Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på hängselelinor?

Taggad: ,

• anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2003 vid 07:46

Vet att trenden går mot lite längre tampar, men håller med Voodoo om att det rimligtvis måste ha lite med seglarens armlängd att göra…men andra faktorer spelar in som bomhöjd, körställning m.m.

Tittar man närmare på hur folk placerar midjeselen på kroppen ser man att en del nästan har den uppe i armhålorna medan andra har den sittande lägre mot höften (lite överdrivet beskrivet kanske, men differensen kan säkert vara 5-10cm). Dessutom sitter kroken placerad olika högt på de midjeselar som finns på marknaden (detta inverkar troligtvis mer marginellt).

Kör själv på 24, funkar bra för mig!

• tubert

Medlem
    18 april, 2003 vid 10:03

Tack för alla svar! Intressant att se hur olika det är mellan personer. Jag tror jag börjar med 26″-arna och känner efter, om de är för långa flyttar jag isär dem eller försöker låna ett par 24″-are eller nåt.

• voodoo

Medlem
    18 april, 2003 vid 10:35

testa 24″ först, du kommer iallafall gå ner till 22″ wink.gif

• oscar

Medlem
    18 april, 2003 vid 14:10

Helt rätt, kör på 26orna. Anledningen till att jag gått ner till 24″ är att jag har så tätt mellan mina linor. Tänk även på att köra bommen rätt högt. Voodoo verkar vara lite “old school” när det gäller detta… smile.gif

• voodoo

Medlem
    18 april, 2003 vid 15:43

hehehe, skulle inte tro att jag har för korta tampar, dom sitter med ca 5cm mellanrum och jag är ju inte speciellt lång men har bommen rätt högt ändå (över M) wink.gif
    Och meningen ÄR väl att man ska komma så nära riggen som möjligt i wave och freestyle, då man ska ha en mer uppstående ställning och inte med krökt rygg och sträckta armar (det är ju bara att titta på bommarna som är mkt smalare)!

• anonym-anvandare

Medlem
    28 april, 2003 vid 23:43

Som allt annat så verkar det gå trender även i hängselelinorlängd och nu är det tydligen lååånga som gäller. Gjorde själv ett radikalt byte från 22 till 30 och det verkar funka bättre för mig. Mer upprätt rigg, och större manöverbarhet i riggen. Kanske inte bekvämare, man får jobba lite mer, men det är bl.a. det som verkar bättre, att man tvingas segla mer aktivt (samma sak ju tätare man ihop man har linorna). Dessutom fick jag en mycket bättre stance. Rekommenderas. OBS att olika tillverkare verkar mäta olika. NeilPryde 26 verkar motsvara DaKine och andras 28…

• oscar

Medlem
    4 maj, 2003 vid 15:11

Kollade lite på klippen från vargas. Vidar Jensens (på Voodoos favvomärke NORTH) tampar är nog närmare 30″ (trots att han har bommen lägre än mitten) och Kauli körde med otroliga 36″!! Så för freestyle och vågor är det nog långa tampar som gäller.

Jag själv har nu seglat ett par dagar med 24″ efter att kört 26″ förra året. Jag kommer byta tillbaka till 26″ då jag inte planade tidigare, får sämre stance, tappar planingen lättare pga av att jag är så nära riggen att jag inte kan hänga ut från den och därmed hålla den upprätt för bättre drag i vindhålen, det är även svårare att koppla ur snabbt vid trick osv. Har inte kännt någonting som varit positivt med att gå ner till 24″.

• voodoo

Medlem
    4 maj, 2003 vid 15:23

då la du också märke till att han använder sittsele….
    men OK Oscar jag ska ge lite längre tampar en chans och beställa ett par 22″ av Wallen direkt imorgon wink.gif

• surfarpojken

Medlem
    16 juni, 2003 vid 12:04

jag är 165 o kör med 24

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på hängselelinor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.