Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lämplig grå färg för Starboard Sonic
-
Lämplig grå färg för Starboard Sonic
Publicerad av Knatte på 3 september, 2005 vid 15:03Är det någon som känner till vilken grå färg som passar bäst till en Starboard Sonic -01/02 ?
Antagligen samma färg som på formulan oxå’
Har inte lyckats hitta någon bra nyans hitills.
Har sprayat både för ljust och mörkt hitills och det börjar se bedrövligt ut numarden svarade 19 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
-
Knatte
Gäst3 september, 2005 vid 16:17Ok!
Nästa fråga då… Det fanns inga färger angivna för 2001 och jag är inte 100% om det är samma grå 2002 och 2001.
Men framförallt, de hänvisar till en färgkod “877 Silver CVC, men vilket ffärgabrikat gäller det eller hur får man tag i färgen -
Frågan om skillnad mellan 2001 och 2002 vet jag inget om, men när det gäller själva färgkoden så är det så kallad Pantone Color Guide – ett standardsystem. Det är alltså inget speciellt fabrikat utan en färghandel bör kunna fixa fram rätt nyans åt dig med dessa data.
-
Knatte
Gäst3 september, 2005 vid 17:50Tackar för info
Skall kolla upp detta med en färghandel och se vad de säger.. -
Knatte
Gäst5 september, 2005 vid 14:18Nu har jag kollat runt lite bland färgaffärer och det är ingen hitills som känner till eller kan fixa till denna färgnyans
Någon som kan ge specifika affärer som är duktiga på färger i GBG-trakten alt billackerare mm. som kan kunna tänkas fixa till detta.
Ev. om det är någon som har lagat sin Starboard och kan berätta hur han/hon gjorde -
Jag fixade färgen genom en lackerar i sthlm, han ringde direkt till färgleverantören och angav färgkoden.
-
En överflödig kommentar till Starboard är frågan om hur/vem som kommit på att lackera brädorna i grått med en massa mönster? Dingar eller repar du en sådan bräda syns det direkt och är svårt att reparera. Min bräda (Kombat 85 -05) har hälsat på Torö Stenstrand och den är inte i nyskick längre beträffande finish! Dock till salu..
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3942&sort=1&cat=12&page=2
-
Knatte
Gäst5 september, 2005 vid 15:40Du har möjligtvis inte koden eller färgnamnet kvar??
Jag var hos en billackerare idag och han kunde inte hjälpa mig -
jag har silverfärgen till acid 2002 model, är det samma?
-
Knatte
Gäst6 september, 2005 vid 18:02Nej! Det skall enligt Starboards färgschema vara olika silverfärger.
Men jag jobbar mot Standox lack och det verkar finnas en lösning i sikte.
Bara hoppas att färgen stämmer mot verkligheten också. -
skönt att se att du jobbar med detta problem,om du hittar färgen hoppas jag att du meddlar här hur du gjorde.
eller spar ett lager färg så du kan sälja den vidare i småburkar till sveriges surfare jag beställer isåfall en burk. -
Knatte
Gäst8 september, 2005 vid 17:57Lite info om hur det gick
Du Pont som säljes via Standox i Sverige, fixade till billack som bra motsvarade orginalfärgen.
Färgkoden Pantone 877 CVC silver översatt till Du Pont är = Färgkod G0531 i 600 kvalitet. Priset för en sprayburk var 190 kr -
Faan har du att surfa med tanke på ansträngning du lägger ner på att hitta rätt kulör? Jag lovar du kommer att segla lika fort även om kulören kanske är lite “off”!
-
Knatte
Gäst8 september, 2005 vid 18:16He,he…
Brädan kan ju inte se för bedrövligt ut
Efter att ha missat rätt kulör två ggr, så var jag tvunget att fixa till det lite bättre -
Du var inte ute idag då?
Jag körde hypern och 6.5 och fick skrämt upp den i 28.6 knop, funkar ju kanon med små segel…
Logga in för att svara.