Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Långdistanssegling…
-
Långdistanssegling…
Posted by jox on 9 januari, 2006 at 00:29Hello Konfenvänner!
Har funderat lite kring långdistanssegling och möjligheterna att kanske ha det som projektarbete… Men hur ligger det till? Nån som har erfarenheter att segla riktigt jävla skitlångt under ett dygn typ, kanske ett dagstur till Gotland? ge mig fakta!stang replied 18 years, 11 months ago 9 Members · 25 Replies -
25 Replies
-
Grisslöhamn till Eckerö tycker jag var en ganska lämplig tur, lagom långt för att man skall orka segla i ett svep men man får ändå känna på att köra på öppet hav. Riktigt kul var det 🙂
Sen finns det ju bra förbindelser med färjan så att man kan ta sig tillbaka till svedala om man inte vill segla hem oxå förstås 🙂 -
Stang wrote:Grisslöhamn till Eckerö tycker jag var en ganska lämplig tur, lagom långt för att man skall orka segla i ett svep men man får ändå känna på att köra på öppet hav. Riktigt kul var det 🙂
Sen finns det ju bra förbindelser med färjan så att man kan ta sig tillbaka till svedala om man inte vill segla hem oxå förstås 🙂http://www.steffo.nu/forum/showthread.php?t=35399
Den sträckan ska f-nemig jag också åka… nån gång… och då menar jag inte ombord på Eckerölinjen… 😉
-
wow… det där verkar ju helt galet coolt… men det var ju arrangerat som en tävling eller hur? Vet du om det kommer att arangeras någon på nytt? det som gäller är väl att hänga på i nått liknande för visst blir det lite krånligt om man ska anordna med följebåt och allt sånt själv? Utrustning? Erfarenhet?
-
Oregistrerade
Guest9 januari, 2006 at 18:22Det var någon här på konfen som seglade en bra bit på Gottland runt för något år sen. Snaka om cool kille.
-
Jepp, jag hade länge varit sugen på att dra iväg rätt ut i havet rakt mot horisonten och när detta fixades så ansökte jag om att få en plats i racet och sen var det bara att köra! 🙂
Utrustnings mässigt så är nog ett formula kitt det mest lämpliga att köra några längre sträckor med, pga att dessa har bättre höjd tagnings förmåga. Om vinden vrider när man är på g över havet och man inte längre kan nå målet så kan kryssen bli väääldigt lång. I detta race så var även större slalom brädor ok. Det var en kille som körde på ett slalom kitt och det visade sig att den utrustningen åtminstone i dom förhållandena som vi hade inte hade en chans. Om jag inte minns fel har han nu köpt en formula bräda hehehe…
I utrustningen man har med sig är det lämpligt att ha en mobil i ett aqua pack så att man kan ringa på hjälp om vinden mojnar eller man pajar något i utrustningen.Säkerhets mässigt så var kustbevakningen från Åland och Sverige med och såg till så alla tog sig över till åland 🙂
Vad jag vet så är det inte planerat att det skall bli något race i år, men om vi tjatar lite så kanske…
-
Okej… Som tur är så har jag ju ett formulakit dock lite äldre modell.. Men jag funderar alltså att ha det som ett projektarbete i trean på gymnasiet alltså typ nästa termin och så håller man på och planerar åket en massa, vore verkligen en helt grym grej att göra… så kan man träna under en ganska lång tid också… men vilken tid på året tror du är bäst? funkar det på vårkanten?
-
Mjaaa på våren så är ju vattnet fortfarande kallt så om du kan välja så skulle ju jag välja sensommar/höst. Men bara man klär sig ordentligt och har följebåt så funkar ju våren oxå!
-
Annars verkar ju det som en bra idee att fixa en tävling själ som projekt arbete. Kanske inte i klass med ålands race men något mindre på ditt lokala spott. Kan kanske bli knepigt att inefatta 100poäng bara genom att ställa upp i en tävling.
-
Stang, Hur lång tid tog det för dig att komma över till Åland? Planade du hela tiden? Måste man sätta sig på brädan och vila underarmar och vader ibland eller kör man allt i en etapp? Hur många distans är det?
Riktigt brevväxlarinlägg med ordentliga frågor på en rad.
Pennfäktarn
-
Jag gissar på ungefär 2,18,04 …. 😉
-
Vilka är dina gissningar angående planing och eventuella vilopauser? Avstånd kanske vi inte ens behöver gissa utan kan få ett mer definitivt svar.
-
Svar till Pennfäktarn 🙂
* Planade du hela tiden?
Nix jag stod och guppade i ca 30 min sammanslaget + att jag han med två vurpor 🙂* Måste man sätta sig på brädan och vila underarmar och vader ibland eller kör man allt i en etapp?
Jag körde allting i ett svep (förurom när jag låg och simmade förstås), vinden var nordlig så det var samma bog hela vägen dvs snudd på halvvind och nästan max kryss på slutet. Jag var inte van att köra i den sjön som var där ute, särskilt sjön i början då det var lite grundare så det var svårt att slappna av. Jag fick några flygturer med formula kittet, det visade sig vara rätt lättkontrolerat men första flygturen kom som en rejäl överaskning (läs. jag stod och tittade på GPSen när värsta hopprampen plötsligt dök upp) så jag kramlade mig krampaktigt fast vid bommen ett tag efter det. Det som jag tyckte tog mest stryk var:
1. Bakbenet som hade bra tryck på sig mot slutet av racet när det friskade i lite i byarna och så gick jag dessutom så högt jag kunde mot vinden. jag var klart mör i benet när jag klev av brädan.
2. Efter att ha stått på brädan i 1 timme planandes åt samma håll så började det göra rejält ont i hålfoten på bakfoten. Den får helt klart stryk men jag kunde åtgärda detta genom att vrida på foten lite, men då blev det istället jobbigare för vaden.*Hur många distans är det?
Enligt mitt GPS spår så blev det 44 kilometer, det borde väl vara ca 80 distans. Denna sträcka skulle självklart blivit betydligt längre om det varit kryss. (Fast då hade man ju kunnat variera bak ben lite)Saker att tänka på:
1. Sittsele är det som gäller! Se till att du har kört mycket med den innan så att du vet att den passar dig bra, klämmer det någonstans så lovar jag att det känns efter 2 timmar! Jag har kört med min i 15 år eller så och den sitter som en smäck men börjar förstås bli lite sliten hehehe
2. Ta med lite vatten/sportdryck i en camelback funkar klockrent och det finns dessutom plats att klämma ner en banan och energy bars. Om det börjar jäklas så är det inte så dumt att stanna upp och käka innan man fortsätter, då hinner man lugna sig lite och tänka efter (beprövat från finnmarksturer och andra MTB lopp).
3. Kolla igenom utrustningen innan och se till att du vet att allting funkar, dvs byt inte ut något i utrustningen i sista stund.
4. Se till att trimma in hängsele tamparna perfekt!!!
5. 44 kilometer orkar man att köra i ett svep men om du planerar en längre sträcka så skadar det nog inte att stanna typ en gång i timmen och fylla på energi reserverna, dvs käka lite banan å energy bars… -
Vad jag tänker är att det jobbiga måste väl mest vara att segla åt samma håll? Jag fick en gång för länge sen för mig att jag skulle segla tvärs över Kalmarsund och tillbaka och jag minns inte att jag kände mig vidare trött efter det, däremot kände jag mig enormt stel i kroppen efter att ha seglat åt samma hålla så länge.
Att däremot segla i 2-3 timmar känns inte som nåt problem, när jag var på Gran Canaria för många år sen seglade jag en dag nonstop i sex timmar, och det var med fullt drag i fyrnollan eller nåt ännu mindre på Arinaga. När jag säger nonstop så menar jag att jag inte klev i land en enda gång på hela tiden. Klart det borde vara möjligt att spendera den tiden med att ta sig nånstans i stället för att bara segla fram och tillbaka.
-
Absolut!!!
Det är det statiska i att segla länge åt samma håll som blir jobbigt, när jag klev i land så hade jag tittat över vänster axel i 2 timmar och det kändes fan som om det knakade i hals musklerna när jag vred på huvudet.
Log in to reply.