Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på olika märken hängselslinor

• Längd på olika märken hängselslinor

Publicerad av john1 på 19 september, 2017 vid 17:04

Kan någon med säkerhet säga hur det är med olika märken: Dakine/Severne/Chinook/Neil Pryde linor.
    Har sätt något ställe att Dakine-linorna är kortare än till ex. Severne-linor.
    Har nu en RDG-bom 25 mm och linan blir jo längre bara pga det.

• Denna diskussion ändrades 7 år, 1 månad sedan av  john1.
    • Denna diskussion ändrades 7 år, 1 månad sedan av  john1.
    john1 svarade 7 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • steffo

Medlem
    19 september, 2017 vid 20:28

Jag har också märkt att det kan skilja lite i längd men att det numera är mer lika än tidigare.

• dr-masse

Medlem
    21 september, 2017 vid 09:27

Det har definitivt varit olika. Jag har själv märkt skillnad mellan NP, Simmer, Cutre och DaKine.

Dels beror det nog på skillnader i hur/var man mäter, men även på att det blir olika vid fästen och hur tjocka tampar man har. I mitt fall var Simmers 30 linor i princip lika långa som DaKine 32.

Så, skall du byta märke och vill ha samma längd, om möjligt se till att jämföra linorna.

• john1

Medlem
    21 september, 2017 vid 10:49

Ja, och ännu viktigare blir det när man köper nye linor för en “RDG” bom, 25 mm. mot tillex. diameter 32 mm. Bara diameterskillnaden gör linan längre: ∆O=2π(r2-r1), vilket ger att för varje mm. mindre diameter på RDG-bommen så blir linan ~ 0,5 x 6,28 mm. längre. Totalt blir det ~ 2,2 cm längre lina bara pga bommens diameter. Om Dakines linor är ett par nummer för små, så blir det snabbt än 4-5-6 cm kortare linor.
    Läste ett ställe: Line length is also confusing given that Dakine for example are always 2 inches smaller whilst some other brands..
    Om det är så blir det svårt att få rätt längd tycker jag, bra att veta.
    JJ

• Detta svar ändrades 7 år, 1 månad sedan av  john1.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Längd på olika märken hängselslinor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.