-
Lång bräda –mycket strul – ändå VM-kul
Artikel i Hallands Nyheter under rubriken Brädsegling i pappersupplagan, så den platsar väl här…
Här finns lite situationer som många kan känna igen.
//RRDLång bräda –mycket strul – ändå VM-kul
Det höll på att inte bli något VM för varbergaren Magnus Lindstedt och Johan Möller från Varbergs SUP-Klubb.
– Det var lite surrealistiskt att stå i avgångshallen på Arlanda och titta när vårt plan flög iväg, berättar Magnus.T T T .
✉ .
.
Relaterat
Publicerad 09:44 Uppdaterad 09:57 .
VM i Stand Up Paddling
Men nu är de hemma efter en strapatsrik resa till och från Lima i Peru. En resa som höll på att ta slut innan den startade.
– På väg upp till Arlanda fick jag bilhaveri i Linköping. Men fick assistans av min sambos pappa från Köping. Och vi körde dit på ett extrabatteri från kupén.
På taket huserade tre brädor, 3,82 m långa. En längd som skulle visa sig skapa stora problem.
– När vi kom in i avgångshallen klockan halv fem på morgonen, halvannan timma innan planet skulle gå, skakade incheckningspersonalen bara på huvudet. Brädorna var för långa. De försökte få in dem i planet, men det vara bara plats för 3.50. Reseagenten hade gjort en chansning.
Så det var bara att se på när flyget fick ifrån dem.
– Vi skulle ju dit och paddla och det gick inte utan brädor så vi valde att vara kvar. Vi hade försökt hyra eller köpa på plats men det gick inte.
De gav sig inte och tillbringade hela dagen på flygplatsen för att lokalisera plan som kunde ta deras brädlängd.
Och efter två dagar hade de gjort reseagentens jobb och fått nya biljetter. Till New York och sedan vidare till Lima.
– Först skulle vi inte få några pengar tillbaka. Men nu har jag löst större delen av ekonomin.
Väl framme drabbades de av tät dimma förran långdistansloppet.
– De sköt på tävlingen två timmar, men jag tycker att de inte borde startat alls.
Väl igång fastnade Magnus i en konkurrent i starten och blev överspolad av en våg.
– Det var två meter höga vågor som rullade in och vi trasslade in oss i varandras linor. Jag kom iväg nästan sist.
Det var 3,5 km till vändningen, men sikten var dålig.
– Vi körde tre varv och på sista varvet, när jag avancerat, kom dimman igen och jag hade bara 50 meters sikt och såg inget alls. Den enda man visste var vart land fanns eftersom vågorna rullade ditåt. Men plötsligt befann jag mig vid en kustbevakningsbåt som hade säkerhetslinjen. Jag var på väg ut ur tävlingsområdet.
I mål kom han på en plats kring tjugo. Johan var strax efter.
– Jag var besviken över placeringen och hade kapacitet för en plats bland de tio, trodde Magnus.
På den tekniska distansen paddlade de i varsitt kvalheat.
– De tolv bästa gick vidare. Vi blev 13:e båda två…
Men tävlingen var en upplevelse.
– Det var tre meter höga vågor som man skulle parera och även surfa på. Tyvärr hade vi inte brädor som var helt anpassade till dem.
Som plåster på såren vann Magnus Lindstedts adept, dansken Casper Steinfath, en distans och kom tvåa i en.
Men Johan Möllers bräda blev förstörd på resan hem…
Mikael Martinsson mikael.martinsson@hn.se
Tyvärr, inga svar hittades.
Logga in för att svara.