Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lake Garda
-
Lake Garda
Publicerad av johan på 16 juli, 2000 vid 21:09Tjena.
Jag planerar att åka till Garda sjön v33, och är tacksam för så mycket tips som möjligt. Tex egna sylar eller hyra? Spots? Förvaring av ev egna prylar? osv. Tack på förhand.
Johan
bootsy svarade 24 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Tjna Johan!
Jag har precis kommit hem från Gardasjön. Jag har lite dåligt med tid just idag men kan berätta lite grann. Vi seglade 6 dagar av 7 möjliga.
Stället som är bäst att bo på är en liten stad som heter Torbole i norra änden av sjön. Kolla adressen http://www.torbole.lakegarda.net för att hitta boende. Vi bodde i tält på camping hela tiden. Då kan man bo precis vid vattnet och kan även förvara prylarna precis vid tältet. Annars finns det bra förvaringsplatser på alla surfcenter som finns i stan.
Norra änden av Gardasjön är mycket vindsäker på sommaren. Det börjar blåsa ca 04:00 på morron. Denna vind kallas Vento och blåser från norr. Vento håller i sig till ca 11:00. Därefter är det vindstilla till ca 13:00 då det börjar blåsa sydligt, denna vind kallas Ora. Ora håller i sig till ca 17:00.
Vento är ganska svag i Torbole, men om man åker ett par mil söderut på sjöns östsida kommer man till en stad som heter Malcesine. Här är Venton betydligt starkare och här bildas även relativt bra vågor. Många duktiga surfare åker hit tidigt på morgonen (typ 06:00). Oran funkar bättre i Torbole och är dessutom starkare och stadigare. Räkna med att segla 5.0 – 5.5. Vågorna kan bli rätt stora även i Torbole men vi snackar oregelbundna vindvågor. Bra för hopp men ej ridning.
Det finns ett antal stora vindsurfcenter i Torbole. Störst är kanske Marco Segnana som ligger precis vid en av campingplatserna. De har fina grejjer att hyra ut, Har för mig att det var HiFly och Naish brädor samt North segel. Allt av årets modell. Vi hade egna prylar med men jag tror att priserna var ganska hyffsade. Det bästa är att åka bil ned, Kielfärjan och sen ca 140 mil. Bilen är ju bra att ha där nere om man vill prova Malcesine på morgonen. Annars funkar det alldeles utmärkt att stanna i Torbole och ta ledigt på förmiddagarna.
Hör gärna av dig igen om du undrar över nåt. Jag tror att jag har en del info hemma.
Hälsningar
Mattias
-
Tjena Mattias.
Tack för jätte bra info.
Det lutar väl åt att flyga ner med egna prylar och hyra bil.
Har du nån koll på vad det kostar att få med sylarna på flyget ?Hälsn Johan
-
Hallå!
Nej, jag har tyvärr ingen aning om vad det kostar att få med sej prylarna ned. Jag har hört att vissa flygbolag låter en ta med gratis medan andra debiterar för den övervikt som man troligtvis får. Men det räcker ju att ha med en ganska slimmad utrustning, typ 5.0, 5.5 och 6.0 och en bräda.
På följande adress hittar du ett av de största surfcentren i Torbole:
http://www.surfsegnana.it/rental.htm
Två veckor komplett utrustning kostar 420 000 lire = 1 900 sek. Då får man byta bräda och segel efter behov hur mycket som helst.Hälsn.
Mattias
Logga in för att svara.