som drag så mycket som möjligt. Fibrerna är lättare att kontrollera i konstruktionen och klarar mer än vad resinet klarar av innan det böjs eller spricker. Precis samma sak händer med en remsa tunnplåt. Den klarar höga dragkrafter men går att böja med händerna om den pressas ihop.
Så när du frågar vad skillnaden är mellan epoxi/polyester med glasfiber eller glasfiber/kolfiber med epoxi så är det inte skillnaden i belastningarna som är intressanta utan vad konstruktionen är till för och om det är värt att spendera betydligt mer för att använda exklusivare material.
Det krassa svaret är: En helt jävla enorm skillnad! Men 9 gånger av 10, eller till och med 99 gånger av 100 är det överdrivet med epoxi och kolfiber. På vindsurfingbrädor använder jag bara epoxi av flera anledningar, men av dem är att skumkärnan löser upp sig av styren, som polyester innehåller. Dessutom krymper polyester. När det kommer till själva hållfastheten så är skillnaden i heltalsfaktor, skillnaden i ett bra glas och en “standard” kolfiber är 3-5 gånger starkare.
Du kan lugnt laga din båt med polyester och glasfiber. Det är nästan till det bättre då epoxi kräver helt rena ytor för att fästa och polyestern är mer förlåtande tack vare allt lösningsmedel. Epoxi tappar fästegenskaper om du bara så pillar med fingrarna på ytan som ska lamineras. Utan att ha sett skadan eller din kommande lagning så kommer du att ha sjukt mycket mer resin och fiber än vad som behövs, så oroa dig inte för styrkan.När du köper fiber för epoxi SKA den vara “epoxi-sizad”, dvs preparerad för att epoxi ska bita så bra som möjligt. Filt, eller väv? Det är inga bra begrepp men filt är en rowing där fibrerna ligger kors och tvärs. Det är inget som ska användas ihop med epoxi. Punkt. Det är inte heller något att laga brädor med. Men din jolle kan du bygga om med rowing utan att oroa dig. Skaffa en bra polyester som är reducerad, dvs med lägre styren-innehåll. Den är både starkare, mindre onyttig och klarar att ligga i vatten mycket bättre än lågkvalletjafs.
Logga in för att svara.