Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lämpliga segelstorlekar på Oahu i sommar?

• Lämpliga segelstorlekar på Oahu i sommar?

Publicerad av oaxen på 18 april, 2005 vid 10:05

Hej!

Äntligen ser det ut att kunna bli en månadslång tripp till Honolulu och hälsa på syrran som bor där.
    Jag väger 80 kg och har seglat rätt länge.
    Har inte järnkoll på förhållandena vid Diamond Head under somrarna.
    Jag har följande segel, frågan är vilka jag ska plocka med mig:
    Voodoo 3.7, 4.2, 4.7, 5.3 samt XXX 6.2
    Dessa ska kombineras med antingen en:
    F2 MP 8’2″ på 75 liter eller en Fanatic Goya PM LW på 89 liter.
    Vad ska jag släpa med mig?
    Tips på billigaste flygbiljetterna?
    Brädfrakt – billigaste!

Tack på förhand

Patrik

mats_o svarade 19 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • mag

Medlem
    18 april, 2005 vid 10:24

Är du inte så van vid vågor så ska du ta den stora brädan och de större seglena. Ofta byig vind 5,0-6,0 men fina vågor på sommaren. Kan vara jobbigt att guppa ut genom bryten med vatten till knäna. Har du RDM mast så ta med den då det är ett ganska grunt rev på sina ställen som gillar att käka master och bommar.

Är det sol så blir det ofta vind gäller.

Du kan ju alltid hyra småprylar på plats om det skulle blåsa järnet.
    /Magnus

• oldschool

Medlem
    18 april, 2005 vid 16:38

tjena!
    bodde på oahu i 4 år (ska tillbaka i höst igen för mer studier…å segling) och seglade diamondhead regelbundet. väger precis som du 80kg. jag körde nästan alltid 5.3 el 5.0 och vågbrädor på 82-87L. det blir många dagar man bara guppar ut å rider vågor, dessutom är vinden ofta byigt och lite offshore så en stor vågis är att rekomendera. personligen tycker jag att segel större än 5.3 är värdelöst för vågridning. så med andra ord…. ta din 89L och 5.3 å 4.7 så kommer du långt och är garanterad lite segling även om inte vinden kickar in ordentligt!!!

ha de så kul å akta dig för alla galna italienare bland vågorna!

mvh/pelle

• kamaaina

Medlem
    19 april, 2005 vid 05:29

Tjena, jag bodde daer ett ar, bodde mellan Diamon Head och en annan strand som heter Kahala Beach Park, seglade nog lika mkt pa bada staellena. Jag haller med foregaende talare. Jag hade ett 5.6 som storsta, men oftast hade jag ett storre segel aen alla andra, jag var inte sa haj pa vagor sa jag ville ha lite drag pa vaegen ut. Sjaelv vaeger jag 70kg o jag korde pa en 80L. Hade jag dragit dit idag hade jag nog haft 5.3 som storsta segel och 75L vagis, kanske 4.2, 4.7,5.3. Borde inte vara problem att ta 3 segel, du far ju ta 2 vaeskor a 32kg om ena vaeskan e boardbagen sa tror jag att jag skulle betala $110 per vaeg (KLM) men slapp naer jag vael var pa flygplatsen. Saken e den att det e ju hiskligt kul naer det blaser 4.2, daerfor hade jag aldrig laemnat den hemma. Jag tror hellre pa att kora juste vagkit, o i sa fall bara vagsurfa naer vinden inte tillater aen att kompromissa o ha lite for stora saker naer det vael e bra, det e min teori i alla fall. Det finns ju mkt annat kul att gora oxa. Kahala kan vara bra oxa om man vill ha lite mindre vagor innan man ger sig pa Diamond Head, jag upplevde aeven attityden daer baettre an grisiga italienare i Diamond Head. Ha det gitt, saknar Oahu som tusan, far se till att fixa ett saett att ta mig dit igen. Sa….75L vagis o 4.2,4.7,5.3, jag rekomenderar KLM har aldrig haft problem med dem forrut, om de ger dig ett konstigt pris (dyrt) ring igen tills du far ett bra pris, de ger olika priser varje gang. Ett tipps kan vara att ga via resebyran oxa o kolla vad braedfrakten kan kosta o glom inte attflorta pa flygplatsen
    /Fredrik

• mats_o

Medlem
    19 april, 2005 vid 18:48

Tjo Patrik,

Vi oings dö, så ska du få lite tips. Just hemkommen, så jag ska bara skaka av mig lite jet-lag cool.gif

/M

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA