Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lagning längs railen
-
Lagning längs railen
Publicerad av hollister på 26 september, 2011 vid 20:46Okej, har letat runt för att få bra informationn om hur jag ska laga detta… behöver lite hjälp fortfarande. Brädan är från 06 så jag tänkte laga själv 🙂
Brädan föll av taket på bilen och det blev en spricka som jag inte upptäckte förrän brädan tagit in vatten.
Har slipat lite på sprickan och skruvat ur luftskruven (Se bilden). Brädan har stått med nosen ner i ca 2 veckor och det verkar mindre blött än vad det var i början. Om jag tar torrt hushållspapper och trycker mot skummet blir det fortfarande lite fuktigt.
Tänkte låta brädan torka tills det inte blir fuktigt längre. Kan man skynda på processen med värme eller något annat??
Nästa steg blir väl att laga!?
Hade tänkt använda Watskis epoxylagningskit och fylla ut sprickan med epoxy och 1-2 lager väv. Hur ska jag göra för att få ett snyggt resultat?? Känns som det blir svårt att få det jämnt. Ska jag skära bort det rosa skummet för att få en mer distinkt kant att läga glasfiber mot?Även om brädan inte är ny är det väl lika bra att lära sig hur det går till så man har erfarenhet när man dingar nyare brädor i framtiden.!
herr-pelegrin svarade 13 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Eftersom bastu hemma är en företeelse med begränsad utbredning utanför Norden är det också en undermarknadsförd metod att snabba på torkning av dingade brädor. Cirka 45 grader i 2-3 dygn med öppen ventil (men utan ånga och björkris) driver effektivt ut fukten.
Tips: Tejpa fast luftskruven i mastskenan så går det inte glömma att sätta tillbaka den efteråt.
-
Ser ut som att skadan är på undersidan, eller hur? Med risk för att få mot hugg, så vill jag påstå att brädan inte utsätts för så stora påfrestningar här (förutom att kör på grund då 🙂 så du kan med säkerhet och självförtroende laga brädan här.
Se till att den är torr. Köra den i bastun är nog väldigt bra om du har tillgång till det. 45 grader är nog bra, jag tror att folk provat betydligt högre temperaturer utan att skada plasten.
Jag hade injecerat lite epoxi+mikroballonger längs skadan, spacklat och sedna lagt på ett par lager väv och laminerat. Är brädan från 06 kan du kanske lätta lite på finnish kraven.
Allt du behöver veta finns att hitta i gamla trådar här på konfen, bara sök.
Good luck Jim!
-
Tack för svaren!
Tyvärr har jag ingen bastu. Skadan är på undersidan ganska långt fram nära nosen. Jag har aldrig tidigare vägt brädan så om jag väger den nu har jag ingen referens som talar om hur mycket vatten som har läckt in…!? Brädan känns ju inte direkt nostung men det kanske inte säger så mycket i detta läget.?
Det är som sagt mindre fuktigt nu än vad det var tidigare. Vill ju laga brädan snart så jag inte missar mer tid på vattnet 🙂
-
Provade idag att blåsa i hålet där luftskruven normalt sitter. Efter en liten stund började det bubbla i skadan… :crazy: verkar som det fortfarande en del fukt kvar.
Är det någon som testat denna metod mer seriöst med kompressor och lågt, lågt tryck??
Eller är detta förbjudet.!? -
Gör ett snitt i det vita skummet (frigoliten) med en vass kniv och tryck dit en toapapperstuss. Det ger väl en tredubbling av ångtransporten. Om du kan, lägg brädan vid något fönster. Även en dålig dag värmer solen och ju mer värme desto snabbare torkning.
Egentligen, om du ska reparera laminatet korrekt ska du ta bort mer PVC och laga undre lagret fiber. MEN…
Slipa inte bort mer PVC (det röd/rosa). När du tycker att brädan är tillräckligt torr kan du fylla upp det med fillerblandning (epoxi/mikroballonger), du kan lägga en liten fiberlapp i botten men det kommer inte att behövas. Blanda så mycket mikroballong i epoxin att den blir degig (det fanns bara mikroballong och inte tixitroperingspulver i kitet, eller hur?). Sen låter du brädan stå minst ett dygn innan du slipar slätt OCH slipar av färgen minst 2 cm runtom, helst tre. Slipa inte för djupt, du ska ha kvar det gamla fiberlagret. Sen lägger du på fiberväv/epoxi och slätar ut det med en plastfolie. Med plastfolien på kan du evakuera luftbubblor genom att massera med fingrarna.
Tålamod i ett dygn till. Våtslipa slätt och lägg på färg om du är petig. -
om det bubblar när du blåser i ventilen låter det som den har tagit en del vatten…du kanske behöver suga ut vattnet med en vakumpump. det är inte säkert att du ut vattnet enbart genom att låta det transpirera…
-
Här är en länk till Watskis hemsida. Jag har beställt men inte fått reparationssatsen. Verkar som Watski har lite problem med sin hemsida just nu… fick maila in beställningen. När jag sedan ringde båtfirman som skulle ta mot beställning (idag) fick jag svaret att Watski inte skickat något p.g.a nån mässa… verkar allmänt struligt :crazy:
-
Jag har grejerna du behöver. Mejla mig om du behöver ett kit.
-
Quote:Jag har grejerna du behöver. Mejla mig om du behöver ett kit.
Jag hoppas prylarna kommer inom kort men jag mailar om jag behöver hjälp. Tyvärr känns det som om det kommer ta mer tid att “torka” brädan..
Vad behöver man för grejjer för att tillverka en bra vakuumsug? Läste att någon använt dammsugaren, funkar detta??
-
Palla upp brädan. Kupéfläkt under. Med avstånd så att brädan inte överhettar.
-
hollister;671386 wrote:Jag hoppas prylarna kommer inom kort men jag mailar om jag behöver hjälp. Tyvärr känns det som om det kommer ta mer tid att “torka” brädan..
Vad behöver man för grejjer för att tillverka en bra vakuumsug? Läste att någon använt dammsugaren, funkar detta??
Jag skulle nog försökt tejpa fast en dammsugarslang vid skadan eller luftskruven och försiktigt värma brädan med varmluftpistol eller värmefläkt på behörigt avstånd. Skulle det börja lukta konstigt är det nog dags att avsluta uppvärmningen omgående.
Att ha en brandsläckare nära till hands är nog att rekommendera om du provar ovanstående metod.
-
stefanlindmark;671424 wrote:Palla upp brädan. Kupéfläkt under. Med avstånd så att brädan inte överhettar.
hur snabbt vattnet transpirerar ut har framförallt att göra med hur fuktigt det är i övriga rummet, inte med hur mkt du värmer. även kallt vatten transpirerar rätt fort i en torr miljö. om du vill hjälpa den “naturliga processen” så använd isåfall en avfuktare.
-
Quote:Egentligen, om du ska reparera laminatet korrekt ska du ta bort mer PVC och laga undre lagret fiber. MEN…
Slipa inte bort mer PVC (det röd/rosa). När du tycker att brädan är tillräckligt torr kan du fylla upp det med fillerblandning (epoxi/mikroballonger), du kan lägga en liten fiberlapp i botten men det kommer inte att behövas. Blanda så mycket mikroballong i epoxin att den blir degig (det fanns bara mikroballong och inte tixitroperingspulver i kitet, eller hur?). Sen låter du brädan stå minst ett dygn innan du slipar slätt OCH slipar av färgen minst 2 cm runtom, helst tre. Slipa inte för djupt, du ska ha kvar det gamla fiberlagret. Sen lägger du på fiberväv/epoxi och slätar ut det med en plastfolie. Med plastfolien på kan du evakuera luftbubblor genom att massera med fingrarna.
Tålamod i ett dygn till. Våtslipa slätt och lägg på färg om du är petig.Nu har jag fått lagningssatsen och inväntar bara att brädan skall bli torr!
Lagningsförfarandet känns under kontroll förutom det sista (rödmarkerade). Om jag lägger på ett fiberlager ovanpå det ursprungliga kommer det väl bli ojämnt.?? Hur ska jag kunna slipa slätt utan att nagga på något fiberlager??
Förstår om brädan inte kommer bli i nyskick igen men är det såhär även proffsen gör som i princip lyckas återfå nyskick på brädorna??
Logga in för att svara.