Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig utrustning för beginner-tjej

• Lämplig utrustning för beginner-tjej

Publicerad av psn på 19 februari, 2008 vid 23:10

Vi har börjat smida planerna för sommarens surfturné och då jag vill ta med mig tjejen måste ju även hon ha utrustning. Har ni några bra tipps på lämpliga nybörjarbrädor? Hon har gått kurs och kan segla i lugnare förhållanden men behöver ngn lite bredare sak att balancera på. Dock förmodligen inte mer än 90 cm bred. Jag funderar på antingen bic novan eller evo 360, eller den lite mindre Starboard go. Några erfarenheter?

Sedan funderar jag på riggen också. Är det värt att gå på kolmast & bra segel på en gång? Är modell “take-off” paket med epoxyrigg tillräckligt eller bara glädjedödande?

Tar tacksamt emot alla tips. Vill ju att hon ska växa med grejerna och förhoppningsvis leda till att hon blir lika biten som jag har blivit.

mag svarade 16 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    20 februari, 2008 vid 00:46

Tror alla brädorna är bra, men tjejer är oftast ganska lätta och då kan nån av de mindre varianterna vara att föredra.

Vad gäller rigg kan eventuellt epoximast vara lite av en glädjedödare men jag tror att riggarna kan funka bra till en början. De är säkert bättre än mycket av det man hade kul med på 80-talet. Jag tror att en kolmast plus nåt enklare instegssegel (gjort för kolmast) kan vara ett vettigt alternativ.

• stefan_gbg

Medlem
    20 februari, 2008 vid 10:01

Jag skulle sattsa på en lite mindre bräda och framför allt en lätt rigg.

• oscar

Medlem
    20 februari, 2008 vid 11:18

Jag skulle satsa på Evo360. Lagom stor och rolig även när man ska lära sig gippa. En lätt rigg med bom som har smal diameter är att föredra. Köp nån begagnad vågrigg med RDM mast.

• Oregistrerad

Gäst
    20 februari, 2008 vid 17:01

Jag är själv en nybörjartjej som blev medlurad av min pojkvän ;o)
    Köpte en F2 Hornet 144 liter förra säsongen som jag älskar! Lagom stabil, men ändå en bräda som jag kan utvecklas på. Har även en snäll pojkvän som låter mig låna hans NP Combat segel. Små segel som tål det mesta (inklusive alla mina kastfall..)

• mag

Medlem
    20 februari, 2008 vid 19:35

RRD ?? Medium de första försöken
    Alt Starboards större.
    Är hon lättkan du ta mindre men gör det enkelt de första gångerna (=hellre för bred än för smal bräda) annars tröttnar hon direkt!

hon kan väl använda dina mindre segel? Du kör ju alltid en storlek större om ni surfar samtidigt. En bom med smal diameter är en hit. Och små segel de första gångerna skonar ryggen och händerna, speciellt för korta och lätt tjejer.

Kolla speciellt in Hot Sails Maui “Diva” segel, speciellt tvecklade för tjejer och lätare seglare.
    /Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämplig utrustning för beginner-tjej

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.