Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig grå färg för Starboard Sonic

• Knatte

Gäst
    9 september, 2005 vid 07:40

Nej! Jag bara tittade på vattnet idag blush.gif
    Jag lider av sviter efter en allergichock/hjärnskakning för ett tag sedan och måste ta det lugnt. År 2005 suger på alla sätt frown.gif

28.6 knop, man får gratulera!! Ett stort steg framåt tongue.gif wink.gif

• the_novice

Medlem
    9 september, 2005 vid 09:03

Det var en jäkla otur du har haft i år!
    Vi får ta och jämföra trim när du blir bättre, jag har just börjat inse att HS och små segel funkar riktigt bra….

• marden

Medlem
    9 september, 2005 vid 09:28

Svar till:

Du var inte ute idag då?
    Jag körde hypern och 6.5 och fick skrämt upp den i 28.6 knop, funkar ju kanon med små segel… cool.gif

[/ QUOTE ]inte bra smirk.gif då tog du mitt pers på 28,2kn hs105 6,6m2 o32fena vad kör du med för någon fena?nu när man lärt sig hs bättre känns det som man skulle kunna ha mindre fena om man haft någon.

• the_novice

Medlem
    9 september, 2005 vid 10:50

Jag testade lite olika fenor och trim med samma segel (severne C2 6.5) under totalt 3 timmar;

Drake 34cm; tidig planing och bra lyft men den kändes lite stor på halvvind och jag fick tail walk i byarna

North Shore slalom 30cm; lite för liten kunde inte trycka mot fenan och hade problem med att ta höjd som man ju måste om man skall kunna få till några djupa slörar. Den funkar bättre när man har fullt tryck i grejorna.

Lessacher Hyper Duo 34cm; Funkade riktigt bra, tidigt planing och bra höjdtagning utan att ha problem med tail walk ens vid 28.6 knop…

Nu ändrade jag ju lite andra saker under tiden också men för mig så tycker jag inte att små fenor funkar särskilt bra (jag har HS96). Jag tycker det behövs lite extra fena för att få upp brädan ur vattnet och minska på vattenmotståndet som betyder mer än vad den lilla delen längre fena gör. Får man för mycket lyft så kan man istället motverka det lite genom att flytta fram mastfoten och eller sänka bommen.

• Knatte

Gäst
    9 september, 2005 vid 11:01

Tänk då du använder segel under 6 kvm, hur fort skall det inte gå då smile.gif
    Några Holländare på GPS.speedsurfing.com har ju provat fenor under 30 cm med mycket gott resultat.
    Men problemet är väl som du säger, hopplöst att ta någon som helst höjd.
    Själv vill jag också ha stor fena för att kunna kunna ha lite motstånd cool.gif

• rasmus_w

Medlem
    10 september, 2005 vid 22:44

Det går allt att ta bra höjd med väldigt små fenor, men bara om man har fart. Man måste börja med att slöra en stund innan man kan börja ta höjd.

Annars, om man har problem med att få upp nosen är väl en lite mer bakåtlutad fena en lösning, liksom att höja bommen lite eller dra nedhalet lite hårdare.

• Knatte

Gäst
    11 september, 2005 vid 07:42

Problemet där jag seglar (Björlanda) är en vik, som du hela tiden måste ligga och kryssa/ta höjd i början för att komma ut en bit.
    De första slagen blir väldigt korta och sedan har du en trä/stenpir som du lätt trasslar in dig i.
    Därför är det bra att kunna ta BRA höjd i början, för att komma åt den bättre seglingen smile.gif
    Visst kan man med god teknik och tips enligt nedan förbättra höjdtagningen en hel del cool.gif

• marden

Medlem
    11 september, 2005 vid 08:03

jag funderar på att flytta in fotstropparna på min hs en 5-10cm om jag inte får den såld.
    för jag tycker man står onödigt långt ut på kanten när man kör små fenor och börjar små studdsa på vågorna så viker kanten man står på ner sig.
    någon som har en ide eller vet hur gör nya skruvhål på ett lätt sätt.
    bak har jag för tillfället skruvat fast en tunn plyfa i dom bef hålen och skruvat stropparna i den men inte haft tillfälle at prova än.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig grå färg för Starboard Sonic

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.