Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga våtdräkt med lagningssats??

• Laga våtdräkt med lagningssats??

Publicerad av Knatte på 5 augusti, 2010 vid 17:23

Någon som har lagat ett större hål/spricka med lagningssats som innehåller neopren + våtdräktslim?
    Misstänker att hålet inte blir tillräckligt starkt med själva limlagningen, utan jag borde antagligen nyttja själva neoprenbiten som följer med satsen.
    Men hur gör man detta bäst??:confused2:

Skall man klippa till neoprenbiten i lämplig storlek och dutta limmet på båda ytorna och klämma ihop som det står på förpackningen??
    Kommer verkligen detta hålla utan extra sömmar mm. Någon som har gjort detta och kan berätta hur resultatet blev

puttman svarade 14 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • bicless

Medlem
    5 augusti, 2010 vid 19:56

Jag har gjort det. Funkar för det mesta bra. Grenen/armhålan är svårast få bra men den brukar funka om dräkten är i bra skick i övrigt och inte hålet är för stort.

Man sätter biten på insidan och klipper till den så den följer dräkten något sånär. Limmas som kontaktlim, dvs låt det torka lite innan du klämmer ihop allt.

Jag saknar annars bra neoprenskräddare. En del dykbutiker lagar men det blir inget bra eller galet dyrt. Borde finns nån som är duktig på att laga neopren.

• nissex3m

Medlem
    6 augusti, 2010 vid 06:35

Klipp bort det gummi som är dåligt/fransigt så att du får till en jämn kant på gummit. Om det behövs och hålet är stort, klipp till en ny neoprenbit som passar hålet i våtdräkten. Lägg på neoprenlim på de ytor som ska sammanfogas, låt torka ngn minut. Tryck sen ihop delarna med händerna och håll kvar ett tag så att det fäster ordentligt. Klart. Om man gör på rätt sätt (jämna kanter, rent gummi och inte för mycket med lim) håller fogen/lagningen oftast bättre än gummit runtomkring.

• Knatte

Gäst
    6 augusti, 2010 vid 08:33
    Bicless;624259 wrote:
    Jag har gjort det. Funkar för det mesta bra. Grenen/armhålan är svårast få bra men den brukar funka om dräkten är i bra skick i övrigt och inte hålet är för stort.

Man sätter biten på insidan och klipper till den så den följer dräkten något sånär. Limmas som kontaktlim, dvs låt det torka lite innan du klämmer ihop allt.

Jag saknar annars bra neoprenskräddare. En del dykbutiker lagar men det blir inget bra eller galet dyrt. Borde finns nån som är duktig på att laga neopren.

Det är i grenen sprickan är:mad:
    Men om jag sätter ”extrabiten” på insidan, måste jag rensa bort allt tyg/det ludna tyget på insidan av neoprenet först då?
    Annars känns det som fästet blir tveksamt. Någon som försökt att sy lite förstärkningssömmar runtomkring själva sprickan efter ha limmat den:tongue:

• safesurfer

Medlem
    6 augusti, 2010 vid 12:39

Tyvärr säljs det massa dåliga lim(för ändamålet) av typ liquidsole som härdar för långsamt vilket gör anpassning av kanter väldigt svår. Det ska vara ett limm som biter efter några minuter så att bitarna kan fästas ihop. Någon som testat cyanacrylatlim på våtdräkter?

• kris

Medlem
    6 augusti, 2010 vid 13:29

–Någon som försökt att sy lite förstärkningssömmar runtomkring själva sprickan efter ha limmat
    –den?

Gjorde det i armhålan på en gammal dräkt som sprack. Sydde med björntråd och var noga med att dutta Liquisole runt all tråd. Även i syhålen så gott det gick för att liksom kapsla in tråden.
    Var lite fundersam på om tråden skulle ’skära’ upp neoprenet men det funkar hur bra som helst, har kört med den drygt ett år nu.

Sikaflex sägs vara bättre än Liquisole (mer följsamt) men har man bara tid att låta den sistnämnda torka ordentligt så tycker jag det funkar bra! (Har inte provat Sika dock)

• puttman

Medlem
    6 augusti, 2010 vid 13:34

Jag limmade några ”skärsår” i dräkten med ett lim surfspot hade, har hållt i minst två år utan problem! Är svart också vilket kan vara snyggt, syns inte alls nu!

MVH Patrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Laga våtdräkt med lagningssats??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.