@Herr Pelegrin 720122 wrote:
Åkte isbräda före nyår med NP V 8 7.5 (kanske runt 2009 års modell) och då visade det sig att “lattstoppet” i svart plast inne i cambern gått sönder. Plastbiten sitter i gula nylontampar inne i cambern och lattan gick nu rakt igenom stoppet. Jag har fixat en provisorisk lösning men hur gör jag för att fixa detta permanent?
1) Lämna in?
2) Byta själv?
3) Strunta i det eftersom man ändå blir frånåkt av Mården, Stickan och grabbarna…? Vad gör då lite veckat segel…
hej
Du kan nog laga det själv om du har grejer som behövs alltså segelsömmarhandske och passande tråd. Jag fixade en sån här grej fast det var inte NP-segel så det kan ju vara olika. Det som var vikt som en ficka och som lattans ände bottnade i, var en bit monofilm och ovanpå den en kraftig hårdslagen bit dacronduk. Jag bytte ut monofilmen o dacronbiten o sydde runt kanterna med segelsömmartråden (som var ordentligt vaxad) Ofta kan bekymret vara att man måste sprätta upp mastfickan en del för att komma åt, men på dig låter det ju som om du kommer åt ganska bra. (Simmer höll på för några år sedan o gömde cambers (inga blixlås alls) så att man inte kom åt alls. Inte kul vid lagning
hälsn Tomas