Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på hängselelinor?

Taggad: ,

• voodoo

Medlem
    14 april, 2003 vid 18:01

jag är 170 och kör med 20″ och de passar utmärkt, även för några av mina kompisar som är betydligt längre!
    Så jag tippar att du troligen ska ha 22″ eller så kanske 20″ passar dig också!

• oscar

Medlem
    14 april, 2003 vid 19:54

Jag är 183 och kör med 26″ eller 24″ och bommen nästan längst upp. Kollar man alla tips i tidningar så är det bommen högt och länga tampar som gäller. Jag tycker personligen att det gör underverk för planingen och stancen när man seglar. Varför inte köpa variotampar om du är osäker och testa dig fram.

• oscar

Medlem
    14 april, 2003 vid 20:03

Ska förresten tillägga att jag kör med 2-3 fingrar mellan tamparna.

• tubert

Medlem
    14 april, 2003 vid 21:06

Joo, det blir nog variotampar ändå. Jag har ett par halvdana 26″-are så jag provar nog dom lite först.
    Såg i något tidigare inlägg att en del variotampar “gled ut” till det längsta läget hela tiden, men jag får väl pröva mig fram till en bra längd och sedan ta fram tjejens symaskin och avsluta (g)lidandet. OK det var ett billigt skämt men klockan är efter 23…. tongue.gif

• ola_p

Medlem
    14 april, 2003 vid 21:45

“Standard” brukar 26″ till sittsele, och 24″ till midje, jag gillar de längderna, har ett par 22″, men känns väl korta, då måste bommen så långt ner… tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 april, 2003 vid 12:02

Mina neilpryde variotampar är svåra att få att “stanna kvar” i kortaste läget, så i år blir det att kapa av plasthöljet något så att jag kan göra dem mindre. Kan tillägga att jag kör med deras längsta variant av variolinor, är 183cm lång (kör med sittsele) och gillar att ha bommen högt. Men i vågor hamnar man snarare i än ovanför vattnet med dessa tampar.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 13:29

Stopp i allsin dar nu grabbar…ni kan väl inte mena att ni kör 20 och 22 tampar med midjesele.
    Långa tampar: för att resa upp riggen mer, kan ha selen ikopplad mer, slippa känna att man kommer för nära riggen, med korta hängselelinor är lättare att få obalans vilket kan bidra till kastfall. I våg och freestyle segling är man ute efter en “loose” känsla som man får när man köper en midjesele och då tycker jag att man inte ska “strypa” det hela med korta linor…..jag rekommenderar strl 26″ i fasta linor(jag kör 28″) och glöm justerbara, dom bara skit.

MVH//Andreas S-66

• voodoo

Medlem
    16 april, 2003 vid 16:18

kastfall ..det som är så kul wink.gif det får man om man inte kan placera tamparna rätt!
    klart man ska ha korta tampar för att få en mer upprätt stance än med “långa” tampar så man hänger ut i vattnet!
    Fattar inte hur ni kan köra med långa tampar och hur gör ni när ni behöver parera med seglet, hoppar inte tampen ur lite för ofta wink.gif

• endy

Medlem
    16 april, 2003 vid 19:32

Jag kör 26 och tycker det funkar bra, kör midjesele
    Bommen är ju nästan högst upp…

• getwet

Medlem
    16 april, 2003 vid 19:59

Din fråga går egentligen inte att svara på med ett korrekt “så här ska det vara” svar. Det är nämligen VÄLDIGT individuellt hur långa eller korta, brett emellan eller smalt det ska vara med hängseletamparna…….förmodligen finns det lika många varianter som seglare. Du kan säkerligen se två surfare med samma utrustning segla med olika längd på tampar, precis som dom riggar likadana segel olika. Du kan se det väldigt specifikt på en formula tävling där i princip de flesta använder sig av en likvärdig utrustning men riggning och justeringar av tampar kan skilja sig radikalt.
    Så det enda tipset jag kan ge dig är att hitta det som passar just för dig. Icke att förglömma är att olika riggar kräver olika längd, likaså olika brädor kräva …..olika fenor kräva……olika vatten kräva…..osv

• anonym-anvandare

Medlem
    16 april, 2003 vid 20:01

Faktum är att…jag körde själv med 22 tampar innan och det hörde faktiskt till lite av modet för några år sen om man ska vara ärlig, så det hängde man på så klart. Sen var det ngn som kom på att längre tampar var bättre för att komma ifrån riggen och slippa den lite trängda känslan man får med korta tampar just för att kunna parera mer, och det stämmer ju med råge, tycker jag. Sen kollar man på alla världscupkillar som seglar, dom testar ut material och inställningar i minsta detalj och vad jag vet kör dom fasen inte med kortare tampar än 30 men det tycker i och för sig t.o.m jag till att överdriva. Var och en har sin individuella stance och sina inställningar…så är det men, prova med lite längre tampar och se vad ni tycker.

MVH//Andreas

• voodoo

Medlem
    16 april, 2003 vid 20:13

ett bra mått har väl ALLTID varit från handleden till armbågen..
    Man kan väl inte ha längre tampar än vad underarmarna är för man åker knappast omkring med sträckta armar!!

• getwet

Medlem
    16 april, 2003 vid 20:16

Beror på vilken typ av segling det är………..kolla in Dunkan och A.B samt övriga i farteliten när dom kör slalom eller formula , spikraka armar och raka ben……….

• voodoo

Medlem
    16 april, 2003 vid 20:48

då pratar vi ju inte längre om midjesele, freestyle, wave utan om ngt helt annat wink.gif

• getwet

Medlem
    16 april, 2003 vid 21:26

Sorry, blandade nog ihop två trådar här….skiljde inte på den tråden som handlade om sittsele och denna smirk.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på hängselelinor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.