• Lagad mast?

Publicerad av jerkz på 2 oktober, 2005 vid 09:55

För två år sedan köpte jag en neil prydemast begagnat som jag nu börjar misstänka varit lagad. I höjd med bommen så ser kolfibret lite annorlunda ut (antog att det bara var en förstärkning från fabrik), men när jag märkte att vatten fanns kvar i övre delen av masten (ej tvådelad mast) trots att den stod lutad mot en vägg ett tag började jag ana ugglor i mossen.

Jag tog en ficklampa och lyste in i masten och fick se något som ser ut att vara av kork. Vad tror ni, har jag blivit lurad? (om man bortser från att jag ovetandes köpte en mast som visade sig vara från runt -92)

Var priset 5000kr för masten + ett freezone och ett onshore bra? (nybörjare som jag är har jag ingen koll på priserna).

canoya svarade 19 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jerkz

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 09:56

Bilder:

• jerkz

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 09:57

.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 10:13

Det som ser annorlunda ut kring bomfästet tror jag bara är att det yttersta lagret på masten är bortslitet pga bommen. Har en fiberspar från typ 98 som ser exakt likadan ut! När det gäller korken så vet jag inte säkert men jag tror att den sitter där för att förhindra vatten komma in i masten men om du fått in vatten så verkar den ju inte funka?! //Johan

• Knatte

Gäst
    2 oktober, 2005 vid 11:12

Det ser ut som vanligt bomslitage, alternativt slitage från cambers smile.gif
    Det är mer eller mindre standard på äldre master..

Om pristet 5000kr var bra, beror väl lite på ålder och storlek/skick på seglerna.
    Men normalpris för några år gamla segel, ligger på 1000-2000 kr/st och en mast från -92 kanske kan vara värd max 500 kr.
    Så under förutsättning att seglerna är från 2003/2004 så kan det vara en skaplig affär, annars kanske lite i överkant wink.gif
    Men det är min personliga åsikt, andra ha avvikande uppfattning wink.gif laugh.gif

• basse

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 11:41

Är du orolig kan du alltid plasta på lite kol. Jag har själv lagat en mast så.

Jag lagade masten på följande vis:

Slipa ner ytan lite så du får en bra yta att fästa mot. Behövs kanske inte i detta fallet.
    Vät kolremsorna med epoxy (så lite som möjligt). Mina remsor var 5 cm breda och jag hade 2.
    Fäst den blöta remsan med lite tejp i ena änden och börja sedan linda kring skadan. Precis som att linda en innebandyklubba.
    Linda sedan kolet hårt med vävtejp. Väven kommer släppa igenom överflödig epoxy och du får samtidigt en fin yta som är lätt att slipa.
    När allt var klart slipade jag ner tills det såg bra ut.

Funkar fortfarande efter ett år.

• karapp

Medlem
    2 oktober, 2005 vid 12:10

jep… ser precis ut som vanligt slitage som blir av bommen.

går å laga som basse säger men e nog inget måste direkt…

var glad att du inte har en “färgad” mast, alltså en me ytterskikt av typ kevlar eller nått… de ser för j-vliga ut när de blir slitna….

• supasonic

Medlem
    3 oktober, 2005 vid 06:03

Har haft en äldre prydemast (CK55) som såg exakt likadan ut. Det hade också kork. Ta ur topp-ploppen och häll ut vattnet.

.s

• canoya

Medlem
    3 oktober, 2005 vid 07:22

Känner också igen utseendet i bomhöjd både på en NP CK 95 från slutet av nittitalet och en FS Tidalwave. Jag tror att det är bomförstärkningen iform av glasfiber och att det är så från fabrik. Meningen är väl att man ska slita på glasfiberförstärkningen och inte på den bärande kol/glasfibern som ligger skyddad innanför. Blir det mycket slitet kan man få glarfiberstickor i fingrarna och då kan den vara läge att pensla på epoxy för att få ett nytt slitlager, alternativt göra som Basse skrev tidigare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.