Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagar nos skada

• roniboy

Medlem
    15 mars, 2011 vid 20:51

jag kör med vanliga nitrilhandskar funkar perfekt.//Ron

• nyborjarsurfaren

Medlem
    19 mars, 2011 vid 18:47

Nu har jag laminerat skadorna , blev 2lager över sprickan som är igen spacklad med epoxy/microballonger
    Sen på andra skadan blev det ett lager var inge spricka utan ville bara ha lite extra matrial där . (även spacklad där)
    Nu ska det härda länge!
    Sen blir det att slippa lite ev lägga tunt lager spackel och sedan måla .

Sen är det bara att polera och vänta på premiär för båda året och brädan!!
    Hoppas jag slipper laga brädan igen i sommar bara, har tagit lång tid.

Daniel

• nyborjarsurfaren

Medlem
    20 mars, 2011 vid 21:32

Brädan är nu slipad.
    Så nu är det dags för färg, ska man lägga grundfärg först ?
    Eller brukarni bara köra kulören direkt på epoxi?

• doc

Medlem
    21 mars, 2011 vid 14:07

Jag har glatt sprejat rakt på.

• m3lk3r

Medlem
    22 mars, 2011 vid 01:20

Jag håller på med en noslagning (snarare slakt) och fick nosen tät i vintras, har haft en paus nu när jag gjort annat och inte haft tid men tänkte börja med den igen snart. Jag behöver också jämna ut den lite så den ser lite snyggare ut, nu ser det bara buckligt ut pga av epoxi som inte blivit tillräckligt bra utsmetat på ena sidan.

Själv ska jag spreja min billiga skitfärg som de flesta skulle kalla det rakt på det när jag blir klar, sen lägga ett lager polyester över hela brädan som lack, fick tips om att det skulle bli bra, vill ju inte repa upp den billiga färgen direkt…

• broenet

Medlem
    22 mars, 2011 vid 22:06

tänk på att epoxin kan kännas kladdig fastän den har härdat. btw så när jag lagade min nos så drog jag på epoxi och väv, sen på med glasfiberspackel bara, slipa och sen måla

• nyborjarsurfaren

Medlem
    3 april, 2011 vid 16:16

Nu är det färg lagd igen, första vita stämde väldigt dåligt.
    Var mera primergrå?
    Så nu ser det lite bättre ut.
    Ska man lägga klarlack?

• herr-pelegrin

Medlem
    5 april, 2011 vid 14:56

Intressant läsning med brädorna som utställnings- snarare än bruksföremål! Jag ser nog snarare mina brädor bruksföremål!
    När jag byggde brädor på 80- och 90-talen hände det att man lackade epoxy-brädorna med 2-komponentslack vilket dock har en tendens att kunna flagna med åren. Det behöver dock inte bli så men frågan är varför man ska lacka överhuvudtaget?
    Som parentes kan nämnas expoxyns förträffligthet och tålighet genom åren. Grannen tog över en av mina brädor som jag byggde tidigare delen av 80-talet vilket gör den till en snart 30-åring vid det här laget. Den har används under alla år sedan dess och dessutom legat utomhus den varma säsongen år ut och år in utan skönjbara förändringar. Fenboxarna har givetvis pajat och bytts men i övrigt har den tålt de flesta törnar.

• janne_b

Medlem
    6 april, 2011 vid 21:41

Skall du tejpa över laminatet för att jämna till det funkar faktiskt maskeringstejp bra eftersom den är något flexibel. Packtejp bara veckar sig och jävlas. Jag har 15mm och 40mm bred, där 15mm funkar bäst runt krökta ytor. I övrigt, lyssna på Svenne:)
    /Janne B

• nyborjarsurfaren

Medlem
    7 mars, 2012 vid 21:43

Har på börjat lagningar inför säsongen , lyckades dinga brädan bland sista gångerna i höstats.
    När skadan upptäcktes viste jag inte om det hänt den dagen.
    Nu har brädan legat på tork i källaren, sedan på jobbeti ca 2-3veckor i kompressor rummet ca 30grader.

Har börjat slipa ner den nu och upptäckte att “kärn matrialet” har en spricka .
    Hur lagas det limmas?

inte värdens bästa bild
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=152&pictureid=1268[/IMG]

• nyborjarsurfaren

Medlem
    8 mars, 2012 vid 08:36

fixade en bättre bild idag.
    [IMG]http://www.surfzone.se/forum/picture.php?albumid=152&pictureid=1270[/IMG]

• svenne

Medlem
    8 mars, 2012 vid 08:50

Epoxi väter extremt bra, om inte sprickan är alltför djup så räcker det med att droppa i några droppar epoxi och låta det härda. Är det en lång spricka kan du skjuta PUR-skum i den, dvs vanligt fogskum. Då måste du låta brädan ligga i flera dygn innan du gör något mer eftersom skummet är syrehärdande och det tar lång tid för det att härda långt ner i skummet.

För övrigt har du slipat för djupt. Ska du göra en seriös lagning behöver du blottlägga mer av nedersta fiberlagret. Minst 1 cm frilagt för att du ska kunna återskapa den lagret. MEN, det är en såpass liten skada att du kan laga direkt på. Slipa fram mer av bottenfibrerna (utan att slipa genom!) och slipa upp kanterna så att de är flackare än nu och lägg en eller två små fiberlappar över hela området. När det har härdat kan du fylla upp skadan med divinycell, mikroballongblandning etc, låta härda, slipa slätt och laminera en fiberbit över.

• nyborjarsurfaren

Medlem
    8 mars, 2012 vid 11:25

det nedersta laget, menar du det under trälagret?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lagar nos skada

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.