-
Lagnings projekt – Spräck nos
En glad amatörs första lagningsprojekt!
Bräda RRD twintip -04Tyvärr har jag inga bilder på själva skadan så jag illustrerar halvvägs in i projektet.
Efter en riktigt dålig manöver spräcker/delar jag nosen.
7cm intryckt på ovansidan och på undersidan revas fibern upp ca 10cm.Jag “dremmlar” bort skadad fiber och lite till för att komma åt och ta bort det skadade skummet från undersidan. Lägger på ett lager fiber epoxi på undersidan av däcket(Där jag har tagit bort skummet). För att få tillbaka bärighet i däcket. Vilket troligen är onödigt efter mina ändrade planer.
Bygger sedan ny skumkärna med byggskum som punkteras för mindre luftbubblor. Struntar i att bygga en ny sandwich på det skadade området på undersidan.
När jag börjar slipa bort färg runt nosen så ser man att den har fått några mindre dingar förut. Så slipningen fortsätter på en större yta. Då upptäcker jag något intressant. Hela ovansidans grafik och halkskydd är ett klistermärket!!
Då börjar jag att ta bort klistermärket innan jag slipar vidare. Sen tillbaka till slipningen. Nu har jag ändrat mina planer för att omfatta hela den “stor” och “små” dingade nosen. Jag spacklar upp nosen för att få ett bättre slutresultat. Då kan jag även fixa till en tidigare skada som förra ägaren har lagat men finishen har mer att önska.Lamminering ovansidan görs med ett lager väv och epoxi som jag lägger ner över kanten.
Lamminering undersidan ett lager väv och epoxi som jag lägger upp på sidokanterna för att få en hållbarare (Läs brist på vindsurfing teknik) nos.
Det fungerar bra med plastfolie för att inte få luftbubblor och få press på väven.
Resultatet verkar bli bra med väldigt lite slipning. Se bild.Steg kvar att göra:
Slipa till lammineringen
Måla (grafiken vill man gärna fixa till men det är troligen nästintill omöjligt att hitta rätt kulör).Se inte detta som någon guide för jag har troligen inte gjort som proffsen skulle ha gjort 🙂
Fortsättning följer snart.
[IMG]file:///D:/Bilder/2009_10_01/allabilder/Slide1.JPG[/IMG]
Logga in för att svara.