Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lagningstips
-
Lagningstips
Publicerad av mes på 13 juni, 2021 vid 23:49Hej,
Har en gammal Mistral Superlight med massa dinglagningar som förra ägaren gjort. Jag tänkte släta till dessa men vet inte med vad. Tips? Jag ska sedanmåla med vit bilfärg Multona och lägga på ett evadäck på ovansidan.
/Matsmes svarade 3 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag använder Plastic padding elastic till alla mina lagningar, har funkat i många år 🙂
Cheers 🙂
-
Är den helt vattentät? Blir den så slät efter slipning att jag kan spraymåla direkt eller behöver jag ngn “sealer”?
-
Bättre är nog Plastic Padding Marine Filler. Den är lättslipad efter härdning och kan då målas direkt på. Men är det inte vattentätt under måste du ju först plasta med glasfiber och epoxi.
-
Jag skulle satsa på ett epoxyspackel istället – vattentätt från början och bättre vidhäftning på de flesta plaster (och ingen risk att smälta skumkärnor). Att spraymåla stora föremål med vanlig spayburk är svårt att få till, enklare med Intenational Toplac och en lackroller. (kolla bara att rollern klarar lösningsmedel)
-
Blir superslät vid slipning.
Har inte märkt att lagningarna tar in vatten, har både lämnat oslipat, slipat samt slipat/målat.
Använder istället för ding-stick vid snabblagningar och fixar finishen när jag är hemma igen 🙂Marine Filler låter också bra, men har inte provat själv.
Epoxi/väv är ju bästa, men lite mer jobb/säkerhetstänk.
Är den helt vattentät? Blir den så slät efter slipning att jag kan spraymåla direkt eller behöver jag ngn “sealer”?
-
Jag skulle satsa på ett epoxyspackel istället – vattentätt från början och bättre vidhäftning på de flesta plaster (och ingen risk att smälta skumkärnor). Att spraymåla stora föremål med vanlig spayburk är svårt att få till, enklare med Intenational Toplac och en lackroller. (kolla bara att rollern klarar lösningsmedel)
epoxifiller känns då enklast. jag vill inte plasta epoxi/glasfiber pga att det är så svårt att slipa slätt. Måla med roller…låter intressant. Finns det youtubeclip? Har letat men inte hittat.
-
Har du gjort detta och vet ungeför hur mkt färk det går åt till en lång bräda?
-
funkar den lika bra som 2K lack eller vad missar man?
Logga in för att svara.