Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Lämpligt nybörjarkit?
-
Lämpligt nybörjarkit?
Publicerad av xanderhook på 27 juni, 2007 vid 20:25Hej!
Första inlägget och total nybörjare… Jag har läst hela FAQ:n (suverän!) men hittar såklart inga beggade brädor som listas där.
Jag och min fru letar bräda/rigg att lära oss på och har sett en Fanatic Shark LTD -05 155/269/79 med ett NP Supernova 7,5 -05.
Jag är 1,81 och väger 75 kg och frun 1,71 och väger 53 kg.
Är detta ett lämpligt paket, eller är Shark:en lite för vass…?
Tacksam för svar.
xanderhook svarade 17 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Brädan fungerar säkert. Seglet blir nog bra efter ett tag men det är lättare att ha ett lite mindre i början. Ett 5.7 kanske. Kan vara bra att ha senare också när det blåser på lite.
Just my two cents…
-
Knatte
Gäst28 juni, 2007 vid 05:21:tongue: @xanderhook 392971 wrote:
Hej!
Första inlägget och total nybörjare… Jag har läst hela FAQ:n (suverän!) men hittar såklart inga beggade brädor som listas där.
Jag och min fru letar bräda/rigg att lära oss på och har sett en Fanatic Shark LTD -05 155/269/79 med ett NP Supernova 7,5 -05.
Jag är 1,81 och väger 75 kg och frun 1,71 och väger 53 kg.
Är detta ett lämpligt paket, eller är Shark:en lite för vass…?
Tacksam för svar.
Brädan är bra grejer, men som du såg… Så kanske 7,5 kvm inte det bästa seglet att börja med 🙂 Någon runt 6 kvm kan vara lättare att starta med pga vikt/smidighet :tongue:
-
Tack för svar!
Har hittat en Fanatic Viper också, men även den verkar ha stort segel.
Jag antar att det är ett freeride-segel på 6 kvm och mast/bom som passar seglet jag ska leta efter?
/Johan -
@xanderhook 392971 wrote:
Hej!
Hej! Sharken är nog en kanonbräda! Har själv en Fanatic X-ray 160L, -04 i övrigt i stort sett samma mått. Har surfat ett tag på 80-talet och började igen förra sommarn och har hunnit testa några brädor (insjö). Men Fanaticen känns för mig helt perfekt. Funkar från 1m/s (badsurf) – 20m/s och kanske mer.
Har ett 7,0 och 8,5 m2 segel, väger 85 kg och jag är helnöjd med det kitet.
Med ett mindre segel o rigg funkar den även för sonen på 13år som testat på lite…Mvh o lycka till
//BooMan
-
Ta du det där kittet och köp till ett lite mindre segel. Det kommer inte dröja långe innan ni har glädje av en 7,5:a.
-
Ta du det där kittet och köp till ett lite mindre segel. Det kommer inte dröja länge innan ni har glädje av en 7,5:a.
-
Knatte
Gäst28 juni, 2007 vid 14:40@xanderhook 393089 wrote:
Tack för svar!
Har hittat en Fanatic Viper också, men även den verkar ha stort segel.
Jag antar att det är ett freeride-segel på 6 kvm och mast/bom som passar seglet jag ska leta efter?
/JohanJapp! Tror det blir kanon om du går för detta kittet (sharken och ytterligare ett segel runt 6.0 kvm)
-
Vipern är bättre som ren nybörjarbräda, och snällare när det skall klättras upp och ned ur vattnet. Sharken, i ltd, är lite omtåligare men en bättre bräda att utvecklas på. Funkar som lättvindsmaskin även för riktigt duktiga surfare.
-
Knatte
Gäst28 juni, 2007 vid 15:33@xanderhook 393173 wrote:
Shark, snarare än Viper, m a o?
/Johan
Absolut, om du inte är en helt grön nybörjare :laugh: Precis som Masse skriver!
-
Var bor du? En nybörjarkurs är ofta en utmärkt investering som leder till att du slipper köpa rena nybörjargrejor som är kul i en månad och sen begränsar dig.
Sen har ju Spray här på konfen börjat med en 9.0:a och en bräda liknande sharken, från absolut nybörjarstadium. Såvitt jag vet gör han nån slags framsteg så nog funkar det.
-
Lånade en Viper80 och körde inomskärs vid Valdemarsvik i midsommarhelgen och blev faktisk positivt överraskad av hur kul den var – sin storlek till trots. Nu var vinden lite ojämn och inte särskilt stark, men med ett NP V6 på 8 kvadrat behövdes bara några pump för att komma upp i planing. Kör normalt sett en bräda strax över 100 liter, så helt nybörjare är man ju inte. Kort sagt, den kan vara kul även för en mer erfaren surfare som lättvindskit.
EDIT: Jag väger strax under 75 kg
-
Hm, det drar ihop sig: Viper 195L -01, North Sails Free Wing 7.0 -01, mast EPX 485 25CC, bom, mastfot, centerbord, originalfena. Ska vara i nyskick.
Kan det vara värt 5-6000? -
EPX mast låter inte så upphetsande men annars är grejerna helt ok.
Du kan även köpa nya grejer av oss på surfspot för några tusingar till, se http://www.surfspot.se. Då har du möjlighet att välja segelstorlek och får garanti på grejerna.
Mvh
Bicless
Logga in för att svara.