Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › längden på hängselelinor?
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst7 oktober, 2003 vid 12:38eh..
varför vill man få mera vattenlinje,Lasse.K?Som Vododockan sa: vid överriggade sitsar, fram med mastfot, ner med bom..precis som jag skrev innan..inte nödvändigt vis behöver man göra båda delarna..
Men sänker du bomen..sänker man trycket till främredelen av brädan(mastfoten får mera tryck), därav mera vattenlinje..lungnare gång.Mastfot bak, mindre vattenlinje, tidgare planing.
Bom upp,mindre tryck till mastfoten, tidigare planing, mera höjd i hoppen..
det e va ja tror
-
Mera vatten linje= bättre Pop på brädan, hört av Lars P “free your mind” filmen
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst7 oktober, 2003 vid 13:29hö??
spelar ingen roll om ni så knäcker min bräda, jag har rätt fan nu blir man lite fundersam,
Har oxå “FreeYoureMind”..skall sätta på skiten o kika lite..då kanske jag kan erkänna någotMöjligt att jag fått det om bakfoten..
Men i’l b back -
Håller inte med Lars_K riktigt, jag vill ha det såhär:
Mycket vind:
Flytta fram mastfoten, bak fenan, bak med fotstropparna för att få lång vattenlinje.Mindre vind:
Flytta bak mastfoten, fram fenan, fram med fotstropparna.En god grundregel angående placering av fenan/stropparna är att den “tjockaste” delen på fenan skall ligga i linje med bakre delen av bakstroppen.
-
Längre vattenlinje -> högre fart i deplacerande (icke-planande) tillstånd. Jämför t.ex. med kanoter eller gamla div II brädor. Det finns en teoretisk maxfart för deplacerande farkoster, som bl.a. är beroende av längden på vattenlinjen.
/Andreas
-
Hahaha. Riktigt kul. Kör du så kan jag bara säga lycka till =)
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst7 oktober, 2003 vid 14:14håller med Lars.p o inte Lars.k
som Lars.p säger: Just keep in mind, that a longer waterline is good for Rugh Conditions
And a shorter waterline is good for flat water, and makes the bard more radical in the moves..and in lighter winds.High boom is good for lighter winds, you get a free earlier planing..and gives you more air in the djumps.
Low bom is good in overpowerd situations, also in gybes and in buttomturn,
Footstraps forward: Good for heavyweights,and rough conidtions, chophop beginners???
Footstraps back: ,shorter warerline,lightweight,flat water,
big wide boardFenan bak: Tar bättre höjd,snabbare
Fenan fram: minskar spinout, skarpare svängar.
No matter how many tips we come up with, there is only one ho can tell what is good for you..and that is you!
-
Jaha, och vad är det i det som Lars P säjer som motsäger mitt resonemang då?
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst7 oktober, 2003 vid 14:20Hööru du,Lars.k
det skall jag tala om för dig..
va vet jag?
va e det som talar imot mitt?har inte gjort en jämnförelse ännu..men va spelar det för roll..
Det han säger på slutet e viktigtMen o kunne de grunregler som han babblar upp kan ju vara en bra vädledning..sedan som han säger:
Det är bara du själv som kan avgöra va som e bra för dig.
-
läs kongo läs
Just keep in mind, that a longer waterline is good for Rugh Conditions
And a shorter waterline is good for flat water, and makes the bard more radical in the moves..and in lighter winds.Alltså mastfot fram längre vattenlinje mer vind, mastfot bak kortare vattenlinje lättare vind
Så fattar jag det iaf….jag vet inte vad jag ska tro iofs…svårt det där
Jag gör iaf enligt ovanstående och tycker det funkar bra…
-
Angående hög bom som ger tidigare planing så kan du ju tänka dej att draget i hängselelinan blir mer vertikal. Dvs du hänger mer i riggen, vilket ökar trycket mot mastfoten. Och går mer vikt till mastfoten går mindre till dina fötter. Mer vikt fördelas till mitten på brädan där mest volym och bredd finns och brädan ligger planare i vattnet. Du får lång vattenlinje och planar tidigare. Enkelt va?
-
Lite vind,
Höj bommen något,för lite tidigare planing. Tänk på att trycket ökar bak på fenan om du höjer bom! Brädan känns vinglig spin-out känslig, nos pekar upp när du kommer i planing.Mycke vind,
Sänk bommen något, tar bort tryck från fenan brädan rigg känns stabilare + att du tar bättre höjd när du planar bräda ligger rakare i vattnet med mindre våtyta.Viktigt.. Höja sänka bom +- 2-3 cm från normal läge mer behövs inte.
Mastfot fram, mera vattenlinje tar bättre höjd går långsammare trycket på aktern ökar, känns vinglig lättare spin-out, nos pekar uppåt när det planar.
Mastfot bak, hårdare vind, reser riggen uppåt mindre tryck på fena.
Fena fram, om det går att justera, lättare att styra ,göra manövrar i vågen, tar sämre höjd känns vingligt när det går undan, (känsligare under foten).
Fena bak, stabilare vid högre farter, tar bättre höjd.
Stroppar fram, vågridning lättare att fotstyra/hoppa.
Stroppar bak, speed, kan bli lite spin-out känslig tar bättre höjd.
När du speedar/freeride så sätter man mastfoten där underliket kommer så nära brädan som möjligt när du ligger och planar, framåt för at täppa till underliket, bakåt för att öppna underliket mot brädan.
Detta är generella teorier för surfing, så man ställer i det så det passar sin egen surfstil
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst7 oktober, 2003 vid 14:36Inte enlitg Lars.P
Bifogar en bild så du förstår va han menar. -
Haha. Snygga bilder. Är du säker på att du tolkar honom rätt? Skulle tro att han menar tvärtom
Logga in för att svara.